„Proiectele mari sunt de durată, dar orice lucru început are și finalitate. E un exercițiu bugetar nou, 2021-2027, și e imposibil ca din cinci proiecte pe care vrem să le depunem, să nu prindem măcar trei. Mi-aș dori să fie toate cinci“ 

Accesarea fondurilor europene pe exercițiul financiar 2021-2027 este șansa reală a multor localități din țară pentru rezolvarea problemelor mari ale comunităților. Realizarea de rețele de apă și canal, de gaz sau de infrastructură rutieră are un procent de succes mult mai mare cu fonduri externe. Deocamdată liniile de finanțare pentru acest exercițiu financiar nu au fost deschise, însă multe localități au deja pregătite proiectele. Așa se întâmplă și în comuna Voila, unde mai sunt multe lucrări importante de realizat. Care sunt planurile pentru acest an, ce lucrări vor fi finalizate sau începute, aflăm din discuția purtată zilele trecute cu primarul comunei, Gheorghe Osalciuc. 

Chiar dacă nu aveți încă un buget aprobat, cred că v-ați făcut deja un plan pentru investițiile care vor demara în acest an! 

În prima fază, suntem obligați să terminăm canalizarea la Voivodeni, lucru ce se va întâmpla în câteva luni. Pe urmă se trece la reabilitarea drumului județean, pentru  că acum sunt ravene, ca să fie posibilă racordarea pe fiecare locuință. În exercițiul bugetar 2021-2027, sunt cel puțin patru proiecte care îmi doresc din tot sufletul să treacă, respectiv apă curentă-canalizare la Sâmbăta de Jos, care e legată cu satul Cincșor- canalizare și legarea a două module la stația de epurare existentă la Voila. Pe urmă, avem un proiect de gaz care presupune introducerea de conducte noi la Cincșor și remediere conducte existente la Voila. Mai avem încă un proiect extrem de necesar, care e în derulare – intabulare teren intravilan și extravilan în toată comuna, care se execută deja, cu fonduri europene.

Pe CNI avem depus un proiect pentru reabilitarea căminului cultural din  Dridif și tot un proiect de mare anvergură – asfaltarea tuturor străzilor din comună, tot ce înseamnă drumuri comunale.

Tot la CNI l-ați depus pe cel de modernizare a străzilor?

Da, tot la CNI, dar o să-l mutăm pe Programul Național de Reziliență și Reabilitare, pentru că sunt mai multe șanse de a obține fonduri. Proiectul privind reabilitarea căminului din Dridif o să rămână la CNI, pentru că deja e în a doua fază de analiză, de prima fază a trecut. Pentru mai multă siguranță, proiectul pentru asfaltarea drumurilor o să-l depunem pe altă linie de finanțare, unde sunt șanse mai mari.

De asemenea, continuăm cu retrocedarea terenului conform Legii 18 și cu  toate celelalte legi ale Fondului Funciar.

Care mai este situația cu proiectul de gaz? Știm că lucrați de ceva timp la acesta!

După ce vom avea bugetul aprobat, o să mai facem un contract pentru finalizarea ultimelor reparații: proba de presiune la Sâmbăta de Jos trebuie din nou refăcută pentru că există un por mic; pe celelalte  două sate, Ludișor și Dridif, conducta e etanșă. Mai avem de montat subtraversări, conducte pe sub afluenții Oltului, aerisitoare și de marcat traseul, lucruri minore. Dar, până nu trece bugetul, nu avem posibilitatea să facem contract cu firma care să remedieze micile probleme, să fim în măsură să putem convoca din nou comisia, care să ne dea girul pentru a semna actele de distribuție gaze cu Distrigaz.

De ce au durat atât aceste lucrări?

Nu am mers doar pe un singur proiect – reabilitare conducte gaz și introducere gaz – toate lucrările s-au făcut cu bani din primărie. Din acest motiv, am făcut ce ne-a permis bugetul. Nu am blocat nici reparațiile la cămine, nici reparațiile la primărie, nici reparațiile și dotarea școlii cu două centrale, nici Legea 18. Toate aceste lucrări presupun bani. Am împăcat toate liniile, pentru că e normal să mulțumești pe toată lumea. Acum, pretențiile au crescut și trebuie respectate condițiile minime pe care trebuie să le îndeplinească o instalație de conducte de gaze. Eu îi înțeleg și pe cei de la Distrigaz și sper din tot sufletul ca, după ce trece bugetul, să fim în măsură să încheiem ultimul contract, să facem ultimele finisări și să putem semna actele de concesionare. Ținem legătura mereu cu cei de la Distrigaz.

Practic, ei vin, fac verificări și în cazul în care se mai găsesc nereguli vă vor cere din nou măsuri de remediere?

IMG_1506Comisia, formată din patru lucrători de la Distrigaz, a fost de trei ori în teren. Măsurile pe care ni le-au lăsat sunt ultimele. Ca să le putem rezolva trebuia să încheiem un contract, dar pentru asta avem nevoie de buget. Sper ca la sfârșitul lunii bugetul să fie aprobat și să fim în măsură să încheiem un contract în condițiile legii. Depindem și de starea vremii, pentru că Distrigaz lucrează cu electrofuziune și dacă sunt temperaturi scăzute, nu sunt lucrări de calitate.

Dacă încheiem contractul și vin repede să remedieze neregulile, suntem în măsură să semnăm actele de concesionare. În perioada acesta am pus la punct și cele trei stații de SRMP, de reglare gaze, le-am intabulat, am introdus curent electric; sunt niște cerințe pe care nu le poți negocia: așa cer, așa trebuie să faci.

În concluzie, acest proiect nu este unul ușor!

Sincer, dacă știam prin câte vom trece și câte greutăți vom întâmpina, dacă astăzi ar fi trebuit să iau o decizie de a interveni pe instalațiile acestea ca să fie funcționale, pentru a oferi gaz oamenilor, mai că nu m-aș apuca! Acum, lucrarea e pe final și chiar vom da drumul la gaz!

Este o lucrare importantă și sper ca în curând să fie finalizată. Lumea într-adevăr e nemulțumită, nu mai are răbdare, dar mai mult decât atât nu am putut face, pentru că sunt etape peste care nu am putut sări.

Ne-ați spus că ați făcut investiții și la școala din Voila!

Am schimbat centralele, pentru că erau stricate. Am încercat să le reparăm, dar nu s-a putut și am pus centrale noi, sunt eficiente. Am schimbat și centrala din Cincșor, pentru că era depășită moral; sunt investiții obligatorii, nu sunt cu titlu facultativ. Copiilor trebuie să le oferi căldură ca să poată învăța. Am continuat cu programul after-school și acum sunt mulțumiți, cu mâncare, cu program școală după școală.

Un proiect important care se desfășoară pe raza comunei este podul de peste Olt!

Am terminat reparațiile la varianta ocolitoare care leagă Cincșorul de barajul Dridif și satul Dridif. Am dat certificatul de urbanism pentru organizarea de șantier și în perioada următoare vor începe lucrările. Vom bloca drumul, pe DJ 105, și circulația va fi deviată pe barajul de la Dridif și satul Cincșor.

Ne-ați povestit că vreți să accesați fonduri europene. Ați pregătit documentația?

Documentația este pregătită mai de mult. Acum am actualizat cifrele și suntem în măsură să o depunem spre finanțare, când vor veni ghidurile.

Sunt de durată toate aceste proiecte mari?

Da. Dar orice lucru început are și finalitate. E un exercițiu bugetar nou, 2021-2027, și e imposibil ca din cinci proiecte pe care vrem să le depunem să nu prindem măcar trei. Mi-aș dori să fie toate cinci.

Bugetul pe acest an cum va fi, aveți suficienți bani?

IMG_1503La limită, toate primăriile sunt în această situație. Voila nu face excepție, dar ne descurcăm.

Orice proiect, chiar dacă e pe fonduri europene, generează cheltuieli și la nivel de instituție: e cofinanțarea, cheltuielile cu dirigintele de șantier, dar și alte cheltuieli. Obligatoriu trebuie să ai o rezervă de bani pentru a putea să începi un proiect în bune condiții și la termen.

Cu salubritatea care este situația la nivelul comunei?

Salubritatea nu e o problemă în comună, pentru că noi funcționăm cu Ecosal Relivo, societatea construită în jurul celor trei comune, Recea, Lisa, Voila și e bine. Acum am început curățenia de primăvară și curățăm toți afluenții Oltului.

S-au aplicat amenzi pentru gunoaiele aruncate?

Amenzi încă nu, dar acum avem o hotărâre de Consiliu în sensul acesta și până la urmă vom trece și la amenzi. Avem în vedere, în funcție de cum ne permite bugetul să amplasăm și niște camere video pentru că acele camere o să ne ajute să demonstrăm omului că gunoaiele sunt ale lui.

Cât plătesc oamenii pentru salubritate?

9 lei/persoană/ lună.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.