8 din 10 magazine cu jucării, amendate
Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC) Braşov a desfăşurat înainte de sărbători o serie de acţiuni de verificare a modului de respectare a prevederilor legale privind siguranţa jucăriilor. Controlul a avut ca scop şi depistarea de jucării periculoase (care nu respectă cerinţele esenţiale de siguranţă) aflate la comercializare şi transmiterea de notificări în cadrul sistemului de alertă al Uniunii Europene RAPEX. Acţiunile au urmărit şI existenţa la comercializare inclusiv a jucăriilor deja notificate prin sistemul RAPEX.
Astfel, pe raza judeţelor Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu – componente ale Regiunii Centru, au fost controlaţi 77 de operatori economici, la 83,11% dintre aceştia constatându-se abateri de la lege. Valoarea produselor controlate s-a ridicat la 194.000 lei, fiind constatate abateri la jucării în valoare de peste 77.000 lei.
Pentru neregulile constatate, comisarii au aplicat următoarele sancţiuni:
– 55 amenzi contravenţionale, în valoare totală de 282.000 lei;
– 20 avertismente;
– oprirea temporară de la comercializare a peste 1.000 de produse neconforme, în valoare de circa 28.000 lei;
– oprirea definitivă de la comercializare a peste 600 de produse în valoare de aproximativ 8.800 lei.
Abaterile constatate în timpul controalelor au fost:
– lipsa elementelor de identificare şi de caracterizare, respectiv lipsa menţionării numelui şi a adresei producătorului şi/sau a importatorului;
– lipsa numărul unic de identificare a jucăriei, a tipului, a lotului sau a numărului de serie al modelului sau a altui element de identificare;
– lipsa marcajului de conformitate CE, care trebuia aplicat pe jucărie, pe ambalaj, pe o etichetă sau pe un prospect interior în mod vizibil, lizibil şi de neşters;
– comercializarea unor produse fără etichete care să conţină avertismente generale (de vârstă) specifice şi indicaţii privind precauţii de utilizare pentru anumite categorii de jucării;
– utilizarea unor practici incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii (posibilitatea inducerii în eroare a consumatorilor privind caracteristicile şi/sau preţul produselor);
– lipsa instrucţiunilor de utilizare a produselor, prin care să se atragă atenţia utilizatorilor sau supraveghetorilor acestora asupra pericolelor inerente şi riscurilor de vătămare legate de utilizarea jucăriilor şi asupra modului de a le evita;
– nerespectarea prevederilor legale în cazul promoţiilor (neafişarea procentului de reducere a preţului, lipsa preţului final, lipsa referirii la stocul disponibil etc.).
sursă foto: republikanews.ro