Principalele probleme în managementul deșeurilor la nivelul Județului Brașov

Primăriile din județ au obligații cu privire la subiectul gestionării deșeurilor la două niveluri majore:

  1. Nivel MACRO – asigurarea serviciului de salubrizare a localitățilorServiciul prin care sunt colectate deșeurile de la populație și gestionate conform prevederilor legale, cu respectarea etapelor de procesare a fiecărui tip de flux de deșeu municipal.
  2. Nivel MICRO – asigurarea colectării separate a deșeurilor în instituțieasigurarea echipamentelor de colectare separată a deșeurilor pentru fluxurile rezidual/hârtie, carton/plastic, metal/sticlă (în clădirile administrate de primărie), instruirea angajaților pentru ca aceștia să gestioneze deșeurile generate în timpul programului de lucru, contractarea operatorului de salubritate pentru ridicarea deșeurilor.

În anul 2020, ADI ISO MEDIU Brașov a identificat o serie de probleme esențiale cu care se confruntă unitățile administrativ teritoriale (UAT) ale județului Brașov și care vor fi detaliate progresiv publicului prin comunicate săptămânale.

Majoritatea primăriilor au întâmpinat dificultăți în procesul de adaptare la modificările legislative majore aduse domeniului de management al deșeurilor începând cu anul 2018. De cele mai multe ori, la nivelul unităților administrativ-teritoriale – cu precădere în comune, nu există personal specializat în domeniul managementului deșeurilor. Astfel, în cursul anului 2020, ADI ISO MEDIU Brașov a implementat Campania „Județul Brașov Reciclează” în cadrul căreia una din activități a fost pentru formarea profesională a cel puțin unei persoane ca specialist în managementul deșeurilor, de la fiecare primărie care s-a înscris.

iso mediu2Cu toate acestea, cele mai mari probleme sunt în continuare cele la nivel Macro, privitoare la modul în care se asigură serviciul public de salubrizare a localităților. Inexistența unui sistem de infrastructuri publice de procesare a deșeurilor, care să faciliteze atingerea țintelor de mediu reprezintă îngrijorarea principală a asociației. Practic, operatorii de salubritate care prestează pe raza județului Brașov, indiferent dacă sunt publici sau private, nu au unde să ducă deșeurile spre a fi procesate. Nu există nicio instalație de tratare mecanică a deșeurilor, stațiile de sortare sunt puține, au capacitate limitată și sunt slab dezvoltate. În plus, colectarea separată presupune costuri suplimentare de organizare a unor campanii de conștientizare pe care operatorii nu le angajează de cele mai multe ori, pentru că destinația finală este oricum depozitul. Acesta este motivul principal pentru care ADI ISO MEDIU dorește înființarea SMID BV.

Suplimentar, pe raza județului există un singur depozit de deșeuri conform, privat, căruia nu i-a fost delegată activitatea de depozitare din cadrul serviciului public de nicio unitate administrativ-teritorială până în prezent. Tarifele de depozitare sunt aprobate doar de UAT Municipiul Brașov și impuse celorlalți operatori de salubritate din județ, fără posibilitatea de coroborare a sustenabilității financiare a populației de la alte UAT-uri; tariful de depozitare influențând semnificativ prețul serviciului de salubrizare aplicat cetățenilor. Prin implementarea SMID se dorește anularea monopolului practicat fără control al autorităților publice locale și asigurarea respectării întocmai a politicilor de mediu respectiv a unui plan tarifar echitabil, potrivit comunicatului transmis presei de  președinte ADI ISO MEDIU Brașov, GHEORGHE SUCACIU.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *