Taxă pentru mașinile mai vechi de 15 ani, până la sfârșitul anului 2021. Măsura ar viza jumătate din parcul auto al României

O măsură privind maşinile mai vechi de 15 ani va exista cu singuranță într-un timp relativ scurt, posibil până la finalul anului, în condiţiile în care „inclusiv Comisia Europeană ne forţează să luăm măsuri pentru reducerea vârstei parcului auto” a declarat ministrul Mediului Tanczos Barna.

Ministrul Mediului, precizat că această măsură este o decizie asumată la nivelul guvernului, care nu va fi, însă, luată de ministerul pe care-l conduce, lăsând să se înțeleagă că aplicarea sa va aparține Ministerului Transporturilor, care se va ocupa de infrastructura de transport finanțată prin PNRR.

„Inclusiv Comisia Europeană ne forţează să luăm măsuri pentru reducerea vârstei parcului auto. Este o decizie asumată la nivelul Guvernului, odată cu negocierea PNRR (planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă – n. r.).

Comisia ne-a recomandat să găsim o soluţie pentru maşinile mai vechi de 15 ani. Este o măsura asumată de Guvern prin faptul că am mers mai departe pe această linie cu infrastructura de transport finanţată parţial prin PNRR şi o asumare de reformă în acest domeniu.

Va exista pentru maşinile mai vechi de 15 ani cu siguranţă o măsură într-un timp relativ scurt. Se discută acum la nivel guvernamental cu ministerele de resort care ar fi varianta”, a spus Tanczos la TVR1, întrebat despre o posibilă viitoare taxă auto.

Ministrul spune că, cel mai probabil, taxarea mașinilor mai vechi de 15 ani se va face „în balans” cu măsuri de sprijin, pentru a stimula achiziționarea de mașini mai noi.

„Nu am discutat de taxă efectiv şi nu am discutat de dimensiunea taxei şi probabil nu va fi aplicată de Ministerul Mediului.

Din punctul meu de vedere trebuie o măsură în balans, adică să avem şi un sprijin pentru cei care renunţă şi, în paralel, să avem o altă abordare pe taxe locale, de exemplu.

Să vedem care va fi soluţia care va fi propusă până la urmă de Guvern. Încă o dată: este o măsură cerută şi de Comisia Europeană şi va fi implementată probabil în cel mai scurt timp”, a explicat ministrul.

El a spus, în context, că programul „Rabla” înregistrează o avalanșă de cereri pentru mașinile electrice, pentru care, de la sfârșitul lunii aprilie până în prezent, au fost făcute mai multe cereri decât tot anul trecut.

Singura problemă, spune ministru, este doar criza din industria auto care a blocat producția, motiv pentru care se așteaptă și câteva luni pentru o livrare.

Declarații contradictorii

Potrivit europalibera.org în urmă cu șase luni, ministrul spunea că nu se va introduce nicio formă de taxă auto în acest an, invocând procesele pierdute de stat privind taxa de poluare.

„Nu se va introduce nicio formă de taxă auto anul acesta şi cu siguranţă nu se va introduce niciodată o taxă auto sub forma în care a existat”, a spus ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, într-o conferinţă de mediu, la Craiova, răspunzând unei întrebări pe acest subiect, citat de Agerpres.

Ministrul a precizat că taxarea poluării nu este un scop în sine pentru a aduna bani la buget, ci se face pentru descurajarea formelor de poluare, iar anul acesta România trebuie să decidă dacă va folosi taxarea ca soluţie pentru reducerea poluării.

„În Europa, în vederea reducerii poluării aerului prin intermediul mijloacelor de transport sunt 24 de state care aplică diverse forme de descurajare şi trei state membre care nu au nicio formă de taxare a poluării.

Taxarea poluării nu este un scop în sine, pentru a se aduna bani la bugetul de stat, ci descurajarea formelor de poluare (…) soluţiile trebuie căutate ori la nivel local, ori la nivel naţional.

Sunt zone unde nu există poluare a aerului, dar sunt şi zone unde suntem în situaţia de infringement, sunt comunităţi care pot rezolva problema pe plan local, sunt comunităţi care poate nici nu-şi dau interesul pentru rezolvarea problemei.

România trebuie să decidă în 2021 dacă va folosi soluţia taxării poluării ca o soluţie de reducere a poluării cel puţin în marile centre urbane, acolo unde avem problema infringementului şi unde dacă nu găsim soluţii şi dacă poluarea nu o să scadă, nu scăpăm de penalităţile Comisiei Europene”, spunea ministrul Mediului la începutul anului.

El promitea atunci că vor mai fi achiziționate peste 140 de staţii noi şi de senzori.

În luna februarie a acestui an, Comisia Europeană a trimis o scrisoare de punere în întârziere prin care a deschis o procedură de infringement pentru conformarea cu legislația UE privind prevenirea și reducerea emisiilor dăunătoare. Era vorba de cele industriale, însă.

În scrisoarea sa, Comisia se referea la incapacitatea autorităților române de a implementa actuala legislație la nivel administrativ, prin eventuala suspendare a instalațiilor fără autorizație, și la cea a justiției de a pune în aplicare sancțiunile.

Taxa, prevăzută în PNRR

Taxarea poluării din trafic, însă, este prevăzută și în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în care guvernul se angajează să introducă un nou sistem de taxare a traficului greu bazat pe distanța parcursă de vehiculele de marfă poluante.

Executivul se așteaptă ca, după introducerea măsurilor care să descurajeze achiziționarea de mașini diesel sau mai vechi de 15 ani să asistăm la creșterea cu cel puțin 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026, prin raportare la valorile din 2020 și la înnoirea a cel puțin 200.000 de mașini din parcul auto.

În PNRR este prevăzut că planul de taxare a poluării trebuie conceput până la finalul lunii septembrie 2022 și nu până la finele acestui an.

Numărul mașinilor de mâna a doua importate în România a crescut semnificativ mai ales după ce a fost înlăturat timbrul de mediu, după o decizie a Curții Europene de Justiție care a considerat taxa discriminatorie.

Numai în 2017, România a importat aproape 520.000 de autoturisme de mâna a doua, iar peste 70% dintre acestea erau mașini diesel poluante. Datele statistice arată că din aproximativ 7,3 milioane de mașini înmatriculate în prezent în România, aproape patru milioane sunt mașini mai vechi de 15 ani.

Planul Național de Redresare și Reziliență arată că mașinile poluante vor trebui înlocuite cu unele cu emisii reduse sau electrice. Cei care vor aduce mașini mai vechi de 15 ani vor risca să nu le mai poată înmatricula.

Jumătate din parcul auto al României, vechi de 15 ani

În UE erau la final de 2019 aproximativ 277 milioane vehicule, cu 21 de milioane mai multe decât acum 5 ani, dintre care peste 7 milioane în România. Numărul de mașini raportat la populație este la noi mult sub media UE, deși a crescut puternic în ultimii ani, iar vârsta parcului auto este cu cinci ani mai mare decât media UE.

INS spune că în România sunt în circulație 7,3 milioane autoturisme, din care 3,9 milioane Euro4 și Euro3 și 1,7 milioane Euro5 și Euro6. Standardul Euro3 a apărut în 2000, iar România are 1,6 milioane de mașini mai vechi de atât, așadar 3 milioane de mașini mai vechi de 15 ani, aproximativ jumătate din parcul auto.

Vehiculele rutiere clasificate în conformitate cu Normele europene de poluare, înmatriculate în circulație, cuprindeau, la sfârșitul trimestrului I 2021, în proporție de 55,5%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și în proporție de 12,5%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.

Înmatriculările noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scăzut cu 10,0% în trimestrul I

2021 faţă de trimestrul I 2020. În aceeaṣi perioadă, înmatriculările noi de vehicule pentru transportul mărfurilor au crescut cu 11,8% comparativ cu trimestrul I din anul anterior.

În trimestrul I 2021, ponderea înmatriculărilor noi de autoturisme importate second hand în total înmatriculări noi de autoturisme a fost de 83,0%.

Vezi tabelul și cronologia taxei auto pe EuropaLiberă.org

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *