BILANȚUL LUCRĂRILOR DIN FĂGĂRAȘ, LA FINAL DE AN
Finalul lui 2023 găsește Municipiul Făgăraș într-o transformare totală. Cele mai multe lucrări de modernizare, realizate în ultimii mai bine de 30 de ani, s-au efectuat în ultimul an în urbea noastră. Drumuri, trotuare modernizate, de piste de biciclete, sensuri giratorii, poduri, achiziționarea de autobuze electrice, pe partea de infrastructură rutieră de mobilitate, dar și în sănătate, cultură, educație, s-a lucrat în ultimul an intens. Pentru aceste lucrări ample au fost câștigate fonduri considerabile de la Uniunea Europeană sau guvernamentale, fără de care Făgărașul nu ar fi beneficiat niciodată de astfel de modernizări. Dacă majoritatea cetățenilor apreciază ceea ce se realizează în municipiul nostru, mai sunt și voci care critică deschiderea șantierelor în același timp, fapt care a produs și un disconfort, mai ales pentru șoferi. De ce a fost nevoie să se lucreze atât de intens, pe mai multe fronturi, de ce au dispărut unele parcări din Făgăraș și ce se întâmplă cu proiectele cu finanțare europeană, după 31 decembrie 2023 – când se termină exercițiul financiar european – ne răspunde primarul Făgărașului, Gheorghe Sucaciu, în rândurile care urmează.
Suntem la final de an, iar în Făgăraș încă se lucrează. Vreau să începem discuția noastră cu proiectele de mobilitate, cele mai mari realizate până acum, în ultimii 30 de ani!
Aș vrea să încep cu începutul și să vă spun că noi, colectivul Primăriei Făgăraș împreună cu mine, în calitate de primar, am întocmit o strategie, unde am elaborat un plan al investițiilor publice pe categoriile de activități. Vorbim de sănătate, mobilitate, învățământ, digitalizare și toate lucrările de care are nevoie comunitatea făgărășeană și Municipiul Făgăraș. Și atunci, în urma elaborării acestui plan, acestei strategii, ne-am orientat către strategia națională, acolo unde prin programele existente, ne puteam finanța diferitele investiții. Și vă spun acum în ce stadiu am ajuns anul acesta, cu implementarea acestei strategii.
Vorbim de cea mai importantă lucrare – nu din punct de vedere financiar, ci din cel al impactului asupra comunității din Făgăraș – de modernizare a variantei ocolitoare. Am reușit într-o perioadă destul de lungă, dar având toate piedicile pe lume, pe parcursul derulării acestui proiect, iar anul acesta am început lucrările și anul viitor, până la final, varianta ocolitoare va fi dată în funcțiune. Această investiție este finanțată prin PNDL.
În paralel, cu această investiție, am accesat fonduri pe Programul Operațional Regional, de mobilitate în Municipiul Făgăraș și pe reducere a noxelor, adică am făcut în așa fel încât transportul în comun să fie atât de bine pus la punct, încât să nu mai fie nevoie să iei mașina de acasă să te deplasezi prin oraș, ci pur și simplu să ai o mobilitate foarte bună, coerentă, să ajungi în toate locurile din Făgăraș unde îți dorești, să poți ajunge cu autobuzul. Parcările din zona centrală au fost desființate și se reînființează alte parcări: de exemplu cele de la viitoarea autobază ce va fi la capătul străzii Libertății, unde vom avea peste 100 de locuri de parcare. De acolo, se poate lua autobuzul sau bicicleta sau se poate veni pe trotuar, pentru a ajunge în zona centrală.
Totuși, sunt și făgărășeni care spun că e un disconfort faptul că nu mai au locuri de parcare în centrul Făgărașului! Spuneați în alte circumstanțe că Uniunea Europeană tocmai de aceea a alocat bani pe aceste proiecte, pentru a promova mersul cu autobuzul, bicicleta sau pe jos!
Gândirea pe care o are Comisia Europeană este ca mobilitatea să se facă în alte moduri: prin transportul în comun, pe bicicletă și pe jos, iar noi nu vorbim neapărat de un disconfort, pentru că pe viitor, veți vedea că e mult mai confortabil să folosești această mobilitate decât mașina, e vorba de o obișnuință.
Dar până se vor obișnui oamenii, spuneați că încercați să amenajați alte locuri de parcare, pentru a le înlocui pe cele desființate!
De exemplu, acolo unde au fost parcări rezidențiale, în momentul de față, lucrăm în cartiere, cele de-a lungul Bulevardului și în 13 Decembrie, acolo unde s-au desființat parcări rezidențiale, pentru a face altele, pentru ca cetățenii să aibă unde să-și parcheze mașinile. Am început lucrările, deja am construit câteva zeci de locuri de parcare și, până ne va mai permite timpul, vom construi în continuare.
Aceste proiecte pe planul de mobilitate au o valoare destul de mare, pentru că aici vorbim și de digitalizarea transportului, digitalizarea mobilității și dotarea cu autobuze electrice, cu stații de încărcare, cu autobază, cu infrastructură în sensul acesta.
Am mai implementat și suntem în curs de implementare din strategia locală, infrastructura școlară. Lucrăm la Școala nr. 7 și mai construim o sală de sport, începem și reabilitarea sălii de sport de la Doamna Stanca și alte investiții pe care le avem deja în curs.
Dacă vorbim de sănătate, suntem în lucru cu modernizarea fostei Pediatrii și transformarea ei în Ambulatoriu, cu toate dotările necesare, plus alte dotări la Spitalul Municipal.
În ce stadiu este lucrarea de la noul sediu al Ambulatoriului?
La Ambulatoriu, o parte din aparatură a ajuns, încă se lucrează la clădire, pentru că a fost o clădire foarte veche și deteriorată, iar lucrările de consolidare au durat destul de mult.
Ce se întâmplă cu fondurile europene. În ultimele ședințe de consiliu au fost puse pe masa aleșilor proiecte de hotărâre, pentru fazare, ce înseamnă acest lucru?
Vorbim de exercițiul financiar 2014-2023, pe care Comisia europeană îl pune la dispoziție. Toate țările se confruntă cu situația aceasta, mai ales că am trecut printr-o pandemie, de scumpire a materialelor, a forței de muncă, și unde nu s-au terminat lucrările, se face o fazare, adică se dă voie să se prelungească implementarea proiectelor cu 12 luni de zile, iar banii să se atragă din exercițiul financiar 2021-2027, pentru că întotdeauna câte doi ani de zile se suprapun exercițiile financiare. Noi avem nevoie să inițiem proiecte de hotărâre, să dăm hotărâri că suntem de acord cu această procedură pe care ne-o pune la dispoziție Comisia Europeană. Fazarea înseamnă ca noi să fim de acord să prelungim implementarea cu un an de zile, iar banii să ne vină din exercițiul financiar următor.
Până atunci vor fi cheltuieli din bugetul local?
Nu. Prima dată ești de acord să se facă fazarea pe bugetul de stat, pentru că bugetul de stat mai departe negociază cu Comisia Europeană din anvelopa financiară din exercițiul 2021-2027 să ia niște bani pe care să-i folosească în exercițiul actual. Inițial, dăm hotărâre că se finanțează de la bugetul de stat și mai departe bugetul de stat dă hotărâre și negociază cu Comisia Europeană să ia banii din următorul exercițiu.
În domeniul sănătății, autoritatea de management deja a negociat, iar ambulatoriul de pe Programul Operațional Regional, am dat hotărâre în ședința trecută, să treacă pe Programul Operațional de Sănătate, adică se vor lua banii din următorul exercițiu de pe sănătate și se vor deconta.
Practic, nu se vor bloca proiectele, vor merge în continuare!
Da, iar finanțările nu vor fi din bugetul local. Din bugetul local vor fi doar acele lucrări neeligibile, de creștere de prețuri, dar Guvernul ne-a pus la dispoziție o creditare din Trezorerie, ceea ce am făcut și noi, am accesat și acea creditare, care nu îndatorează orașul, pentru că noi luăm bani, fiind stat, de la stat și pentru cofinanțări și probabil și în perioada următoare, ei ne vor pune la dispoziție aceste instrumente pentru a implementa proiectele.
Vreau să înțeleagă foarte bine cetățenii că dacă vrem să facem o infrastructură în scurt timp, avem nevoie de o sumă de bani, una foarte mare. Dacă nu accesăm toate instrumentele pe care le pune la dispoziție statul, prin diferite programe, pentru că nu avem cum să luăm bani de la populație, din venituri de la bugetul local, pentru a face lucrările de o asemenea anvergură. Atunci, asta este menirea și executivul trebuie să aibă o gândire deschisă, să găsească finanțări, inclusiv de la bănci, de peste tot, să pună la dispoziția cetățenilor acest confort. Ulterior, chiar dacă plătim dobândă și rate la credit, nu este niciun fel de problemă, pentru că am pus la dispoziție toată infrastructura necesară, iar din taxele pe care le strângem, plătim acele credite și acele dobânzi, dar cetățeanul are la timp acea infrastructură. Nu așteptăm 20 de ani ca să facem câte o stradă, să facem o investiție și când am reușit să terminăm tot, trebuie să o luăm de la capăt, pentru că lucrările se deteriorează.
Unii cetățenii au fost nemulțumiți că ați început toate șantierele în același timp?
Eu îmi cer scuze și mi-am cerut scuze cetățenilor pentru acest disconfort. Așa cum v-am explicat, exercițiile financiare se închid din 7 în 7 ani, cu prelungire de 2 ani de zile. Ca să reușești să implementezi proiecte de asemenea anvergură, ai nevoie de o resursă umană și de calitate, și numeroasă, ceea ce noi nu putem face în sistemul public, Nu putem angaja oameni în funcție de volumul de muncă, ci avem oameni angajați, iar dacă se mărește volumul de muncă, nu avem cum angaja, mai ales că mai sunt și posturile blocate, cum se întâmplă în perioada aceasta. Mai mult decât atât, noi aveam nevoie să implementăm acum, să luăm banii, să demonstrăm că avem implementate proiectele. Nouă ni se cere aproape lunar situația cu stadiul de execuție a aproiectelor. În funcție de maturitatea și procentul de implementare, ei ne introduc pe alte liste de finanțare, pentru a finanța aceste investiții. Dacă nu începeam lucrările anul acesta și nu aveam un procent de implementare destul de mare, la sfârșitul anului nu ne mai făceau fazarea, pentru că spuneau că nu am început proiectul și nu mai au de ce să ne dea bani din alte programe. Dacă nu ai început acum, cum să am încredere că o să începi și o să și termini anul viitor!? Sunt discuții între instituția Primăriei cu autoritățile de management, unde lucrurile se deblochează și merg înainte și se elaborează ordonanțe și legi în acest sens, nu doar cu primăria Făgăraș, ci cu toate autoritățile din țară. De asemenea, procedura de implementare este destul de stufoasă, uneori. Sunt necesare foarte multe avize, licitațiile sunt un chin, in sensul că mai mereu cei care pierd depun contestații, iar asta întarzie foarte mult începerea lucrărilor, plus că am trecut peste o pandemie, creșteri semnificative de prețuri, iar toate acestea au condus la întârzierea lucrărilor.
Să înțeleg că nu este simplu cu implementarea proiectelor europene!
Nu este simplu deloc, pentru că noi trebuie să facem lucrările și să ne ducem la ei să le arătăm ce am făcut. Ne verifică câte două-trei zile, pe urmă ne dau banii, ca mai departe noi să-i dăm constructorului. Noi nu avem banii efectiv în buget, ci avem contracte, documente unde atestăm că aceste lucrări se efectuează, se fac verificări pe teren și pe urmă ne dau banii.
Să revenim la proiectele de mobilitate, în ce stadiu sunt?
Ele sunt destul de avansate ca și procent, sunt trei proiecte pe acest plan de mobilitate, trei cereri de finanțare. Avem un proiect care are un stadiu de executare de peste 70-80%, cel din zona industrială. Acolo, mai trebuie să facem un pod, să terminăm un sens giratoriu și mai trebuie continuate câteva piste de biciclete, trotuare pe Șoseaua Hurezului și drumul Combinatului.
În zona centrală mai avem de reabilitat pasajul, sensul giratoriu din centru, de lângă catedrală și de finalizat ce avem în fața primăriei.
Mai e de finalizat acel drum dintre Casa de Cultură și bloc, care intră în Tăbăcari, care face legătura între Tăbăcarii Vechi și Tăbăcarii Noi.
La celălalt proiect mai avem de finalizat trotuare și bineînțeles, la toate proiectele, toate constatările de neconformități să fie remediate.
S-au făcut asfaltări zilele acestea și sunt oameni care ne-au scris și ne-au întrebat dacă este în regulă, ținând cont că temperaturile au fost mai scăzute!
Da, se poate asfalta în perioada aceasta. Constructorii folosesc niște emulsii speciale, iar asfaltul de la stație până la șantier trebuie să păstreze anumită temperatură, iar când se toarnă, au termometrul lângă ei și nu scade temperatura sub temperatura pe care trebuie să o toarne ei. Totul este controlat, firma Viarom își asumă aceste lucrări prin tehnologia pe care o aplică. Plus, că garanția este de 8 ani de zile, iar tot ce nu este în regulă, ei remediază. Nu ați văzut că la sensul giratoriu de la Titu Perția, au asfaltat de 3 ori, dacă nu a fost în regulă?
Acest lucru voiam să vă întreb: sunteți mulțumit de lucrări?
Sunt constructori și constructori. Unii constructori lucrează bine, alții mai puțin bine, dar de fiecare dată, diriginții de șantier și oamenii din primărie fac constatările pe teren și le dau termen de remediere. Toate aceste lucrări se remediază, vor fi remediate, pentru că altfel nu facem recepția. Dar trebuie să-i înțelegem și pe constructori pentru că volumul mare de lucru se face cu oameni mulți, iar ulterior vin și fac acele remedieri, acele finisaje, pentru ca lucrurile să arate bine.
Vă spuneam de cel de-al treilea proiect, unde mai avem de asfaltat strada Doamna Stanca, pe la Poliție, strada Libertății și în jurul cetății să punem stratul doi de asfalt. Proiectele au un stadiu avansat de implementare. Probabil vom opri și conserva lucrările înainte de Crăciun, iar anul viitor, dacă ne permite timpul, în februarie sau martie, vom reîncepe lucrările și le vom finaliza. Mai sunt lucrări de amenajare a spațiilor verzi, de irigații, de plantarea arborilor; avem 14.000 de plante și arbuști și 2000 de pomi. Mai este puțin de lucru, sunt acele lucrări de finisaj.
Autobuzele electrice au fost achizițonate?
Autobuzele au venit, așteptăm să vină și stațiile de încărcare, ulterior trebuie să fie finalizată și autobaza, ca acele stații de încărcare să fie montate, pentru a pune în circulație autobuzele. Probabil și autobuzele vor fi puse în funcțiune anul viitor.
Vreau să vorbim și de infrastructura școlară. În afară de lucrările de la Generală 7, ce alte proiecte mai sunt?
Am mai construit, prin Compania Națională de Investiții, o sală de sport la Generală nr. 2. Acolo mai sunt de făcut amenajările exterioare. Mai avem, prin PNRR, eficientizarea sălii de sport de la CN „Doamna Stanca“. La Generală 7 se mai construiește o sală de sport, pe lângă modernizarea școlii.
Bazinul de înot a intrat în conservare, pentru că CNI trebuie să scoată din nou la licitație lucrarea, după ce constructorul a intrat în faliment. Asta după ce constructorul nu și-a primit toți banii, și nu doar pentru lucrarea din Făgăraș, ci și din alte părți din țară, unde executa lucrări prin Compania Națională de Investiții.
Vreau să mai explicăm cetățenilor despre acest proiect. Primăria a câștigat proiectul, dar licitația și lucrarea se desfășoară prin CNI.
Da, în aceste cazuri noi depunem cerere de finanțare, cu SF, DALI, sau unde este nevoie și SF, și PT sau și DALI și PT, intrăm în diferite comisii de analiză. Vă dau un exemplu: la bazinul semiolimpic am avut trei comisii, ultima fiind interministerială, unde au fost o grămadă de factori de la ministere și de la Companie, au analizat proiectul, au spus că este bun și îl pun pe lista de investiții. Am fost pe lista de sinteză, pe urmă de investiții și au început să liciteze și să finanțeze acest proiect. Noi, în afara procedurii de depunere a cererii de finanțare, a documentației tehnice și predarea terenului, nu am avut altceva de făcut. Doar după ce se termină lucrările, să avem cheltuielile de întreținere pentru că o să ni-l predea înapoi. Compania Națională de Investiții gestionează tot ceea ce înseamnă aceste investiții: sala de sport de la Generală nr. 2, Bazinul Semiolimpic, vom mai face un stadion nou pe fostul teren de zgură, tot prin CNI, vom mai face cinematograful de la Transilvania, iar ei gestionează aceste investiții. Anul acesta, când s-a schimbat Guvernul și a venit noul ministru la Ministerul Dezvoltării, s-au oprit finanțările, nemaiavând bani și atunci s-au oprit toate lucrările în țară, pe această Companie. Am înțeles că acum, prin rectificare, s-au alocat niște bani și probabil lucrările vor reîncepe, dar este destul de târziu și cred că doar anul viitor vor avea lucrări de finalizare.
La bazinul semiolimpic, spuneați că a intrat firma în faliment!
Da, a intrat în faliment, pentru că avea lucrări câștigate prin Companie, mai multe în țară. Nedându-le banii, au intrat în faliment. Am vorbit cu președintele Companiei și mi-a spus că bazinul va intra în conservare și pază, va fi făcută licitație din nou și probabil de anul viitor vor reîncepe lucrările.
Alte lucrări care sunt încă în desfășurare!
Parcul Regina Maria, chiar am convocat o ședință, am fost acolo și am constatat foarte multe neconformități și i-am solicitat constructorului să nu mai lucreze, ci să se apuce de remedieri. Casa de Cultură este în lucru, dar acolo la fel, fiind foarte veche, vom avea o grămadă de modificări din cauza avizului ISU, pentru că trebuie să se regândească izolația fonică, trebuie să avem un material ignifug, intrând acolo peste 400 de oameni. După ce au început consolidările, ele au trebuit regândite pentru că pânza freatică e destul de sus. Fiind clădiri foarte vechi, când intri în lucru, atunci se constată foarte multe probleme, care trebuie rezolvate pe parcursul implementării proiectului.
Pe lângă aceste proiecte, în ultimul an, s-au mai câștigat și altele!
Mai avem un proiect prin care digitalizăm orașul. Deja s-au finalizat multe licitații, de exemplu ne-au venit cele două drone, sunt drone militare, pe care le vom folosi pentru siguranța cetățenilor. Am terminat licitația pentru cele 4 blocuri din Combinat. E în licitație acel centru de colectare cu aport voluntar și Ministerul Mediului face licitație pentru cele 50 de insule ecologice.
Mai sunt lucrările mici, pe care le finanțează primăria din bugetul local, de străzi, străduțe. După ce reușim să finalizăm toată infrastructura mare, ne vom direcționa resursele către toate străduțele din municipiul Făgăraș, pentru că sunt străduțe care nu au fost asfaltate niciodată. Noi, în paralel, am făcut câteva străduțe, bineînțeles că rămân foarte puține de modernizat și ne orientăm și către parcări. Studiem situația în care pentru parcări rezidențiale să facem parcări subterane, cu lift, dar acestea costă destul de mult și atunci vor genera un cost destul de mare pentru parcările rezidențiale. Totuși, vom analiza situația și vom propune fiecărei asociații o asemenea soluție. Ne orientăm asupra parcărilor supraterane, iar acolo unde asociațiile ne solicită și ne permit, vom construi și alte parcări.
Alte proiecte pentru anul viitor?
Anul viitor o să începem și cinematograful Transilvania, dar având proiectele acestea mari de implementat, am zis să mai finalizăm din aceste proiecte. Acel cinematograf este în faza de scoatere la licitație, tot CNI se ocupă.
Vrem să mai construim o sală polivalentă, tot în Parcul Regina Maria, vrem să începem construcția la skatepark și la acele terenuri de tenis și să modernizăm tribuna stadionului municipal, în funcție de sumele pe care le avem la dispoziție. Vrem să și finalizăm ocolitoarea, iar această lucrare va fi o prioritate pentru noi.
E foarte importantă realizarea ocolitoarei, mai ales că străzile sunt modernizate, iar TIR-urile circulă prin oraș și le deteriorează!
Trebuie să recunoaștem că și capacitatea de încărcare a TIR-urilor a crescut destul de mult, pentru că și-au mai pus o axă, două. Deja capacitatea pe care o au transportatorii în momentul de față este mult mai mare față de infrastructura de pe DN1, de exemplu, pentru că ați văzut ce degradat e și DN1.
Ca noutate, ați primit zilele trecute o sumă importantă de bani de la Guvern, de altfel cea mai mare din județul Brașov Ce veți face cu acești bani?
Noi îi vom duce către cheltuielile administrative, în principal, către curent, gaz, la spital, tot ce înseamnă cheltuieli administrative în municipiu, pentru că e nevoie și de bani, pentru a administra orașului din punct de vedere al iluminatului, al încălzirii tuturor instituțiilor. Am primit cei mai mulți bani, pentru că am demonstrat că implementăm proiecte, atragem bani europeni, că banii din bugetul local i-am folosit pentru implementarea acestor proiecte și avem nevoie de susținere în acest sens. Nu sunt suficienți bani, dar mă bucur că domnul prim ministru, având discuții cu domnul senator Dunca, a înțeles că avem nevoie de susținere din partea Guvernului.
Câteva gânduri pentru făgărășeni, la final de an!
Eu îmi cer scuze încă o dată pentru disconfort, dar ceea ce facem noi, facem pentru confortul tuturor făgărășenilor. Le transmit să aibă doar gânduri pozitive, pentru că în viitor comunitatea va fi una cu o infrastructură bine pusă la punct, așa cum își dorește fiecare dintre noi. Să aibă gânduri pozitive, constructive, iar acele gânduri negative, cred că ar trebui să fie cât mai puține, pentru că ceea ce facem noi ca și echipă, o facem doar cu gânduri de dezvoltare pentru comunitatea din Făgăraș. Făgărașul a fost lăsat baltă, prin conducerile pe care le-a avut, până în 2016, ele neavând o viziune clară, iar pe timp ce ce a trecut, Făgărașul s-a degradat. Nu este ușor acum să refaci tot ceea ce cineva a lăsat baltă, dar avem nevoie de o educare și de o creștere a nivelului de înțelegere al fiecărei personae, pentru a face o comunitate unită și cu o gândire pozitivă. După cum se vede și din punct de vedere economic, orașul se dezvoltă. Ați văzut că și pe șoseaua Hurezului deja se dezvoltă afaceri și fabrici destul de mari. Deja în municipiul Făgăraș și în Țara Făgărașului se simte o lipsă a forței de muncă.
Și pentru că se apropie sărbătoarea Crăciunului și Noul An, le doresc făgărășenilor să aibă sărbători liniștite, multă sănătate și un călduros „La mulți ani!“