„Toate proiectele sunt importante, dar prin modernizarea variantei ocolitoare și implementarea celor trei proiecte din Planul de Mobilitate Urbană, în care sunt cuprinse toate cartierele din oraș, inclusiv cele mărginașe, Făgărașul va beneficia de o schimbare radicală în bine.“

-Suntem la sfârșit de an și de obicei toate instituțiile fac un bilanț al anului care tocmai se încheie. Vreau să ne spuneți  pentru început, în câteva cuvine, pentru că mai apoi o să vă rog să și detaliem, cum a fost anul 2019 pentru primarul Gheorghe Sucaciu și pentru instituția pe care o conduce?

 Gheorghe Sucaciu:  A fost un an greu din punct de vedere financiar. Bugetele locale și mai ales bugetele municipiilor au fost diminuate considerabil.  Nu este ușor ca dintr-un buget diminuat să reușești să asiguri banii atât pentru funcționare, cât și pentru reparații și investiții. După cum știți, ne-am axat pe fonduri externe, dar și ca să atragi astfel de fonduri, ai nevoie de bani pentru documentație, de bani pentru anumite investiții, bani pe care ulterior îi recuperezi, dar mai întâi trebuie să investești, apoi să demonstrezi finanțatorului în ce ai investit, ulterior banii să fie rambursați.

Mai mult, societățiile subordonate Primăriei Făgăraș și gestionate de Consiliul Local au avut grave probleme financiare (Salco, Ecoterm), iar noi, ca executiv (Primăria), a trebuit să rezolvăm aceste probleme, făcând un efort financiar extrem de mare.

Acestea sunt doar câteva dintre problemele întâmpinate, dar pot să afirm că 2019 a fost un an care ne-a adus și satisfacții. Am avut rezultatele finalizării licitațiilor unor proiecte sau semnarea unor contracte cu finanțare europeană de dimensiuni foarte mari.

-Precum spuneați, a fost un an în care după multă muncă, chiar și de trei ani, au venit și rezultatele. Câți bani vor ajunge la Făgăraș în urma proiectelor câștigate?

Gheorghe Sucaciu:  Prin proiectele cu finanțare externă, la Făgăraș  vom avea investiții de circa 230 de milioane de lei, adică aproximativ 51 de milioane de euro.

Deși vorbiți de foarte mulți bani care vor ajunge la Făgăraș pentru modernizare, sunt oameni care sunt sceptici în privința acestor proiecte, mai ales că spun că vizibil proiectele mari lipsesc.

Gheorghe Sucaciu: Obținerea banilor din fonduri externe înseamnă pentru întreaga echipă a primăriei multă muncă: identificarea nevoilor, apoi a liniei de finanțare potrivite în care se încadrează aceste nevoi, a pregătirii documentației, obținerea avizelor, depunerea cererii de finanțare, așteptarea răspunsului dacă această cerere este admisă sau nu, de multe ori, finanțatorul solicită noi clarificări, apoi, dacă proiectul a fost declarat eligibil semnăm contractul de finanțare, se demarează procedura de achiziție, se organizează  licitația pentru atribuirea contractului de lucrări, licitații care de multe ori sunt contestate, ceea ce întârzie mult implementarea proiectului. Astfel, deși o mare parte dintre  proiecte au fost demarate încă din  anul 2016, abia acum încep să se vadă rezultatele.

-De câtă muncă este nevoie până să fie implementat un proiect, indiferent, european, național?

Gheorghe Sucaciu : De cel puțin 5 ani.

-Știm că mai multe proiecte nu au fost începute, deși s-au anunțat că vor începe. De exemplu: Doamna Stanca și PNDL- asfaltare. Ce s-a întâmplat?

Gheorghe Sucaciu: Pe strada Doamna Stanca, am decis să implementăm în același timp mai multe proiecte: trecerea în subteran a rețelei electrice de distribuției și iluminat public, lucrări de modernizare și optimizare a consumului energetic, lucrări la canalizarea  pluvială, lucrări de repoziționare a rețelelor de distribuție gaz, reabilitarea rețelei de transport și distribuție apă, lucrări de introducere în subteran a cablurilor RCS –RDS și a rețelelor Telekom, precum și repoziționarea celor deja introduse și modernizarea străzii. Mai exact, înainte de asfaltare, vom introduce toate firele în subteran și vom face toate lucrările necesare. Toate acestea însă au însemnat modificarea proiectului inițial de reabilitare a străzii Doamna Stanca, astfel, a trebuit să-l reavizăm la Agenția de Mediu, unde am întâmpinat mari dificultăți din cauza unei reclamații făcute de câțiva făgărășeni care locuiesc pe strada Doamna Stanca. Eu cred că acești făgărășeni și-au atins scopul, așa cum mi-au spus unii politicieni din municipiu că vor avea ei grijă ca lucrarea de reabilitare a străzii  Doamna Stanca să fie întârziată.

Povestea cu proiectul câtigat prin PNDL este și mai lungă. În anul 2015, Primăria Făgăraș a semnat un contract de finanțare cu MDRAP, pe proiectul ”Asfaltare și modernizare drumuri de interes local în municipiul Făgăraș”. S-a organizat licitație pentru desemnarea unei firme care să execute lucrările prevăzute în proiect. Din cauza dificultăților întâmpinate de ofertanți în ceea ce privește documentația tehnică a proiectului, licitația a durat din anul 2015 și până în 2018. Ultimul anunț de participare a fost publicat în SEAP în 10.10.2016. Contractul de lucrări cu  firma câștigătoare a licitației a fost semnat însă abia în mai 2018. În perioada dintre data licitației și atribuirea contractului, au fost rezolvate trei contestații depuse la CNSC de către celelalte societăți participante la licitație și o plângere la Curtea de Apel Brașov, câștigată de Primăria Făgăraș.   

După semnarea contractului și perioada predării amplasamentului, reprezentanții firmei de construcții și dirigintele de șantier au constatat neconcordanțele între proiect și realitatea din teren. Spre exemplu, pe anumite străzi, rețelele de utilități sunt la o adâncime mult mai mică decât adâncimea săpăturilor prevăzute în proiect, s-au constatat  diferențe între suprafețele din proiect și teren, s-a constatat  lipsa unor cantități mari de lucrări pe mai multe tronsoane de străzi, astfel rezultând cantități de lucrări suplimentare care generează costuri suplimentare, neprevăzute inițial. Poate vă întrebați de ce nu au fost observate aceste neconcordanțe înainte de licitație. Un proiect este asumat de mai mulți specialiști, iar beneficiarul nu are cum să verifice la nivelul lor, întreg proiectul. După licitație, Primăria are dreptul să își angajeze specialist (diriginte de șantier) și abia atunci administrația locală poate începe verificările, de la predarea amplasamentului și implementarea proiectului.

Astfel, contractul cu firma câștigătoare a fost reziliat și s-a demarat procedura de revizuire a proiectului în totalitate, cu schimbarea soluției conform avizelor de la toate instituțiile care se ocupă de utilități. A urmat procedura de achiziție  a constructorului conform documentației tehnice întocmite corect. Au urmat din nou contestațiile. A venit decizia CNSC  în favoarea firmei câștigătoare. Doi ofertanți însă s-au declarat nemulțumiți de decizia CNSC și s-au adresat Curții de Apel. În acest moment, așteptăm soluția Curții de Apel pentru continuarea procedurii de atribuire.

-În aceeași situație, putem include centura ocolitoare a Făgărașului. De nu ați început lucrările, deși a fost accesat un credit în acest sens?

