„Îmi doresc ca toate lucrurile bune pentru comună să fie realizate cât de bine și cât de repede, pentru că de aceea suntem puși aici“

Anul 2022 a însemnat pentru administrația locală din comuna Hârseni obținerea mai multor fonduri externe pentru dezvoltarea localității. S-au depus multe proiecte pe diferite programe de finanțare, iar o mare parte din ele au obținut și banii necesari. În ceea ce privește proiectele mai vechi, unele au demarat anul trecut, iar pentru altele încă se mai așteaptă documentele necesare. Despre toate acestea, dar și despre planurile din acest an, am stat de vorbă cu primarul comunei, Daniel Dâmboiu. 

Cum a fost anul 2022 în comuna Hârseni, din punct de vedere administrativ? Ce ați reușit să faceți din ce v-ați propus și ce nu ați reușit?

În anul 2022 am depus multe proiecte, unele le-am câștigat, altele nu. Și acum lucrăm tot la depunere de proiecte.

Spuneți-ne ce proiecte ați câștigat?

Am depus pe AFM, proiecte pentru piste de biciclete și stație de încărcare electrice, dar încă nu am primit un răspuns vizavi de aceste proiecte.

Am depus Planul Urbanistic pe PNRR, pe care l-am câștigat, am și semnat contractul și acum începem implementarea lui.

Ce presupune acest proiect?

Trecem terenurile care sunt de interes din extravilan în intravilan ca să se poată construi și să se extindă comuna.

De asemenea, pe Programul „Anghel Saligny“ am depus cinci proiecte și am câștigat trei. Acum, lucrăm la studiul de fezabilitate DALI pentru a putea semna contractul. Deja am terminat studiul, așteptăm avizele, după care semnăm contractul cu ministerul, apoi scoatem la licitație.

Despre ce proiecte este vorba?

Rigole, podețe, trotuare Mărgineni, Sebeș, Hârseni și extindere apă și canalizare în Măliniș. Sperăm ca anul acesta să dăm și drumul lucrărilor, dacă ne dau bani. Cel mai mult durează această procedură de scoatere de avize, autorizații, este cea mai stufoasă.

Acum, mai depunem un proiect pentru modernizarea și dotarea Școlii din Hârseni, pe PNRR. Și dacă tot vorbim de școală, i-am susținut să câștige un proiect de 90.000 de euro, care deja a intrat în implementare; acesta presupune amenajarea unui foișor, diferite activități ale școlii, pe o durată de trei ani.

Am reabilitat căminul din Hârseni, care era într-o stare avansată de degradare. Acum, lucrăm la căminul din Mărgineni.

Ați început lucrările acolo?

Da, am început și la Mărgineni.

Știm că de mulți ani oamenii își doreau un cămin modernizat!

La fel, cum a fost și cel din Hârseni, la Mărgineni era un cămin care nu mai putea fi folosit. Anul acesta, sper ca până în august-septembrie, să fie gata modernizat.

Știm că ați depus mai multe proiecte pentru acest cămin din Mărgineni. Cu ce bani îl reabilitați?

Am depus proiecte, nu le-am câștigat și îl facem din bugetul local, cu ajutorul Consiliului Județean.

Mai avem începute lucrări de rigole, trotuare, podețe la Copăcel, iar anul acesta o să le finalizăm, iar asfaltarea Văii Sebeșul este începută. A fost oprită din cauza vremii, dar o să o finalizăm și pe aceasta. În continuare, depunem proiecte, pentru a obține fonduri externe bugetului local.

Care mai e stadiul proiectului de apă-canal, pe care nu l-ați finalizat?

La canalizare, acum terminăm expertiza, pentru  a putea să scoatem la licitație și restul de executat, pentru a putea termina și acest proiect.

Cât s-a executat?

Cam 60%, la apă și 70%, canalizare. Stația de epurare am finalizat-o.

Ce s-a întâmplat cu acest proiect, de ce nu s-a finalizat, pentru că știm că e început de câțiva ani?

Proiectul este început din anul 2015 și nu s-a putut finaliza nici până în ziua de astăzi. Proiectul de apă nu putea fi finalizat niciodată, pentru că nu erau prinse căminele cu apometre de branșare la fiecare cetățean. Acum, prin expertiză, expertul o să prindă în proiect tot ce găsește neconform și ce trebuie făcut; fără aceasta nu poate funcționa rețeaua la acest moment.

Am avut și situația cu firma care executa lucrările și care a dat faliment și nu a mai continuat. Fără o expertiză, nu puteam să scoatem la licitație restul de lucrare, pentru că trebuia să vedem ce s-a executat și ce a rămas de executat. Luna aceasta sperăm să finalizăm această expertiză, după care scoatem restul de lucrare la licitație.

Lucrăm la planul de parcelare, avem multe documentații depuse la OCPI, am accesat în fiecare an câte 320.000 lei pe Programul de sectorizare, unde toate terenurile sunt intabulate gratuit. Continuăm și în acest an, avem contract semnat cu OCPI.

În ce localități lucrați?

În toate localitățile: Mărgineni, Sebeș, Copăcel și Hârseni,

Cam care este procentul privind acordarea titlurilor de proprietate?

