„Încercăm toate posibilitățile pentru a aduce bani în comună și pentru a realiza cât mai multe proiecte“

În ultima perioadă, lisenii se pot mândri cu o viață culturală bogată în evenimente. De la proiecte prin care sunt omagiați oamenii de seamă ai comunei și până la cele care sunt menite să transmită tradițiile mai departe, în ultimii ani, lisenii au reușit să demonstreze că sunt o comunitate unită și că sunt mândri de valorile lor. Dar, pentru toate aceste lucruri să prindă viaţă, este nevoie de implicare și voință, iar motorul pentru aceste lucruri a fost pornit. „Horița“, ansamblu care reunește zeci de copii din comună, îi face mândri pe liseni, ori de câte ori micii dansatori urcă pe scenele din Țara Făgărașului și nu numai. Grupurile vocale din Lisa și Breaza impresionează prin cântecele și oraţiile moștenite de la bătrâni. Despre toate acestea, dar și despre planurile în noul an, am discutat cu primarul comunei Lisa, Gheorghe Moga, prezent întotdeauna alături de promotorii tradițiilor din Lisa. 

Deși nu există încă un buget realizat și aprobat, v-ați făcut deja un plan pentru investițiile din acest an. Însă înainte de investiții, am vrea să discutăm despre viața culturală din Lisa, care a luat amploare în ultima perioadă.

Inițiatoare ale acestor evenimente au fost două persoane de bună credință, care chiar iubesc tradiția. Este vorba de Ovidiu Moga și Mia Greavu. La început, în 2017, înainte cu o lună de a organiza Zilele Comunei Lisa, au venit la mine și mi-au spus că vor să facă o echipă de dansuri cu copiii mai mari și cu cei mici. Le-am spus că îi susțin cu toată puterea mea. Bineînțeles, în primă fază, mai mult moral. A fost greu la început într-adevăr, erau reticențe. Ulterior, le-am explicat cum putem să-i ajutăm cu finanțare de la Primărie, prin Consiliul Local: trebuiau să îşi facă o organizație cu personalitate juridică. Și-au făcut și prin Consiliul Local am reușit să-i ajutăm prin a le asigura măcar transportul la evenimentele la care reprezintă comuna Lisa.

Au fost probleme și din alte puncte de vedere. De exemplu, cu spațiul unde își desfășoară repetițiile pentru dans, mă refer la Căminul Cultural. Au fost probleme în două rânduri: copiii au fost daţi afară din cămin de niște persoane care a doua zi aveau parastas.

Ei fac repetiții vineri seara de la 19.00 la 21.00 și sâmbătă seara de la 19.00 la 21.00. E destul de greu, mai ales pentru instructorul lor, Mia Greavu, care face naveta de la Brașov, pentru orice eveniment, pentru orice repetiție. Și părinții fac eforturi financiare. Îi aduc din Breaza, din Pojorta.

Cum vă spuneam, am avut două incidente în care copiii au fost dați afară din cămin, pentru că a doua zi era parastas. Bineînțeles că m-au sunat și m-am dus să discutăm. Nu am ajuns la nicio înțelegere, pentru ca au spus că au închiriat căminul. Au făcut repetiții în fața căminului, iar a doua oară au făcut repetiții în curtea casei doamnei Mia Greavu. Așa că la următoarea ședință a Consiliului Local am venit cu propunerea ca pentru zilele de vineri și sâmbătă, în intervalul 19.00-21.00, căminul să fie ocupat de Ansamblul Horița Lisa, pentru a nu mai avea probleme și pentru ca acești copii să poată să-și desfășoare activitatea. Nu am mai avut apoi probleme în acest sens.

În continuare îi ajutăm, iar la ultima ședință de consiliu, pentru că expira protocolul de subvenționare a transportului, am adoptat un proiect de hotărâre pentru a prelungi protocolul. Bineînțeles, consilierii care au fost de acord au venit cu ideea să le dăm 50 lei pentru fiecare participare, atunci când reprezintă comuna Lisa, un fel de diurnă. S-a aprobat şi o sumă în cazul în care e nevoie de cazare, nu a fost nimeni împotrivă. Acum, văzând diplomele și succesul ansamblului, încearcă mulți să-și asume meritele. Au ieșit pe Facebook  cu laude. Eu niciodată nu m-am lăudat că i-am susținut.

