Actualul primar către fostul primar: „Ar trebui să terminăm cu lucruri din astea și să facem ceea ce ar fi trebuit făcut până acum“

 

Consilierii locali s-au întâlnit aseară în ședința ordinară a lunii februarie. Pe ordinea de zi au fost mai multe Proiecte de Hotărâre importante, însă doar câteva au iscat discuții. Unul din acestea a fost cel privind solicitarea către Guvernul României de emitere a unei hotărâri pentru trecerea imobilului – drum cunoscut sub denumirea „Varianta ocolitoare Făgăraș“ din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Transportului – CNADNR, în domeniul public al Municipiului Făgăraș și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Făgăraș.

Necesitatea realizării unei ocolitoare a Făgărașului este mai mult decât stringentă, şi de-a lungul anilor această investiție a făcut parte din mapa candidaților la funcțiile publice, atât locale, cât și naționale. Însă, toate acele planuri, proiecte, finanțări găsite au rămas doar la stadiul de declarații…iar făgărășenii au rămas în continuare cu zgomotele, trepidațiile, praful TIR-urilor care traversează, în număr din ce în ce mai mare, Făgărașul. Noua conducere a Primăriei a decis să nu mai aștepte ca Ministerul Transporturilor să realizeze această investiție. De altfel, ocolitoarea a ajuns în proprietatea statului în acest scop încă din vara lui 2006, de mai bine de 10 ani, timp în care nicio soluție avută nu a avut succes. Așadar, la diverse, primul punct a fost cel în care consilierii locali trebuiau să aprobe preluarea acestui imobil denumit „varianta ocolitoare Făgăraș“ de la Ministerul Transporturilor. Asta pentru ca Primăria să realizeze investiția. Și s-au găsit și fonduri. Primarul Făgărașului, Gheorghe Sucaciu spune că vrea să realizeze acest proiect cu bani prin Programul Național de Dezvoltare Locală.

Înaintea votării acestui proiect, fostul primar, Sorin Mănduc, a cerut să ia cuvântul și să explice celor de față că e o eroare ca acest sector de drum aflat în proprietatea statului să fie realizat din bugetul local.

„Având în vedere că este domeniul public al statului și în administrarea CNADNR, am considerat că atâta vreme cât șoferii tuturor TIR-urilor plătesc Rovinieta la stat, este normal ca statul să fie cel care construiește sau reabilitează o șosea de centură. Nu cred că trebuie să se împovăreze Municipiul Făgăraș cu o șosea ce aparține statului, care ar trebui să fie tranzitată de autovehiculele de mare tonaj. Dacă ar fi posibil ca Rovinieta să ajungă la Consiliul Local Făgăraș atunci ar fi corect ca din banii Municipiului Făgăraș să se plătească și reabilitarea acestei șosele. Ca urmare, din punctul meu de vedere, este o eroare să degrevăm statul român și Ministerul Transporturilor și să încărcăm cu sarcini Municipiul Făgăraș și bugetul local de vreme ce pentru transportul de mare tonaj, taxa pe Rovinietă este încasată de CNADNR. La insistențele noastre, CNADNR a realizat studiul de fezabilitate și a propus pentru execuția de Fidic Galben, o procedură de contractare care este acceptată în România să fie realizată și de asemenea să fie bugetată. Cred că este o eroare să o luăm de pe umerii statului român și să o aducem pe umerii municipiului cu atât mai mult cu cât eu m-am bătut în justiție cu Ministerul Transportului și am pierdut ca și artera care tranzitează Făgărașul să intre în administrarea și în proprietatea Ministerului Transportului“, a spus consilierul local, Sorin Mănduc.

De asemenea, Mănduc a cerut lămuriri despre finanțare. A cerut ca în mapa de ședință să fie specificat și programul prin care se accesează fonduri pentru ocolitoare, dar și termenul la care va fi depus acest proiect. În lipsa acestor documente a precizat că va vota împotriva proiectului de hotărâre privind preluarea imobilului „varianta ocolitoare“.

„Cred că vrei să intervii împreună cu domnul senator, să pui frâne acestui proiect. Vreau să-ți explic cum funcționează lucrurile. Nu cred că ne împovărăm noi, Primăria, cu un drum tehnologic așa cum spuneți dumneavoastră pentru că Primăria a avut în proprietate acest drum. L-a dat Ministerului Transporturilor pentru ca el să încerce această finanțare. Nu știu dacă noi ne împovărăm cu un drum pentru care eu am și spus mai devreme, avem finanțare și există o finanțare externă. Finanțare externă nu înseamnă fonduri europene, ci externă bugetului local. Nu cheltuim bani din bugetul local, ci doar bani pentru documentele aferente investiției. Va fi o investiție prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Iar dacă noi nu depunem cereri de finanțare, nu avem cum să fim finanțați. La un proiect de hotărâre de preluare a unui imobil nu are cum să fie trecut ce finanțare are acel imobil. Îmi pare rău că trebuie să-ți specific aceste lucruri și sunt niște lucruri elementare pe care trebuie să le știe orice primar, fie că a avut un mandat de 4 ani, sau de 8 ani de zile. Dacă tot venim și l-am văzut și pe domnul senator Zamfir care spune peste tot că acest proiect este finanțat, că Ministerul Transporturilor a făcut studiul de fezabilitate, vreau să vă spun că studiul de fezabilitate costă 12 milioane de euro, nicidecum 10 milioane de euro. Ministerul Transporturilor și-a făcut o documentație și această investiție nu este prinsă în lista de investiții în următorii 4 -5 ani. Câte studii de fezabilitate ați făcut în Primărie și nu au avut finanțare… Puteți să-mi răspundeți? Nu ne mai luăm după vorbe că vine Ministerul Transporturilor și ne face ocolitoare, știți foarte bine că au alte priorități: autostrăzi care trebuie făcute înainte și de-o importanță și de un impact major față de ocolitoarea Făgărașului. Și noi trebuie să ne chinuim să o facem noi. Au fost strânse zeci de mii de semnături, ca să ce? Ca să-i convingem, să ne ducem la ei, să avem activitate în ziare că noi am făcut. Haideți să trecem la fapte! Eu nici nu am vrut să aducem în discuție, ci am vrut să aplicăm și când se apucau de treabă atunci să vină și presa să și discutăm, să afle toată lumea“, i-a răspuns primarul Făgărașului, Gheorghe Sucaciu.

„Eu nu consider firesc să intrăm într-un dialoag și să discutăm în zeflemea. Eu am pus o întrebare punctuală Direcției care se ocupă de fonduri europene și să specifice programul nerambursabil pentru acest proiect, eu nu fac aluzii la alte chestiuni“, a continuat Mănduc.

„Nu are cum să se specifice în raportul de specialitate sau într-un proiect de hotărâre pe ce program va fi finanțată această investiție. Este un Proiect de Hotărâre de preluare a ocolitoarei. După ce vom prelua acest imobil, vom aplica pe Programul Național de Dezvoltare Locală. Am spus și înainte acest lucru. Rugămintea mea este ca să intrăm într-o discuție și să vedem ce este mai bine pentru Făgăraș: să realizăm noi ocolitoarea acum, indiferent cum (putea fi și din bugetul local), dar am găsit și o finanțare externă, sau să mai așteptăm 20 de ani să se realizeze? Acum, venim cu anumite argumente sau cu cuvinte mieroase „Știți că ne împovărăm?“ . Cum să ne împovărăm noi? Ne degrevăm bulevardul și realizăm un confort cetățenilor din oraș dacă noi facem această ocolitoare. Ar trebui să terminăm cu lucruri din astea și să facem ceea ce ar fi trebuit făcut până acum.

Și acum dacă vrem să le realizăm noi, se găsește unul sau altul care să spună niște lucruri care nu au contact cu realitatea“, a mai spus primarul Făgărașului.

Proiectul a fost aprobat cu o abținere.

 

 

 

Un comentariu la „Actualul primar către fostul primar: „Ar trebui să terminăm cu lucruri din astea și să facem ceea ce ar fi trebuit făcut până acum“

  • martie 4, 2017 la 10:17 am
    Permalink

    Iarăși nu se mai face ocolitoarea.Barbut ,nu era si el acolo ca sa-l susțină pe penultimul primar ?amadoi au stat la primărie vreo 16 ani.Ce studii trebuiesc facute?Acest drum a fost proiectat si demarat inainte de 89,numai ca trebuia terminat ,caci era cam 60-70 % executat . Felicitări ca l-ati mai aprobat odata ,da sa vedem concret Cin demarează lucrările. ?

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.