Gheorghe Sucaciu: Zilele trecute am postat o informare în acest sens pe pagina  mea de facebook. După cum spuneam, și acolo, încă de când mi-am depus candidatura ca primar al orașului, în anul 2016 știam că pentru acest proiect, vom avea de parcurs un drum destul de lung și extrem de dificil, dar mi-am asumat acest proiect greu și-mi doresc să-l văd cât mai curând împlinit. După cum știți, segmentul de drum, varianta ocolitoare a Făgărașului nu aparține municipiului, ci Ministerului Transporturilor, fiind în administrarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Pentru ca Municipiul Făgăraș să poată investi în acest proiect, varianta ocolitoare trebuie trecută în proprietatea municipiului. Astfel, din 2016 am început demersurile în acest sens. Am transmis un dosar întreg de documente către ministere și am intabulat acest drum. După multe drumuri la București, o corespondență stufoasă, am reușit să obținem avizul Ministerului Transportului, apoi avizul MDRAP și avizul Ministerului Finanțelor, urmând să fie avizat de către Ministerul Justiției. Între timp, însă, s-a schimbat Guvernul.
Din fericire, demersurile noastre, realizate în colaborare cu Mara Mareș, deputat în Parlamentul României, pentru transmiterea sectorului de drum din administrarea Ministerului Transporturilor în domeniul public al Municipiului Făgăraș au fost bine primite de noul Guvern. Ni s-a cerut doar să retrimitem toate documentele pentru reluarea procedurii de avizare. În data de 11.12.2019 a fost modificată HCL de predarea imobilului în domeniul public al Municipiului Făgăraș, cu noua denumire a Ministerului Transportului, iar toate documentele au fost trimise de către Primăria Făgăraș către minister. În acest moment, așteptăm avizarea proiectului de hotărâre de către ministerele mai sus amintite, astfel încât proiectul privind predarea către Municipiul Făgăraș a acestui segment de drum să intre pe ordinea de zi a ședinței de Guvern. Sperăm ca această hotărâre să fie dată până la finalul acestui an.
În momentul în care se va da Hotărârea de Guvern, se va proceda la predarea imobilului și se demarează procedura de achiziție a contractului de modernizare a ocolitoarei Făgărașului.
După cum am mai anunțat, banii pentru realizarea acestor lucrări au fost contractați printr-un credit. Comisia de Autorizare a Împrumuturilor Locale a aprobat acest credit și a autorizat trageri anuale astfel:
– 2020 – 14. 808.471,79 lei
– 2021 – 8.333.333, 34 lei

-De ce credeți că proiectele cu importanță majoră pentru Făgăraș sunt blocate?

Gheorghe Sucaciu : Eu cred că  principala problemă constă în faptul că nu sunt afiliat politic și atunci eu nu pot profita de anumite facilități  prin structura de partid, pentru că nu o am, iar ceilalți politicieni sunt bucuroși când o parte sau cealaltă blochează un proiect,  crescându-le șansele atunci când candidează împotriva mea. Cetățenii nu au cum să observe cine este vinovat de blocaje, iar politicienii nu vor recunoaște acest lucru.

 

Și pentru că am pregătit o retrospectivă a principalelor proiecte ale Primăriei Făgăraș, unde vor fi informații despre stadiul acestora, care este pentru dumneavoastră cel mai important proiect? De ce?

Gheorghe Sucaciu: Toate proiectele sunt importante, dar prin modernizarea variantei ocolitoare și implementarea celor trei proiecte din Planul de Mobilitate Urbană în care sunt cuprinse toate cartierele din oraș, inclusiv cele mărginașe, Făgărașul va beneficia de o schimbare radicală în bine.

-Vă rog să adresați în cuvântul de încheiere un mesaj făgărășenilor, la sfârșit de an!

Gheorghe Sucaciu: Le doresc făgărășenilor multă sănătate, bucurii, liniște și atunci când vine vorba de orașul lor, să creadă în minuni, pentru că ele chiar se întâmplă, indiferent de câte piedici vom avea în cale! Sărbători fericite și La mulți ani!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.