Împreună de „Ziua Internațională a Cititului Împreună“
La 1 februarie, comunitatea internațională a marcat ”Ziua Internațională a Cititului Împreună”. Este o campanie de promovare a lecturii. Ziua Internațională a Cititului Împreună / World Read Aloud Day (WRAD) a fost inițiată de LitWorld (LitWorld.org), o organizație nonprofit, fondată în anul 2007. În țara noastră, acest eveniment dedicat lecturii a fost inițiat și organizat de Asociația „CITIM ÎMPREUNĂ ROMÂNIA (CIR)“. Biblioteca Municipală s-a asociat evenimentului internațional ”Ziua internațională a cititului împreună”
Parteneri în derularea activității, au fost elevii Colegiului Național ”Radu Negru”, clasa a VI-a A, coordonați de d-na prof. Anca Mogoș.
La eveniment au participat 36 de elevi.
„Am parcurs împreună cu elevii etapele asimilării în procesul lecturii: receptarea textului, semnificația lui, evaluarea mesajului. Pe parcursul asimilării lecturii, elevul îşi asumă rolul de „lector avizat”, ceea ce antrenează procesele cognitive: gândirea, atenția; memoria voluntară“, a spus prof. Viorica Bica, coordonator Biblioteca Municipală ”Octavian Paler”.
„Lectura explicativă şi lectura interpretativă sunt două metode specifice în actul lecturii“, a specificat d-na prof. Anca Mogoș.
Au fost selectate pagini de lectură din volumele: Mircea Moț, ”Povești în oglindă”, Michael Ende, ”Punci cu porunci”, volumul coordonat de Liviu Papadima, ”Care-i faza cu cititul”, Katherine Applegate, ”Ivan cel fără de seamăn, Nicola Yoon, ”Absolut tot”, Kimberly Brubaker Bradley, ”Războiul care mi-a salvat viața”, Charon Cruch, ”Povestește-mi ceva”.
Lectura explicativă constituie pentru elevi o modalitate de a percepe valenţele multiple ale textului. Este un instrument de lucru pentru elevi, un mijloc de familiarizare a acestora cu valorile informative, formativ-educative, artistice ale unui text. Lectura explicativă presupune: citirea textului, citire selectivă, citire pe roluri, delimitarea lecturii în fragmente, elaborarea ideilor principale, rezumatul textului.
Lectura interpretativă este subordonată înţelegerii mesajului textului. Prin studierea mijloacelor de expresie, se asigură o mai bună înţelegere a semnificaţiei conţinutului. Interpretarea unui text este determinată şi de particularităţile individuale ale celui care îl analizează. Lectura interpretativă rezidă în consemnarea datelor biografice ale autorului, opera autorului, specificarea genului literar și a speciei, structura compozițională, identificarea momentelor narațiunii, caracterizarea personajelor, valențele stilistice.
Prin întrepătrunderea unor componente ale lecturii explicative cu cele ale lecturii interpretative, lectura va asigura însuşirea de către elevi a valorilor multiple ale mesajului unui text.