Consiliul de Administrație al Spitalului, la raport după trei luni. Ce a găsit la spital și care sunt planurile de viitor

 

După trei luni de activitate, membrii Consiliului de Administrație al Spitalului alături de primarul Făgărașului, Gheorghe Sucaciu, au susținut o conferință de presă pentru a prezenta situația din spitalul Făgăraș, dar și planurile de viitor. Așadar, la conferință au fost prezenți, Mariana Câju, președinta CA al spitalului, Daniel Ludu, Bogdan Taflan, membri în CA al spitalului, dar și Florina Peptea, de la Compartimentul Proiecte din cadrul Primăriei Făgăraș.

„Cu toții suntem de acord că această instituție a spitalului este cea mai importantă instituție din Făgăraș și Țara Făgărașului pentru mai multe aspecte. Unul din aceste aspecte este faptul că acest spital este unul strategic. Din punct de vedere strategic spun că este singurul spital din Țara Făgărașului, iar populația care este deservită de acest spital este în jur de 100.000 de locuitori. După cum știți, de când am ajuns primar, am încercat ca din această instituție să facem o instituție modernă din punct de vedere a infrastructurii, dar și din punct de vedere a activității. Am avut diferite schimbări la conducerea spitalului din mai multe motive. Acele schimbări nu au dat rezultate. În urmă cu trei luni de când am numit-o pe doamna Mariana Câju președinte CA și ulterior noii manageri interimari și aici vorbim de managerul instituției, directorul medical și directorul economic.  În urma discuțiilor din ultima perioadă se vede că activitatea este îmbunătățită. În momentul de față, așa cum am stabilit cu noua conducere, pe lângă faptul că avem în fiecare zi discuții cum să îmbunătățim activitatea, cum să dezvoltăm infrastructura sanitară, din trei în trei luni sau când se întâmplă lucruri importante să avem un raport în fața presei ca cetățenii să înțelagă ce măsuri se iau pentru dezvoltarea activității“, a declarat Gheorghe Sucaciu,primarul Făgărașului.

Atunci când a fost numit noul Consiliul de Administrație al Spitalului, s-au constat mai multe probleme la spitalul din Făgăraș. Potrivit președintei CA, Mariana Câju, una din problemele principale a fost cea a situației financiare și a contractului cu Casa de Asigurări de Sănătate, problemă care s-a rezolvat.   O altă problemă de la spital în momentul în care în fruntea CA a ajuns Mariana Câju, a fost conducerea spitalului.

Am hotărât să fac întâlniri cu toți șefii de secție și de compartimente. În urma acestor întâlniri a reieșit că dorința lor cea mai mare era ca la conducerea spitalului să fie numit un coleg de-al lor, o persoană care cunoaște îndeaproape situația spitalului. I-am prezentat domnului primar cele discutate cu șefii de secție și de compartimente iar domnul primar a hotărât în urma acestor discuții să o numească pe dr. Beldescu Liliana ca manager interimar până la organizarea concursului“, a spus Mariana Câju, președinta Consiliului de Administrație al spitalului din Făgăraș.

De asemenea, managerul a numit pe dr. Delia Dragoș, director medical.

„A fost mai dificil de rezolvat această situație pentru că din tot corpul medical de 49 de medici, foarte mulți sunt soț și soție, șefi de secție și dacă ar fi acceptat această funcție ar fi devenit incompatibili. Alții au activități private la care nu pot să renunțe, iar alții nu îndeplineau condițiile iar altă parte nu a vrut să se implice.

O altă problemă și cea mai gravă era lipsa unui computer tomograf. De un an de zile, vechiul computer tomograf nu era functional pentru că firma proprietară a intrat în insolvență și nu avea autorizație de la CNCAN pentru a mai funcționa.

„Am reușit cu sprijinul primarului municipiului Făgăraș, țin în mod deosebit să menționez acest lucru, să-l convingem pe administratorul judiciar să dea o declarație că este de acord cu relocarea acelui aparat pentru că nu e un lucru foarte simplu. Am obținut de la CNCAN, autorizație de relocare iar Primăria Făgăraș, la cererea Consiliului de Administrație a organizat o licitație pentru a închiria acel spațiu cu condiția ca acel vechi aparat să fie relocat. Licitația s-a desfășurat, înțeleg că avem un câștigător care a semnat contractul de închiriere. Firma va veni, va renova, va aduce un computer tomograf la sfârșitul lui ianuarie, cel târziu, după care această problemă va fi definitiv rezolvată“, a mai spus Mariana Câju.

Proiectul pentru relocarea secției de pediatrie, modificat

O altă problemă pe care vreau să o semnalez este relocarea secției de pediatrie. Am hotărât în momentul în care ne-a întâlnit în cadrul CA în luna octombrie că proiectul pentru relocarea Pediatriei trebuie modificat. În urma relocării unei secții trebuie în primul rând găsit spațiu unde să o mutăm. Acel spațiu care a fost identificat de proiectanți împreună cu conducerea spitalului pentru relocarea pediatriei la etajul 1 și parter în corpul principal al spitalului, conținea anumite cabinete care nu puteau fi relocate. Nu este o modificare costisitoare și până în luna iunie după calculele făcute, acest proiect va fi implementat“, a mai spus Mariana Câju.

Reabilitarea totală a spitalului Făgăraș printr-un proiect amplu

De asemenea, în cadrul conferinței s-a discutat și despre reabilitarea totală a spitalului printr-un proiect al Primăriei Făgăraș, cu o cerere către Compania Națională de Investiții.

S-a lucrat mult la acest proiect ca să hotărâm ce să facem din spitalul din Făgăraș. Am decis împreună cu primăria să mai facem un corp nou, un corp care se va intersecta cu corpul principal. Acesta se numește corp functional, un corp care va cuprinde imagistica, toate sălile de operații, sălile de naștere, laboratoarele de analiză, terapia intensivă, un corp de unde  vor pleca spre corpul principal al spitalului, se vor asigura toate circuitele iar bolnavii vor fi transferați pe secții“, a mai precizat Mariana Câju.

De asemenea, acest proiect va cuprinde reabilitarea actualului corp de Obstetrică- Ginecologie și acolo va funcționa și Neurologia. De asemenea, tot în acea clădire va fi un centru modern de recuperare medicală. Va fi reabilitată secția de Infecțioase și tot în acel corp va funcționa la etajul 1 secția de Dermatologie. Tot în cadrul proiectului, blocul alimentar va fi renovat iar acolo vor funcționa Spălătoria, Blocul alimentar și Spațiu administrativ, spațiu care în acest moment se află în corpul principal. Și corpul pediatriei va fi modernizat și va fi ambulatoriu integrat al spitalului.

Planuri pentru 2018

„În anul 2018, dorim să realizăm pe lângă finalizarea împreună cu primăria a acestor proiecte de reabilitare și dotare, va fi un an greu pentru Consiliul de Administrație în sensul că dorim să abordăm o problemă foarte spinoasă, dar extrem de necesară care este cea a resursei umane. Sunt 514 angajați astăzi la spitalul din Făgăraș. Nu există o conducere definitivă, doar o conducere interimară. Până în luna martie vom publica anunțurile de concurs pentru întreg comitetul director și anume: manager, director financiar contabil, director medical, urmând ca după finalizarea acestor concursuri și încheierea de către primarul Făgărașului a unui contract de management cu managerul care va câștiga concursul și a contractelor de administrare cu ceilalți membrii ai comitetului director, cu stabilirea clară a indicatorilor de performanță pe care aceștia trebuie să-i respecte și care vor fi evaluați anual. Dacă nu îi vor respecta și dacă nu se vor încadra în acești indicatori, contractul poate fi reziliat de către autoritatea publică locală. După ce vom finaliza această procedură, vom organiza concursuri pentru toate secțiile din spital pentru că nicio secție, în afară de secția de pediatrie care are șef de secție cu concurs valabil, niciun șef de secție nu are contract de administrate și un concurs valabil“, a mai spus președ. CA.

 

Evaluarea resursei umane, în 2018

Anul 2018 va fi un an al evaluării resursei umane, spun reprezentanții Consiliului de Administrație. Deja s-au făcute câteva verificări și s-a constatat că mai mulți pensionari, medici sau asistente, aveau încheiat contract de muncă pe perioadă nedeterminată, lucru care este ilegal, susțin reprezentanții CA.

„Am început deja o analiză care se arată ca fiind complexă, se anunță destul de delicată în sensul că pot să vă spun în acest moment că peste 80% din bugetul spitalului se cheltuiește pe salariul angajaților. Nu cred că există instituție sau firmă privată care să cheltuiască 80% din buget pe salarii, în condițiile în care în aproape toate secțiile s-a angajat personal conform normativului, dar au un grad de ocupare de 20%. 20% înseamnă că din 40 de bolnavi care ar trebui internați pe o secție, sunt 8 bolnavi. Vreau să știu în acest interval când nu au pacient ce fac ei în acest timp? Joacă solitaire? Ce fac? Trebuie să stabilim lucrurile acestea și să luăm o decizie. Noul manager sau candidații la funcția de manager vor trebui să găsească soluții în planul de management și în examenul oral pe care îl vor da cu comisia pe care o va numi Primăria și Consiliul Local împreună cu DSP-ul, să răspundă la câteva întrebări de genul acesta. Doresc să vă semnalez o situație pe care o avem în aceste zile. La Consiliul de Administrație de săptămâna trecută am hotărât, am restabilit legalitatea pentru anumite contracte de muncă, în sensul că am reziliat câteva contracte de muncă a unor pensionari angajați pe perioadă nedeterminată, încheiate în 2014, lucru ilegal. Vreau să vă spun că legislația muncii nu permite angajarea pensionarilor  pe perioadă nedeterminată. Contractele, în limita bugetului, se încheie pe o perioadă de 12 luni cu posibilitatea de prelungire de cel mult trei ori. Am finalizat anul 2017 și noi CA ne-am gândit pentru persoanele cărora nu li se va mai prelungi, că nu se încadrează cele din 2014, contractul  pe perioadă determinat pentru că sunt și situații de medici de care avem nevoie și cu respectarea prevederilor legale pentru că acesta este punctul pe care vreau să-l subliniez și țin neapărat, vom încheia orice fel de contracte, dar nu astfel. La unii medici care se încadrau în termenul de trei ani am prelungit pentru un an. Există un caz al unei asistente și avem informații că o să ne acționeze în instanță. Să ne acționeze pentru că am restabilit legalitatea. Noi Consiliul de Administrație am considerat că nu este creștinește înainte de sărbători să dăm termenul de două săptămâni de preaviz de reziliere și am dat termenul de 45 de zile, la 30 ianuarie“, a mai spus Mariana Câju.

Mariana Câju spune că mai sunt și alte probleme legate de resursa umană din spital, probleme care vor fi rezolvate pe parcursul anului 2018.

Tot în anul 2018, reprezentanții CA vor o îmbunătățire a actului medical, respectiv atragerea de noi medici.

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.