Educatori brașoveni pentru cetățenie EuROpeană
Integrarea europeană a României presupune, pe lângă avantajele inerente, și asumarea și punerea în practică a unor angajamente prin care să se realizeze alinierea la realitățile și standardele învățământului european. Misiunea educatorului este, din acest punct de vedere, cu atât mai dificilă cu cât se cer a fi eliminate, într-un timp scurt, disfuncții mai vechi, înrădăcinate adânc în mentalul colectiv al învățământului românesc.
Consolidarea unui învățământ modern, de tip european, focusat pe dezvoltarea de competențe, nu se poate realiza prin circumscrierea acestuia unui mod rigid, depășit de concepere și înțelegere a fenomenului educațional.
Pornind de la acesta premisă, vizitarea Parlamentul European s-a dovedit a fi o modalitate importantă de a descoperi nu numai activitatea acestuia – în calitatea sa de voce a cetățenilor Uniunii Europene – , impactul pe care îl are atât asupra Europei, cât și asupra lumii întregi, cât și pentru a identifica mecanismele prin care principiile europene ale educației se pot implementa eficient în vederea creșterii calității învățământului brașovean.
Aplicația pentru vizitarea Parlamentului European de la Bruxelles, depusă de Inspectoratul Școlar Județean Brașov și Colegiul Tehnic Energetic ”Remus Răduleț” Brașov a primit prin Direcția de Comunicare/ Unitatea de Vizite și Seminarii aprobarea, iar în ziua de 5.11.2018 grupul nostru a fost programat pentru vizită și seminarii.
Propunându-și ca scop promovarea ideilor şi valorilor europene prin informarea cu privire la politicile Uniunii Europene, funcționarea Parlamentului European, a Comisiei Europene, etc., alături de multiplicarea informaţiei europene, participarea directorilor de instituţii de învăţământ, cadrelor didactice, inspectorilor școlari și reprezentanţilor societăţii civile la această vizită a urmărit fructificarea beneficiilor pentru învățământul brașovean reprezentate de oportunitatea iniţierii şi derulării unor noi colaborări şi proiecte de cooperare europeană având ca temă egalitatea de şansă.
Obiectivele urmărite au fost, pe de o parte, dezvoltarea cunoştinţelor și competentelor cu privire la mecanismele de funcţionare a Parlamentului Europeana, a Comisiei Europene, a celorlalte instituții europene, a rolului acestora, iar pe de altă parte, adaptarea informaţiei la nevoile unui grup-ţintă din învăţământul preuniversitar brașovean, societate.
Multiplicatori de informaţie europeană, membrii grupului, reîntorși în școlile și domeniile lor de activitate au diseminat informația acumulată și au împărtășit plus valoarea adăugată experienței profesionale prin prezentări, conferințe, seminarii în grădinițe, școli și licee din Brașov (Colegiul Național ”Dr. Ioan Meșotă” Brașov, Liceul Teoretic Johannes Honterus Brașov, Școala Gimnazială Nr.1 Brașov, Grădinița cu Program Prelungit Nr. 21 Brașov, ), din Făgăraș (Colegiul Național ”Radu Negru” Făgăraș), Rupea ( Liceul ”Șt.O.Iosif” Rupea) școli din mediul rural ( Școala Gimnazială Ucea, Școala Gimnazială Viștea de Jos, Școala Gimnazială Prejmer, ).
Au fost utilizate resurse interesante și utile puse la dispoziție, online, de Parlamentul European cum ar fi ”Spațiul profesorului ”, platforma ce conține materiale adaptate pentru diferite grupe de vârstă. Astfel, dacă se dorește ca elevii să fie informați despre activitatea UE, despre cum a apărut aceasta și despre cum acționează sau dacă se dorește dezbaterea politicilor UE mai detaliat, aici se găsesc o mulțime de surse de informare.(http://europa.eu/teachers-corner/home_ro?fbclid=IwAR2PjMF1llAXL9vyg-mwIVF8l739mm-B654NWTAioE9snn_AG_xKXEzvpi8)
O a doua parte a diseminării a constat in realizarea de către elevi a unor proiecte pe tema Parlamentului European.
A fost o experienta interesanta! Europa, comunitate europeană, Consiliul Europei, europarlamentari, politici si legislație europeană, clarificări si năzuințe.
(Comunicat ISJ Brasov)