Avem în Copăcel, un procent de aproximativ 50%, Hârseni, 60%, Sebeș, 80% și Mărgineni, cam 30-40%. La Mărgineni avem prinse mai multe sectoare de teren, pentru că nu s-a făcut mai nimic la acest capitol aici.

Sunt și cetățeni care au dat în judecată Primăria pentru că nu au primit titlu de proprietate!

Da, oamenii au dreptate. Dau Primăria în judecată, pentru că nu au fost puși în posesie de atâția ani. Acum, mai întâmpinăm și unele probleme în sensul că vrem să-i punem în posesie și refuză să semneze procesele verbale, ca să ia bani. Avem și astfel de cazuri. Noi suntem de bună credință, vrem să le facem punerea în posesie și ei refuză să semneze procesele verbale, pentru că așa îi învață avocații. Nu este corect. Sunt mulți bani care se duc din bugetul local în aceste spețe. Acesta este și motivul pentru care mai vrem să mai luăm o firmă de topometrie, ca să putem să mergem mai repede, pentru a finaliza punerea în posesie a oamenilor și să stingem și aceste litigii. Am mai stins din ele, pentru că în momentul în care am preluat primăria erau 52 de procese, iar acum mai avem 23. Pe toate le-am stins amiabil. Unii din cetățeni au înțeles, pentru că sunt tot banii lor până la urm; în bugetul local sunt banii noștri, ai tuturor celor care locuim în comuna Hârseni.

Ați aprobat bugetul pe acest an?

Nu îl avem încă votat, peste câteva zile. A fost publicat pentru transparență și apoi va fi supus votului consilierilor.

Pe lista de investiții ce aveți?

Căminul in Mărgineni, căminul din Copăcel, câteva lucrări – gardul din față, părculețul, mici renovări, care trebuie făcute.

Am reușit și am intabulat cam 70-80% din patrimoniu: cămine, școli, primărie, nimic nu era intabulat. Și dacă nu ai CF, nu ești proprietar, nu poți să depui un proiect.

Mai avem înființat și Serviciul de Salubritate, am cumpărat mașină, presă, avem avizul de la Mediu, acum mai trebuie să primim aviz de la ANRSC București. Am făcut acest serviciu pentru comuna noastră și nu luăm alte comune, pentru că doar așa putem să facem să fie o comună mai curată. O gunoieră și o presă le-am achiziționat de anul trecut. Deșeurile selective le presăm și le comercializăm ca să putem plăti angajații care vor lucra la acest serviciu.

Sperați că în acest mod să mențineți și un preț mai mic?

Prețul s-a stabilit prin Consiliul Local, va fi de 11,31 lei/persoană și eu zic că e un preț mult mai mic față de ce avem în momentul de față.

Cât este acum prețul?

Aproape 17 lei/persoană.

Când vom începe activitatea pe serviciul nostru, vrem să ridicăm gunoiul o dată pe săptămână, și cel menajer și cel selectiv.

Cu ce îl transportați la groapa de gunoi ecologică de la Brașov?

La groapă îl transportăm cu gunoiera, cel menajer și selectivul cu tractoarele îl ducem la stația de epurare unde vom face o hală. Acolo îl presăm și apoi îi chemăm pe cei cu care vom face contract pentru a lua baloții. Nu depozităm absolut nimic, nu facem groapă de gunoi. Selectivul trebuie ambalat și vândut. Avem contracte cu firme care îl preiau și nu o să fie nicio problemă, cum se discută, pentru că toată lumea zice că se face groapă de gunoi. În județul Brașov, singura groapă de gunoi autorizată e la Brașov și toată lumea trebuie să ducă acolo.

Sperăm ca serviciul să funcționeze într-o lună-două, maxim. Am depus documentația de anul trecut, au mai cerut câteva clarificări, dar sperăm ca în curând să avem toate actele necesare și să-i dăm drumul serviciului nostru.

Câteva gânduri pentru anul acesta!

Îmi doresc ca toate lucrurile bune pentru comună să fie realizate cât de bine și cât de repede, pentru că de aceea suntem puși aici.

Sper ca anul acesta să ajungem undeva la 80-90% cu planurile parcelare, cu punerea în posesie, pentru că asta e o greutate foarte mare și pe noi, și pe bugetul local. Mai avem multe de făcut precum drumuri de asfaltat, dar și alte lucruri însă încet-încet, sperăm să le rezolvăm pe toate.

Ați depus proiecte și pentru drumuri?

Am depus în continuare pentru Valea Sebeș, dar nu a fost aprobat, dar mai încercăm și pe alte linii de finanțare, încă nu știm ce linii  se vor deschide. Dar în linii mari sunt mulțumit, pentru că am depus foarte multe proiecte, însă suntem conștienți că nu o să ne dea bani pentru toate. Suntem mulțumiți de ce am reușit până acum, pentru a dezvolta comuna și să ne bucurăm cu toți, pentru că noi locuim aici.

Să nu uităm și de partea culturală, ați organizat Zilele comunei Hârseni, lucru important pentru cetățeni!

O să organizăm și în acest an, în fiecare an sunt proiecte pentru astfel de evenimente. Este păcat să se piardă tradițiile, trebuie să le păstrăm și să le ducem mai departe.

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *