Până când mai dăm în gropi?
O lucrare mult aşteptată atât de conducerea oraşului, cât şi de făgărăşeni avea să se transforme în cel mai mare coşmar! Şantierul deschis în urmă cu mai bine de doi ani la Făgăraş şi încă nefinalizat a lăsat un gust amar tuturor şi a întins la maxim nervii făgărăşenilor, dar şi celor care tranzitează oraşul. Dintr-un municipiu cochet, aflat la poalele celor mai înalţi munţi, având în mijlocul lui una dintre cele mai interesante şi frumoase cetăţi medievale din lume, Făgăraşul s-a transformat în ceva ce seamănă mai degrabă a câmp de război, unde tranşeele şi noroaiele sunt nelipsite din peisaj. Deşi de incapacitatea celor care execută lucrarea şi-au dat seama factorii de decizie din oraş de mai mult timp, se pare că şi ei, la rândul lor, sunt în imposibilitatea de a gestiona situaţia. Iar ceea ce rămâne în urma săpăturilor nu face decât să îngloade şi mai tare ultima speranţă a făgărăşenilor de a scăpa odată de mizeria şi gropile din oraş.
Cea mai mare investiţie, transformată în cel mai mare coşmar
În toamna lui 2013, s-a deschis şantierul în oraşul nostru. O problemă stringentă a municipiului şi care avea ca scop eliminarea problemelor cauzate de vechimea conductelor din azbociment, vechi de peste 50 de ani.
Contractul, în valoare de 43.490.000 lei fără TVA, a fost semnat în data de 14 iunie 2013 cu firma desemnată câştigătoare, S.C. RECON ŞI DOJE S.R.L. Bucureşti. Lucrările trebuiau să se desfăşoare timp de 22 de luni, respectiv până în mai 2015. Prin acest contract urmau să fie reabilitate 28,4 km de conducte de alimentare cu apă, iar reţeaua extinsă cu 3,6 km. În ceea ce priveşte serviciul de colectare a apelor uzate, acesta urma să fie îmbunătăţit prin reabilitarea a 25,5 km de conducte de canal şi extinderea reţelei de canalizare cu peste 8,6 km. Numai că lucrurile nu au mers aşa cum era prevăzut în contract, iar constructorul a cerut prelungirea termenelor pentru finalizarea lucrării. Au urmat zeci de şedinţe cu părţile implicate în proiect, dar şi zeci de amenzi aplicate firmei constructoare. Deznodământul a rămas însă acelaşi: lucrări înaintate în paşi de melc şi prelungirea acestora până în primăvara lui 2016.
Ultima şedinţă, aceleaşi concluzii
În momentul în care au realizat că lucrările nu decurg aşa cum ar trebuit, reprezentanţii Primăriei Făgăraş au cerut să se organizeze şedinţe periodice în care cei responsabili de lucrare să prezinte grafice cu termene de finalizare pentru fiecare stradă în parte. Au urmat zeci de şedinţe, însă întotdeauna au existat termene încălcate şi paşi nerespectați. La ultima şedinţă de acest gen, atmosfera a fost destul de tensionată. „Am constatat că niciodată nu a existat un grafic de execuţie care să fie urmărit şi pe care să se facă amendări. Tot timpul graficul s-a modificat. Ba la trei luni, ba la şase luni, ba la o săptămână. Din punctul meu de vedere, şi fac referire la strada Parcului, o stradă pe care noi am refăcut-o în urmă cu cinci ani impecabil şi nu mă duc mai departe cu exemple, acolo lucrurile vor trebui refăcute, strada va trebui refăcută pentru că nu este conformă. Acolo se întâmplă ceea ce se întâmplă în tot oraşul. Din punctul meu de vedere, acest constructor nu are capacitatea, nu a avut capacitatea şi nici nu va avea capacitatea să finalizeze contractul în condiţiile şi termenele date“, a spus în cadrul şedinţei cu reprezentanţii Recon şi Doje, viceprimarul Cătălin Cîrje.
„Programul la care ne-am angajat, doar cu o singură excepţie, l-am respectat. Legat de străzile pe care aţi spus că nu le-am făcut, cred că mai sunt 4 sau 5 sparte la ora această“, a spus în cadrul şedinţei Ioan Moga, responsabil de lucrări din cadrul firmei constructoare.
