Întâmpinarea Domnului, prăznuită la 40 de zile de la nașterea lui Hristos
Astăzi, 2 februarie, la 40 de zile de la Nașterea Domnului, Biserica Ortodoxă prăznuiește Întâmpinarea Domnului sau Aducerea la Templu a Pruncului Iisus. Este unul dintre Praznicele Împărătești.
În această zi sfântă, Mântuitorul este dus la Templu de Fecioara Maria și dreptul Iosif pentru împlinirea Legii, care prevedea ca orice întâi născut de parte bărbătească să fie afierosit lui Dumnezeu în a 40-a zi de la naștere. Potrivit tradiției iudaice, femeia care născuse un prunc de parte bărbătească nu avea voie să intre în templu, ca centru al vieții religioase, timp de patruzeci de zile.
Întâmpinat în Templu de Sfântul Simeon
Sfânta Familie este întâmpinată de dreptul Simeon, prăznuit în 3 februarie, și de prorocița Ana. Potrivit tradiției, dreptul Simeon avea 360 de ani, fiind un mare cărturar al Legii celei Vechi.
Când l-a luat în brațe pe pruncul cel sfânt, a rostit.
„Acum slobozește (eliberează) pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor, lumina spre descoperirea neamurilor și slava poporului Tău, Israel” (Luca 2, 29-32). După întâlnirea cu Domnul și Mântuitorul lumii, bătrânul și dreptul Simeon pleacă spre a le vesti și celor adormiți că Fiul lui Dumnezeu S-a Întrupat din Fecioară Preacurată. La rândul ei, prorocița Ana, văduvă de 84 de ani, vorbea despre Pruncul Iisus tuturor celor ce așteptau mântuire în Ierusalim. Ea îi simbolizează pe prorocii care au amintit de venirea unui Salvator, dar și împlinirea acestor prorociri din Vechiul Testament.
Tradiția aducerii pruncilor la Biserică
Întâmpinarea Domnului sau aducerea Lui spre închinare a rămas ca pildă și la noi, ca îndatorire a mamelor de a aduce pruncii la biserică, la patruzeci de zile după naștere, pentru molifta de curățirea lor și închinarea pruncilor la sfintele icoane. Mama care a născut vine în biserica și în numele familiei aduce pe noul-născut ofranda lui Dumnezeu, închinându-l la altar. După ce-i însemnează pe mamă și pe fiu cu semnul sfintei cruci, preotul îi pune acesteia epitrahilul și mâna dreaptă pe cap, citește rugăciunile începătoare, troparul Întâmpinării Domnului, apoi cele cinci molitve din Aghiazmatar.