Cardul de sănătate se mută pe telefon

Ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, a anunţat că sistemul cardului naţional de sănătate urmează să fie refăcut, deoarece este învechit tehnic. Mai mult, cardul va fi disponibil inclusiv în format electronic, pe telefon, la fel ca un card bancar.
„Sistemul cardului de sănătate urmează să fie refăcut cap coadă. Va fi inclusiv într-un wallet în format electronic. Sistemul a fost făcut cu o tehnologie foarte veche, în urmă cu 16 ani. Nu ai cum să ţi se dubleze numărul de beneficiari, să ai noi tehnologii, cu ceva ce nu s-a updatat tehnic în ultimii 16 ani”, a spus ministrul.
„Ceea ce e important este că 100 de milioane de lei au fost salvaţi din PNRR, datorită muncii celor de la CNAS. Împreună cu ei şi cu echipa noastră am găsit o soluţie tehnică pentru a salva acest proiect, acum este în procedură de achiziţie publică şi urmează să fie refăcut cap-coadă. Va fi atât în format fizic, cât şi într-un wallet (portofel electronic, n.r.), la fel ca un card bancar”, a mai explicat acesta.
„Va fi trasabil totul, adică nu se va putea să-ţi fie prescrisă aspirină de 10 ori într-o zi şi să fie şi decontată. Va fi totul trasabil şi transparent, ca să se ştie ce se întâmplă cu banii statului român, plătiţi de oameni prin taxe şi impozite”, a mai spus Ivan.
De când a fost implementat, cardul de sănătate nu a fost niciodată un loz câştigător pentru sistemul sanitar românesc. Mai mult a încurcat lucrurile decât le-a simplificat. Platforma de încărcare a datelor a dat mai mult rateuri, iar medicii au fost obligaţi, de multe ori, să-şi trimită pacienţii acasă. Motivul? Ca să poată emite reţete compensate, ori trimiteri la specialist, trebuie să verifice dacă pacientul este asigurat. Dar nu se pot conecta la serverele CNAS, pentru această operaţiune.
Medicii ar putea fi nevoiţi să cumpere cititoare contactless. „E adevărat, va fi, probabil, o facilitate să poţi apropia telefonul la fel ca şi cardul bancar. Însă noi, medicii, va trebui să ne dotăm cabinetele cu cititoare contactless. Părerea mea este că, înainte de orice, autorităţile ar trebui să discute cu noi, cei din prima linie, cei care folosim sistemul validând zilnic acest card. Şi ar trebui consultaţi şi pacienţii. Să spună dacă au nevoie, realmente, de aşa ceva. Că, dacă nu, sunt doar bani cheltuiţi în plus. Eu aş redirecţiona aceşti bani către modernizarea sistemului. Să funcţioneze optim indiferent de ora din zi sau din noapte. Căci aceste erori de sistem nu înseamnă numai timp pierdut pentru noi, medicii. Înseamnă imposibilitatea de a ne consulta pacienţii, de a elibera reţete compensate, medicamente mai ieftine, tratamente accesibile”, a explicat medicul Emiliana Costiug.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *