ÎNȘELĂCIUNI DE TIP PHISHING? CE PUTEȚI FACE?

Unele dintre cele mai cunoscute înșelăciuni în mediul on-line sunt apelurile telefonice de tip phishing, e-mail-urile de tip phishing, mesajele tip smishing.

E-mail-uri de tip phishing

Acestea sunt mesaje false care induc în eroare destinatarii, pentru a-și divulga datele personale, financiare sau de securitate. Imită logo-ul și designul mesajelor reale, solicită  descărcarea  unui atașament sau  deschiderea unui link. Utilizează chiar și un limbaj care sugerează urgența.

Recomandări:

  • Actualizați permanent programele calculatorului, inclusiv sistemul de operare.
  • Fiți extrem de atenți dacă primiți mesaje ”din partea băncii” prin care vi se solicită date sensibile (date despre cont, parole etc.).
  • Citiți cu atenție mesajele – comparați adresa expeditorului cu cea din corespondențele anterioare. Verificați eventualele greșeli de exprimare.
  • Nu răspundeți la mesaje dubioase. Eventual le puteți retransmite băncii dumneavoastră, scriind adresa.
  • Nu deschideți link-urile și nu descărcați atașamentele din astfel de mesaje.
  • Dacă aveți dubii cu privire la o tranzacție, efectuați verificări suplimentare.

 

Apeluri telefonice tip phishing

Autorii  apelează telefonic,  trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail, prin care induc în eroare, pentru divulgarea datelor personale, financiare ori de securitate.

Recomandări:

  • Fiți prudenți cu privire la apelurile telefonice primite de la necunoscuți. Cereți numărul apelantului și spuneți-i că reveniți cu un apel.
  • Pentru verificarea identității acestuia, apelați organizația în numele căreia pretind că sună.
  • Chiar dacă vă transmit un număr la care îi puteți contacta, nu considerați acest lucru ca fiind o formă de verificare a realității expuse.
  • Nu luați în considerare orice telefon, doar pentru că apelantul cunoaște detalii despre dumneavoastră. Autorii pot afla informații despre dumneavoastră din mediul online, în special de pe rețelele sociale
  • Nu transmiteți prin telefon codul PIN ori parola de la contul de Internet Banking. Niciodată banca nu le va solicita în acest mod.
  • Nu transferați bani către necunoscuți care vă solicită acest lucru. Dacă aveți bănuieli, contactați

 

Smishing (combinație de cuvinte dintre SMS și Phishing) este încercarea de inducere în eroare prin mesaje text, pentru obținerea de date personale, bancare ori de securitate.

Prin mesajul text (SMS), autorii, de obicei, vă solicită să apelați un număr de telefon sau să accesați un link prin care ”vă verificați, actualizați, reactivați” contul. Dar…în realitate sunteți direcționați către un site fals sau un operator-complice, pretins reprezentant al băncii.

 

Recomandări:

  • Nu accesați link-uri, atașamente sau imagini nesolicitate, primite prin SMS de la persoane necunoscute.
  • Nu acționați în grabă. Acordați-vă timp și verificați informațiile înainte de a trimite un eventual răspuns.
  • Niciodată nu răspundeți unui SMS prin care vi se solicită codul PIN, parole de acces la contul de online banking ori alte credențiale de siguranță.
  • Contactați imediat banca, dacă știți că ați răspuns unui astfel de mesaj și ați furnizat detalii bancare în aceste condiții.

Sesizați Poliția la orice încercare de fraudă, chiar dacă nu ați devenit victima acesteia !

IPJ Brasov

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.