„Consider că a fost un an foarte, foarte bun, un an în care s-a muncit foarte mult. Problema e că tot acest efort nu a fost atât de vizibil“

Anul 2022 a fost un an bun pentru orașul Victoria, cel puțin dacă privim la finanțările cu fonduri europene câștigate de primăria orașului. Peste 13 milioane de euro a reușit administrația locală să atragă în orașul de la poalele Munților Făgăraș, pentru investiții importante și care așteptau o rezolvare de zeci de ani. Însă, până se vor vedea rezultatele în teren, mai este nevoie de multă muncă, dar și de răbdare. Birocrația din spatele unui singur proiect face ca implementarea lui să dureze chiar și 2-3 ani. Despre proiectele câștigate prin PNRR, dar și despre alte planuri și proiecte propuse în acest an, am stat de vorbă cu primarul orașului Victoria, Camelia Bertea, despre care multe voci spun că a însuflețit orașul, de când este la conducerea acestuia.

Cum a fost anul 2022 pentru orașul Victoria?

Consider că a fost un an foarte, foarte bun, un an în care s-a muncit foarte mult atât în Primăria Victoria, cât și în unitățile subordonate nouă. Problema e că tot acest efort nu a fost atât de vizibil, pentru că locuitorii nu își pot da seama câte acte trebuie pentru depunerea unui proiect.

BLOC-VICTORIA4-800x445Am avut norocul ca anul trecut să semnăm contractele de finanțare pentru mai multe proiecte. Unul din acestea a fost proiectul cu blocurile. În prima etapă, noi am depus un proiect de eficientizare energetică pentru șapte blocuri, blocurile de la intrarea în oraș, de pe strada Viitorului și Oltului. În aparență pare foarte simplu, dar până să depunem aceste proiecte a trebuit să fie făcute o grămadă de studii, a trebuit făcut audit energetic, expertiză la seismicitate, la toate aceste blocuri. A trebuit să obținem acordul tuturor proprietarilor, doar că inițial nu a existat o asociație și a trebuit să înființăm una, prima asociație din Victoria,  Moderna 2022. Problema a fost că, inițial în ghid, exista condiția că doar pe asociații se pot depune proiecte. În Victoria nu exista nicio asociație de proprietari și nu am reușit să facem demersul inițial, la vremea respectivă. După care, ne-am mobilizat și am reușit să facem această asociație. Între timp, când ghidul a intrat în dezbatere, a fost modificată această condiție și nu a mai fost necesară depunerea doar pe asociație , ci a fost posibilă și pe primărie, însă doar cu acordul tuturor locatarilor și în consecință am reușit să mai depunem încă un lot de trei  blocuri, pentru care am semnat finanțarea.

E enorm de multă muncă, e enorm de mult stres, pentru că la foarte multe proiecte a fost principiul concurențial, adică primul care depune, și câștigă. De multe ori, platforma se deschidea cu o zi înainte astfel încât să putem să facem probe și să vedem cum reușim să depunem cât mai repede, să ne familiarizăm cu aceasta. E un stres masiv să reușești să încarci în 2-3 minute actele, pentru că știi că dacă ajungi în minutul 10 s-ar putea să  nu mai ai nicio șansă la finanțare. Așa am pățit cu locuințele pentru tineri, unde am reușit să le încărcăm în runda a doua, în septembrie și le-am încărcat în minutul 4 și așa am reușit să prindem finanțare. Dar asta înseamnă muncă de echipă, înseamnă ca toți colegii să știe foarte clar fiecare ce are de făcut. Pentru a reuși ne-am împărțit:  viceprimarul era împărțit cu o echipă, eu cu alta, cei de la fonduri cu alta și încărcam în același timp, ca să reușim să ne încadrăm în minute.