Cum ajunge un astfel de constructor să câştige astfel de lucrări
De faptul că s-a ajuns în situaţia de a nu realiza lucrările aşa cum ar fi trebuit, toţi aruncă vina pe legea achiziţiilor, o lege care nu a pus pentru prima oară administraţia locală din Făgăraş în mare încurcătură.
„Nu este primul caz la Primăria Făgăraş. În 2011 am pornit o procedură de licitaţie pentru reabilitarea a trei cartiere iar constructorii ne-au blocat pentru că aşa au vrut. Am făcut după un an şi trei luni lucrările respective şi asta din cauza legii achiziţiilor care nu este coerentă şi corectă şi aşa a ajuns şi acest constructor, bănuiesc eu, să semneze contractul: din cauza unei legi a achiziţiilor care obligă contractantul să semneze cu cel care dă preţul ce mai mic şi în cazul nostru Recon şi Doje“, a mai spus Cătălin Cîrje.
Care e stadiul lucrărilor
„Pot să va dau un stadiu al lucrărilor, cât de cât exact, de la sfârşitul lunii octombrie, iar în noiembrie a mai crescut cu 1-2 procente maxim. Astfel, avem un progres fizic total de 84,66% atât pe segmentul de reabilitare reţele canalizare şi apă, dar şi pe cel de extindere canalizare şi apă“, a spus Vasile Manta, directorul societăţii Apă Canal Sibiu, Sucursala Făgăraş.
Astfel, la reabilitarea reţelelor cu apă, din total ţeavă de montat de 29.670 m mai sunt de montat 3500 metri. Restul lucrărilor sunt branşamente care trebuie cuplate: din totalul de branşamente de 1135, mai sunt de realizat 186, iar la extindere reţele apă mai sunt de realizat 21 de branşamente din 76.
La canal, din totalul de 25.189 metri de reabilitat, mai sunt de realizat 6300 plus 1160 de racorduri din totalul de 1915.
Făgărăşenii, foarte nemulţumiţi
Nu mai este o noutate faptul că făgărăşenii sunt nemulţumiţi, însă cu toţii aşteaptă cu nerăbdare momentul când vor simţi din nou că trăiesc la oraş.
„Eu vă spun că unul din totalul de nemulţumiţi suntem noi, Sucursala Făgăraş a Societăţii Apă Canal Sibiu, pentru că de fapt noi avem un impact major în relaţia cu populaţia, avem de intervenit foarte mult pe reţele pentru defectele pe care ei ni le fac prin activitatea pe care o desfăşoară. Părerea mea este că acest constructor a dus şi duce lipsă de forţă de muncă, el se bazează pe forţă de muncă autohtonă, însă nu prea găseşte. Spun cu părere de rău că acesta a fost câştigătorul licitaţiei, o licitaţie transparentă, electronică, nu puteam interveni pentru că din punct de vedere al experienţei, al documentelor, preţurile au fost cele mai bune, a venit aşa cum prevede legea, cu terţul susţinător, adică o societate care l-a asigurat financiar, material în derularea acestui proiect, cel puţin în momentul licitaţiei. Până la ora actuală s-a dovedit că acest constructor are mari lacune“, a mai spus Vasile Manta.
În ceea ce priveşte rezilierea contractului, reprezentanţii Societăţii Apă Canal au declarat că în acest caz există riscul de a pune în joc investiţiile.
În cazul rezilierii contractului, lucrările puteau stagna ani în şir. Iar la ora actuală, nu se mai pune în discuţie o eventuală reziliere a contractului.
În aceste condiţii, ce-i mai rămâne făgărăşeanului de rând de făcut, decât să aştepte , să îndure şi să… înjure. Pe cine? Pe toţi! Cine va deconta, cine va plăti pentru toate aceste inconveniente majore de care cetăţenii se lovesc zi de zi? Firma „lu’ Peşte“ îşi va lua banii şi va pleca să mai„fericească“ şi pe alţii…iar toți ceilalți implicați în acest șantier vor trage probabil ponoasele…