Știm că v-ați supărat mult că nu e nicio ceată în comuna Lisa. Și până la urmă s-a organizat una la Pojorta…

La Pojorta am reușit și i-am adunat și au făcut ceată. În trei zile s-a format ceata de feciori! Am fost, am vorbit cu ei, i-am ajutat cu ce am putut de la primărie. M-au sunat înainte cu patru zile înainte de Crăciun că fac ceata și a fost un lucru frumos.

Și la Breaza aveți un grup vocal?

Da, așa este, iar anul trecut, am fost prezenți cu acest grup la Breaza de Prahova , unde primăria a organizat un eveniment în cadrul căruia s-au reunit cele șapte comune Breaza din țară. Noi am participat cu grupul din Breaza, printr-un protocol încheiat. De asemenea, am fost prezenți la Alba Iulia, cu toate grupurile din comună: Horița, grupul din Breaza și ansamblul vocal din Lisa, din care face parte și corul bisericii.

Ați pus mare accent pe viața culturală a comunei! Este important ca tradițiile să fie duse mai departe!

Chiar pun accent pe asta, iar dacă cineva vrea să se uite în programul meu de campanie, o să vadă acest lucru.

Ați organizat mai multe astfel de evenimente, iar oamenii s-au implicat și s-au implicat și tinerii…

Prin aceste lucruri, pe lângă faptul că tradiția este transmisă mai departe, un alt lucru benefic este faptul că reușești să unești consătenii, vecinii. Aceștia se mai întâlnesc, socializează în cadrul acestor evenimente. În ultimul timp, din cauza goanei după bani, a intervenit răutatea între oameni și am încercat ca măcar astfel, în cadrul acestor evenimente, să poată să discute, să-și spună ofurile.

Să trecem și la partea de administrație, la investiții. Știm că aveți câteva proiecte cu fonduri prin PNDL. Care este stadiul lor?

Este destul de greoi din cauza legislației, deși aceasta s-a modificat mult față de anul trecut și este un avantaj pentru autoritățile contractante. Dar mâna de lucru, societățile care licitează… sunt o problemă! Anul trecut am reziliat două contracte de lucrări pentru drumul turistic către Plaiul Lisei, precum și cel privind asfaltarea drumurilor din toată comuna.

De ce ați fost nevoit să faceți acest lucru?

Procedurile au decurs foarte bine. În februarie anul trecut am scos la licitație, am terminat în luna mai. Am reușit și am semnat trei contracte de execuție, dintre care unul a intrat în lucru, un pod la Breaza. În privința modernizării drumurilor, au căutat în DALI, în documentația realizată, unele chichițe,cred că special pentru a nu se putea lucra, pentru că nu aveau putere de a face așa ceva. Au venit și cu un cost de 67% din valoarea inițială! O lucrare pentru care ai făcut un proiect în 2015-2016, după după trei ani susţii că faci lucrarea cu 67% din ceea ce a făcut proiectantul!?

Eu nu l-am pus să vină cu 67% din valoare și am ajuns la înțelegere să nu ne ducem în instanță, să intrăm și pe penalități, lucruri care pot dura chiar şi doi ani. Finanțarea o avem pe perioada decembrie 2017- decembrie 2020. Dacă ne judecam doi ani de zile, pierdeam finanțarea. Am reziliat de comun acord contractele, am modificat și nu îmi asum eu, ci proiectantul micile chichițe și am scos proiectul din nou la licitație. În 28 februarie se încheie depunerea de oferte și vom vedea ce se va întâmpla. Sperăm ca anul acesta să intrăm în lucru, să nu mai vină o firmă asemenea celei anterioare.

Ce valoare are proiectul pentru modernizarea drumurilor și câte drumuri vor fi modernizate?

Sunt în jur de 11 kilometri de drum modernizat, pentru DC75 și drumurile din comună. Valoarea celor două proiecte – pentru că sunt distincte, sunt două loturi – este de 8.967.091 lei, fără TVA.