Sunt cinci proiecte câștigate cu fonduri europene. Cine pregătește aceste proiecte în afară de consultanții externi pe care îi aveți?

eficientizare2-800x445Da, din păcate schema din primărie este insuficientă, avem o singură doamnă care răspunde de fonduri europene. În Primăria Victoria nu au prea fost proiecte cu fonduri europene. Au fost niște proiecte depuse pe POR, dar care nu au fost implementate. Au început să fie implementate, grădinița și liceul teoretic, pe mandatul meu și acum s-au izbit de probleme și de tot ceea ce presupune. Acum sunt aceste proiecte care au fost depuse pe PNRR, unde condițiile sunt asemănătoare ca și la POR, și e din ce în ce mai greu. Avem într-adevăr și consultanți pe anumite proiecte pe care lucrăm. Biroul tehnic e un birou care este extrem de solicitat aici, Biroul de contabilitate de asemenea, ele interacționează și munca trebuie să fie în echipă.

Un ultim proiect, pe care l-ați anunțat câștigător din cele cinci, este cel privind amenajarea și dotarea ambulatoriului integrat al spitalului…

După cum știți, noi am deschis spitalul în urmă cu un an și câteva luni, în 14 octombrie 2021. Spitalul a fost deschis și a fost pus pe linia de plutire, în condiții minimale, în ceea ce privește aparatura.

smart

În momentul în care dorești să atragi medici care să vină la Victoria, trebuie să le oferi niște condiții, începând de la cazare, pentru că mulți dintre ei fac naveta și poate ar prefera să rămână și chiar am avut doleanțe din partea lor. Din păcate, Primăria Victoria nu a avut ce să le ofere, decât niște apartamente extrem de degradate sau niște camere cu niște toalete și bucătării comune. Tocmai de aceea am făcut și proiectul pentru locuințe pentru specialiștii în sănătate pe care l-am și semnat, urmând a face și aceste locuințe. Asta ar fi o condiție a medicilor, iar altă condiție este aparatura, pentru că dacă nu ai aparatură într-un spital, e destul de greu să pui un diagnostic corect sau ești nevoit să-i trimiți pe oameni la alte spitale, după care ei să se întoarcă să poți pune un diagnostic. În consecință, a fost o prioritate să depunem acest proiect. Am depus proiectul pe ambulatoriu, iar în județul Brașov sunt două astfel de proiecte: unul la Săcele, unul la Victoria. Este o finanțare de 2,6 milioane de euro, care cuprinde echiparea și cu computer tomograf, amenajarea sălii speciale pentru asta, cu avizările necesare ale CNCAN și o grămadă de aparatură pentru specialitățile pe care le avem în spital.

Urmează și alte proiecte la spital?

Sigur că da! Noi, pentru spital am depus proiect de eficientizare, l-am depus destul de repede și acolo, ne-am încadrat în minute! L-am depus pe componenta 10, componenta locală, în tura a doua, când a fost principiul concurențial, pentru că, în prima tură, în luna martie, pe aceeași componentă, am depus colegiul tehnic, unde am câștigat. Așteptăm și acolo să semnăm contractul, așteptăm și la spital și sperăm să câștigăm și acolo, pentru că spitalul are mari probleme pe această latură. Ne încălzim pe lemne. Avem o centrală care funcționează pe lemne, e nevoie de oameni în permanență și atunci, dacă vom câștiga acest proiect de eficientizare, care include pompe de căldură, panouri solare pe toată terasa, schimbarea tuturor termopanelor etc., atunci lucrurile se vor simplifica.

insule-ecologice-arhiva-800x445Am depus mai multe proiecte, am depus și pe parte de eco-insule pentru oraș, unde așteptăm de asemenea răspunsul. Și acolo ne-am încadrat în toate criteriile, am depus de asemenea stații de încărcare electrice, am depus Casa de Cultură pentru eficientizare. Ne pregătim să depunem împreună cu Consiliul Județean un proiect pentru Biblioteca din orașul Victoria. Am pregătit, iar acum suntem în lucru la aprobarea bugetului, și pentru alte blocuri și alte instituții care aparțin Primăriei, să le depunem din nou pe eficientizare. Ne pregătim acum în luna februarie să depunem pe Colegiul Tehnic și Liceul Teoretic, pentru echiparea cu mobilier și aparatură, pe componenta de Educație, ce s-a deschis acum. Spitalul se mai pregătește să depună pentru partea de planning familial și digitalizare. Nu ne oprim, pentru că acum e momentul!

Ați depus un proiect și pentru o creșă?

Da, am depus și pentru creșă. Din păcate, la creșă au fost mai multe probleme. Am avut foarte multe reclamații din partea locuitorilor din orașul Victoria, pentru că locația inițială a creșei a fost între strada Stadionului și strada Eminescu. Nu am înțeles și nu înțelegem nemulțumirea locuitorilor din acea zonă, mai ales că marea majoritate a familiilor care locuiesc acolo sunt în străinătate și vin foarte rar acasă. Creșa nu ar fi avut decât un parter și cu o mansardă, nu ar fi depășit regimul de 9 m față de 11 cât au celelalte clădiri din jur. Acolo, am avut foarte multe controale la care am ieșit în regulă, pentru că am respectat absolut toată legislația. Din păcate, la acel proiect ne aflăm pe o listă de așteptare, nu suntem respinși, dar la proiectele care au primit finanțare s-au semnat deja contractele. Noi suntem pe o listă de așteptare; dacă vor mai rămâne bani, atunci putem încerca. Însă nu am lăsat baltă acest proiect și l-am redirecționat și către Compania Națională de Investiții, unde am depus pe o altă locație tot o creșă, pentru că în Victoria nu există nicio creșă. De data aceasta, este vorba de locația din spatele laboratorului de mecanică al Colegiului Tehnic Dr. Alexandru Bărbat, unde am reușit să facem și studiu geo, topo, am reușit să predăm documentația către CNI și așteptăm ceva răspunsuri de acolo, să intrăm pe lista de sinteză.

Puneți accent și pe curățenia orașului, ați organizat acțiuni de ecologizare. Groapa de gunoi a orașului a fost închisă conform anul trecut, așa e?

victoria-groapa3-800x445Da, am reușit să închidem groapa de gunoi, pentru că riscam o  procedură de infringement și anul trecut, prin septembrie, am  reușit să închidem și groapa de gunoi.

Noi am avut doar stație de transfer la ECO SISTEM unde suntem într-un ADI. Între timp, am reușit anul trecut să ne autorizăm și ca stație de sortare astfel încât să ne putem sorta reciclabilul, pe care să-l trimitem ulterior. Și acolo a fost foarte greu, pentru că am avut nevoie de foarte multe avize și autorizații, să devenim stații de sortare, a fost un procedeu care a durat aproape 9 luni de zile.

Lucrurile sunt de durată, așa că vreau să vă întreb când se vor vedea rezultatele în urma acestor proiecte?

Până să vin și eu în administrație, nici eu n-aș fi înțeles acest parcurs și mi s-ar fi părut și mie la fel cum li se pare și cetățenilor, un parcurs extrem de lung. Ai câștigat proiectul, e finanțat, dar vezi că el se implementează în 2 sau 3 ani. Aici, lucrurile nu țin neapărat de noi. Să vă dau un exemplu: proiectul privind eficientizarea blocurilor. După ce s-au făcut acele studii de audit, de expertiză și așa mai departe, s-a depus cererea de finanțare, a venit aprobare, s-a semnat contractul de finanțare, am trecut să facem un DALI, pentru blocurile respective. Termenul pentru DALI este de 3 luni. În acest interval trebuie să obții toate avizele: de la Electrica, Mediu, etc, pentru fiecare bloc în parte. După cele trei luni, noi trecem la proiectul tehnic, care iarăși se ia pe fiecare bloc în parte, tot cu autorizații. Sperăm ca să terminăm proiectul tehnic în trei luni de zile, după care o să lansăm procedura de achiziție, procedură care are și ea niște termene: se depun ofertele, se clarifică, dacă avem noroc și avem firme care să se prezinte, pentru că am avut și surprize foarte neplăcute: la liceul Teoretic „Ion Codru Drăgușanu“ am avut șase licitații, unde s-a prezentat o singură firmă care nu a îndeplinit condițiile sau nu s-au prezentat deloc. Acum revin la blocuri: dacă avem norocul să se prezinte firmele și totul să fie în regulă, am putea să dăm drumul lucrărilor la sfârșitul verii, dar în situația în care există contestații, atunci termenele sunt decalate. Încerc să evit să mai emit un termen, pentru că de multe ori am fost optimistă că se întâmplă și ne-am dus cu termenul foarte mult și de multe ori, nu din vina noastră.

Știți că orașul Victoria are și un handicap major, suntem în Situl Natura 2000, e arie protejată, e una din condițiile pe care dacă nu respecți la Mediu, te întoarce înapoi de fiecare dată, cu documentația.

Victoria nu a avut niciodată un Plan Urbanistic Local, din cauza litigiului pe care îl avem cu comuna Ucea, iar din cele 930 de ha pe care le are orașul Victoria, doar 187 de ha nu sunt în litigiu. Diferența înseamnă cea mai mare parte neconstruită, suprafața ocupată de firme, care este în litigiu. În consecință, noi nu putem să emitem certificate de urbanism, nici să dăm autorizații de construire pe aceste zone, doar prin înțelegere cu comuna Ucea și avem acordul ambelor Consilii Locale – iar autorizația de construire o dă Consiliul Județean Brașov – și trebuie să facem obligatoriu PUZ-ul.

Dar deși litigiul datează din 2014, nu a fost făcut niciun PUZ pentru orașul Victoria și în consecință orice investitor vrea să vină mâine aici, eu nu pot să-i ofer nimic, pentru că nu poți să-i dau autorizație de construire și deci el nu poate să facă nimic.

Atunci, prioritar pentru noi e ca locuitorii orașului Victoria  să nu mai facă naveta, avem foarte mulți navetiști către Sibiu, acum și către Făgăraș, și trebuie să-i reținem cumva și să reținem forța de muncă tânără. Am dat drumul la un PUZ, pe o suprafață de 5 ha, către zona Viștea. Acum 1 an și 5 luni. Au apărut foarte multe probleme, pentru că suntem în aria protejată și a trebuit să îndeplinim foarte multe cerințe. Am tot picat la Mediu și săptămâna trecută, am reușit să trecem după un an și cinci luni, urmând să ajungem la Consiliul Județean Brașov, care să ne vizeze PUZ-ul, bineînțeles cu acordul ambelor UAT-uri, pe care deja îl avem. Din momentul avizării acestui PUZ, etapele nu au încetat, pentru că investitorul nu vine dacă tu nu îi acorzi niște facilități, iar noi am pregătit în bugetul de anul acesta documentația tehnică, pentru infrastructură. Asta înseamnă apă, canal, parte electrică, după care poți să-i acorzi niște facilități. Atâta timp cât nu a existat nimic în acest sens, nu am putut să facem absolut nimic. Deși am avut discuții cu trei firme interesate: una de mobilă, una de ambalaje, o altă firmă pentru componente piese, toate discuțiile eșuează pentru că ei au nevoie de termene foarte clare: când pot să construiască? Iar noi nu avem nicio garanție să le spunem că se întâmplă în trei, șase luni lucrările. Uitați, noi am estimat că în 6 luni o să avem un PUZ. Estimare greșită, pentru că a trecut un an și cinci luni și de abia acum reușim să-l obținem.

Ce investiții vă propuneți din bugetul de anul acesta?

În bugetul de anul acesta, ne propunem în primul rând să punem pe primul loc învățământul, depunem în continuare proiecte de care are nevoie. Venim cu diferențele la bursele elevilor, pe care nu reușim să le acoperim, venim cu reparații punctuale pentru că în acest an o să intrăm și cu școala generală de la Liceul Teoretic „Ion Codru Drăgușanu“, într-un proiect pe POR. Am avut norocul ca și în acest an, prin Anexa 7, să primim 2,3 milioane lei, cât mai aveam nevoie pentru școala general, unde  este un proiect de peste 10 milioane de lei. Acolo, o să intervenim masiv atât la partea exterioară, o să intrăm și în sălile de clasă, o să aibă și mobilier nou, este un proiect mai mare. Între timp, sperăm să finalizăm luna acesta proiectul de la Liceul „Ion Codru Drăgușanu“, astfel încât copiii să se poate reîntoarce, pentru că în prezent fac cursurile la colegiul tehnic. La spital, depunem în continuare proiecte, pentru că avem la etajul 4 secție de paleație, care nu este funcțională și sperăm să găsim ceva acolo pe POR.

Sunt proiecte multe către care ne îndreptăm, ne îndreptăm și spre baza sportivă, pentru că acolo n-am reușit să investim foarte mult.

Continuăm lucrările pe care le-am avut de anii trecuți, cam acestea sunt prioritare. Bineînțeles și lucrările conexe, de reparații, parcuri pentru copii, acestea sunt lucruri mai mărunte pe care le putem suporta din bugetul local.

Nu aș vrea să uităm viața cultuală a orașului Victoria. Multe voci spun că orașul a fost însuflețit de când sunteți la conducerea lui!

Mulți  îmi spun asta și mă bucur să aud asta pentru că eu trăiesc prin copii. Și la școală când eram, și la liceu, când vezi bucuria copiilor ți se răsfrânge asupra ta, te încarci pozitiv și energetic de nu se poate!

319078458_575658994566969_4799313500948580478_nȘi de câte ori când nu mai am energie și mă simt epuizată, bucuria copiilor pe care o regăsești când îi vezi e fantastic! Facem voluntariat la patinoar, pentru că noi ne-am achiziționat un patinoar propriu și asigurăm funcționalitatea prin voluntariat, cu echipa din Primărie și echipele conexe; am venit și sâmbăta și duminica. Oamenii nu se mai duc la Sibiu, nu se mai duc în altă parte și acum suntem singurul patinoar care a rămas din județele Brașov și Sibiu, pentru că celelalte s-au închis. Noi îl mai ținem încă deschis. Orașul a fost foarte frumos luminat și am făcut spectacole în aer liber, au venit și copii de la Făgăraș, de la Beclean, am avut și spectacole cu Clubul copiilor pe care le-am făcut, spectacol de folk, seri culturale, seri de teatru, Filarmonica, foarte multe. Anul acesta, în buget am propus și mai multe evenimente de acest gen, pentru că am conștientizat că lumea e avidă de cultură și chiar își dorește. Când am chemat Filarmonica am avut emoții, pentru că m-am gândit că adresabilitatea într-un oraș lipsit de cultură atât de mulți ani, va fi destul de limitată. A fost o surpriză extrem de plăcută să vedem sălile arhipline la toate evenimentele.

La toate aceste evenimente sunt implicați foarte mult și voluntarii!

Am beneficiat foarte mult și mulțumesc încă o dată artiștilor locali, care la marea majoritatea evenimentelor au cântat pro bono- formațiile, artiștii, copiii care s-au implicat, elevii, profesorii- și asta contează foarte mult, pentru că în bugetul unei acțiuni, artiștii costă cel mai mult. Bineînțeles că nu o să putem continua la nesfârșit așa, dar câteva evenimente vor mai fi și anul acesta.

 

Ce vă doriți anul acesta?

Le doresc sănătate tuturor colegilor mei, pentru că dacă au sănătate, lucrăm, înțelegere și răbdare pentru toți locuitorii orașului Victoria. Nu putem să realizăm  tot ce își doresc, tot ce îmi doresc și eu într-un interval scurt. Lucrurile vor fi bine, dar e nevoie de răbdare, pentru că au trecut doar 2 ani!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.