Probleme în realizarea Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor
Primarul Făgărașului Gheorghe Sucaciu, care deține și funcția de președinte al ADI ISO MEDIU Brașov, asociație înființată în 2011 la nivelul județului Brașov, cu scopul implementării proiectului privind Managementul Integrat al Deşeurilor în judeţul Braşov, a postat pe facebook o concluzie în urma întâlnirii de ieri, organizată de Consiliul Județean Brașov.
„Am participat, ieri, în calitate de președinte al ADI ISO MEDIU Brașov, la întâlnirea organizată de Consiliul Județean Brașov pe tema Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor, pe care o consider cea mai importantă problemă la nivel județean. I-am semnalat domnului președinte Adrian Veștea întârzierea pe care o înregistrează Consiliul Județean în calitate de aplicant pentru accesarea fondurilor europene și pentru pregătirea documentațiilor astfel încât să atragem aproximativ 120 de milioane de euro pentru gestionarea situației. Structura ADI ISO MEDIU Brașov are obligația de a aproba conformația Sistemului de Management Integrat – ce instalații ne sunt necesare la nivel județean, astfel încât să rezolvăm problema deșeurilor.
În cadrul discuțiilor de ieri s-a solicitat semnarea de către Consiliul Director al ADI ISO MEDIU Brașov, a unui acord de principiu pentru integrarea depozitului privat existent. Consider, însă, că integrarea în sistem a unui depozit privat, amplasat în apropierea locuințelor și care a creat de-a lungul timpului mai multe probleme locuitorilor Municipiului Brașov, nu este sănătos pe termen lung – nici pentru proiect și implementarea acestuia, nici pentru Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor din județul Brașov și, cel mai important, nu este sănătos pentru locuitorii municipiului Brașov.
Sunt convins că este necesară crearea unei infrastructuri publice și este nevoie de o dezbatere publică reală cu cetățenii pe acest subiect care le afectează atât sănătatea, cât și resursele financiare. Soluția de integrare a depozitului de deșeuri existent poate funcționa eventual ca măsură de avarie, până la construirea unuia nou, dar atât. O dezbatere publică serioasă ar putea grăbi implementarea proiectului de către Consiliul Județean, care ar putea identifica o locație pe o rază de 30 de km față de cea mai mare aglomerare urbană a județului, așa cum dispun prevederile legale.
Sunt două probleme pe care le întâmpină județul nostru în acest moment:
1. Identificarea terenurilor unde să fie amplasate infrastructurile de gestionare a deșeurilor. Pentru aceasta este necesară completarea formatului Legii 255/2010, privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, printr-o Ordonanță de Urgență.
2. Restricționarea făcută de Ministerul Mediului pentru înființarea unui nou depozit de deșeuri municipale.
În calitate de primar, mă număr printre cei care au așteptări mari de la acest proiect și care își doresc infrastructură publică de gestionare a deșeurilor, astfel încât să rezolvăm problemele existente. Proiectul nu poate fi făcut oricum, ci trebuie gândit și implementat corect, în beneficiul tuturor cetățenilor.“, spune Gheorghe Sucaciu.
foto: arhiva