Sper să începem lucrările, dar legea încă e încurcată la noi, cu contestații, șicane, iar dacă ai ajuns în august, garantat nu mai poţi începe lucrarea. După ce se licitează, contractorii au termen de 60 de zile de proiectare și abia după aceea se poate da ordinul de începere a lucrărilor. Dar știți cum fac: nu au bani să lucreze sau nu au oameni. Vin, îți trântesc pe birou un ordin de încetare a lucrărilor din cauza intemperiilor și nu ai ce face, legea le permite asta.

Contractul-cadru și draftul de contract este al ANAP-ului, nu îl facem noi. Din punctul meu de vedere, 30% are autoritatea contractantă dreptate și restul executantul.

Ați spus că ați început deja o lucrare la Breaza!

Da, la un pod din Breaza, în intravilan. Este un drum secundar între Lisa și Breaza, iar podul e rupt de vreo 25 de ani. Se circula pe el, dar era pericol, mai avea un singur picior. O să facem un pod de 25 de metri.

Mai aveți o lucrare la un pod în Lisa!

Da, mai avem un pod și sper că anul acesta să începem lucrarea. Tot prin PNDL este și acesta.

O altă lucrare este cea de introducere a gazului! Comuna Lisa nu are gaz metan! Cum așa?

Am reabilitat toată conducta de gaz existentă din 2001, în Lisa- parțial și Pojorta.

În Lisa nu a fost niciodată gaz. În anul 1998, primarul care era atunci a început lucrarea de introducere a gazului. Oamenii au dat bani, primăria nu avea dreptul să investească, doar pentru documentație. S-a tras conducta din magistrală, de la Voivodeni, s-a făcut stația de reglare presiune și pompare. S-a introdus conducta în satul Pojorta, în tot satul și în Lisa a ajuns un inel până la Primărie. Ulterior, lucrările s-au blocat, nu știu din ce cauză și a rămas totul așa.

Anul trecut, în august, s-a schimbat o lege; cum v-am spus, până acum aveam dreptul să investim doar în documentație și normal că firmelor private nu le convine să ne bage nouă conducta și să aibă doar câțiva consumatori. Acum, putem investi noi din bugetul local, din bugetul național, printr-un protocol cu firma de distribuție și ne-am apucat de treabă. Am făcut toată documentația și după lege, noi trebuie să facem expertiza conductei existente, dacă este în parametrii sau nu. Este expertizată, este OK, iar procedura următoare presupune să mergem la un distribuitor de gaz, ca Distrigaz, care să ia toată concesiunea de gaze naturale în comuna Lisa. Intenția mea este să dăm drumul anul acesta pe ce avem existent, Pojorta și Lisa, o parte. Ulterior vom vedea cine finanțează restul de conductă. În principal, am ajuns într-o fază destul de înaintată în 5-6 luni de zile: expertiza, documentația.

Pentru restul lucrării din Lisa, Breaza, cine va investi?

După ce va fi semnat protocolul cu distribuitorul de gaz și, cu hotărâre de Consiliu, concesionat pe toată comuna Lisa și pentru ce avem şi pentru tot ce e de făcut, se va face extindere. Atunci o să vedem cu cât vine distribuitorul, cu cât vine primăria, poate găsesc o sursă de finanțare, pentru că deja, în urma legii din 2018, s-ar putea să se dea bani și de la guvern, pentru înființare rețele de distribuție.

În rest, mai sunt câteva proiecte. De exemplu, drumul pe care l-am reparat de la Breaza până la mănăstire, vreau să-l prindem într-un proiect de finanțare.

E foarte important pentru noi să semnăm contractul de finanțare; apoi, cât va dura până la implementare, vom vedea. Important este să fie semnat contractul de finanțare. Atunci e clar că se va face!

Pe fonduri europene, aveți proiecte?

Avem căminul din Lisa, pentru care s-ar putea să primim finanțare. Anul trecut a fost declarat eligibil, suntem pe locul 5 pe țară, sub linie. Până prin mai se vor termina licitațiile și dacă mai rămân bani, o să intre în reabilitare totală.

Am mai semnat un contract de finanțare pe Festivalul Păstrăvului Făgărășean. Se va face în Lisa, anul acesta, tot pe AFIR. Încercăm toate posibilitățile pentru a aduce bani în comună și pentru a realiza cât mai multe proiecte.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *