VEȘTI BUNE! S-a dat ordinul de începere a lucrărilor la varianta de ocolire a Făgărașului
Vin vești bune despre un proiect așteptat de făgărășeni de mai bine de 30 de ani. Este vorba despre realizarea variantei de ocolire a Făgărașului. După o cale lungă, a birocrației, începută prin 2016, de a trece acest drum în proprietatea municipiului, pentru că se afla la Ministerul Transporturilor, apoi documentații, avize, licitații, s-a ajuns ca în iunie 2023 să fie semnat contractul pentru proiectare și execuție cu firma câștigătoare, respectiv STRABAG SRL. Acum, proiectarea s-a finalizat, s-au obținut și avizele necesare, iar zilele trecute a fost dat ordinul de începere a lucrărilor. Potrivit primarului, lucrările vor demara la cele două poduri de pe traseul variantei de ocolire.
Un pas important și concret s-a făcut zilele trecute când s-a dat ordinul de începere a lucrărilor la varianta de ocolire a municipiului Făgăraș. Un proiect promis de toți candidații la Primăria Făgăraș în ultimii 30 de ani, dar și de cei de la Guvernare și concretizat doar acum. Chiar dacă nu a fost un parcurs ușor, proiectul privind modernizarea acestui drum a prins contur în ultimii ani, iar anul acesta s-a desemnat și câștigătorul contractului de proiectare și execuție. Firma STRABAG SRL este cea care s-a ocupat de proiectare, iar acum a început execuția.
„Au început lucrările la modernizarea variantei ocolitoare. După toată perioadă, de când am început această procedură de aducere în patrimoniul Municipiului Făgăraș, de găsire a finanțării, de reproiectare, avizare, licitație pentru proiectare-execuție, în sfârșit lucrările la modernizarea variantei ocolitoare au început. Am semnat toate documentele de predare, de începere a lucrărilor, toate avizele ce le-a necesitat acest proiect și toate lucrurile sunt puse la punct. Noi am finalizat proiectare, plus execuție ca licitație, iar în perioada care a urmat a trebuit făcută proiectarea cu avizele necesare, cele care trebuiau actualizate sau scoase la faza de proiectare. Din cauza instituțiilor, care avizează acest proiect, s-a întârziat, dar în momentul de față avem toate avizele eliberate. Anul acesta, sigur încep lucrări la cele două poduri, unul peste canalul de fugă și unul peste pârâul Berivoi“, ne-a spus Gheorghe Sucaciu, primarul Făgărașului.
Chiar dacă în acest moment, se desfășoară lucrări de anvergură în orașul nostru, realizarea variantei ocolitoare este poate cel mai important proiect din ultimii 30 de ani.
„Înseamnă că prin oraș nu vor mai circula TIR-uri, mașini de tonaj mare, iar orașul va căpăta acea față de oraș turistic, așa cum am și pregătit strategia și infrastructura pentru Municipiul Făgăraș“, ne-a mai spus primarul Făgărașului.
În descrierea achiziției publice de pe SEAP, se arată că:
„Varianta de ocolire a municipiului Făgăraș va fi realizata in partea de nord a orașului, va avea o lungime de 5,922 km. Se desprinde din DN 1 la km 232+324 si se închide in DN 1 la km 236+263. Viteza de proiectare se încadrează in 50 km/h si 80 km/h. Legătura rutiera cu DN 1 este asigurata prin realizarea a doua intersecții giratorii. De la km 232+324 al DN 1, respectiv km 0+015 al variantei, varianta se desprinde in dreapta drumului național, in lungul canalului de descărcare. De la km 1+350 pana la km 4+700, varianta de ocolire merge in paralel cu râul Olt, aflând-se pe partea stânga a acestuia, la baza digului de protecție aflat in administrația S.C. Hidroelectrica S.A.. Pe acest sector, varianta de ocolire este încadrată de digul de protecție al râul Olt si contra-canalul acestuia, suprapunându-se peste drumul existent. După km 4+700 varianta de ocolire de îndepărtează de digul de protecție al râul Olt Pod, continuând pe lângă contra-canal iar la km 4+755 se va realiza podul peste contra-canal. De la km 4+755 traseul variantei de ocolire se duce înspre DN1, iar la km 5+179, avem podul peste Pârâul Berivoi. La km 5.93 varianta de ocolire se intersectează cu DN1, fiind finalul proiectului. In cadrul proiectului avem trei intersecții giratorice, doua cu DN1 fiind la începutul si sfârșitul proiectului iar la km 2+440 traseul variantei ocolitoare se intersectează cu drumul DJ104D printr-o intersecție sens giratoriu cu 4 brațe. Traseul proiectat supra traversează doua obstacole si anume: contra canalul râului Olt, de la km 4+755 si pârâul Berivoi de la km 5+179.In cadrul proiectului a fost prevazut a se amplasa panouri antifonice pe o lungime de 500 m. In cadrul proiectului este necesară relocarea canalului ANIF de la km 232+310 de pe DN 1. Solutia de relocare consta din realizarea unui canal avand latimea de 2.00 m (la baza canalului) si taluze cu inclinarea de 2:3. Lungimea canalului relocat este de 110 m. Subtraversarea canalului pe sub DN 1, va fi asigurata printr-un podet nou dalat D=2.00 m, amplasat in conformitate cu planul de situatie.
Lucrări de iluminat:Pentru cele 3 sensuri giratorii din cadrul proiectului, pentru asigurarea in conditii optime a circulatiei rutiere, se propune realizarea un sistem de iluminat public.Lucrari de arta (poduri):In conformitate cu prevederile Expertizelor Tehnice de specialitate este necesara demolarea integrala a podurilor existente si executia unor poduri noi, conform normelor in vigoare. Se propune executia de poduri cu suprastructuri din grinzi prefabricate din beton precomprimat.Montare stații de biciclete 20 de porți – 2 bucăți. Statiile de biciclete trebuie sa fie automatizate, cu sistem de adocare modular pe baza de tronson cu piesa de andocare rigida montata in partea frontala superioara a bicicletei.Statiile trebuie sa fie dotate corespunzator pentru a permite comunicarea si sincronizarea cu sistemul de eTicketing, precum si a asigura functiile necesare de informare si management al bicicletelor.“
Valoarea contractului este de 43.568.555.49 fără TVA, iar durata estimată de execuție a lucrărilor este de 24 de luni.