70 de milioane de euro, necesari pentru modernizarea străzilor din Făgăraș. „Nu aveam nicio șansă ca din bugetul local să investim atâția bani în infrastructura rutieră“

De ani de zile, poate chiar de zeci de ani, făgărășenii așteaptă să circule cu mașinile pe străzi modernizate și să iasă la plimbare pe trotuare corespunzătoare. În toată această perioadă nu a existat un plan de modernizare a infrastructurii și nici fondurile necesare, ceea ce s-a modernizat a fost sporadic, iar în unele cazuri chiar distrus, la o scurtă perioadă de timp, prin introducerea rețelei de apă-canal a orașului. Exemple în acest caz sunt asfaltările din câteva cartiere din oraș, dar și modernizarea străzii Parcului. În urmă cu câteva zile, reprezentanții Primăriei Făgăraș au anunțat că vor demara lucrările la ceea ce noi presa am numit „marea asfaltare“. Un proiect „cu ghinion“, contestat, amânat din cauza greșelilor tehnice și care în sfârșit, după 6 ani, are un constructor, care a promis că de la începutul lunii august începe asfaltarea. Despre parcursul acestui proiect, mult titrat de presă și nu numai, dar și despre cum decurge planul de refacere a infrastructurii rutiere din municipiu, prin proiectele cu fonduri europene, câștigate de Primăria Făgăraș, am discutat cu primarul municipiului, Gheorghe Sucaciu.

Ați anunțat că va începe modernizarea a 33 de străzi cu fonduri prin PNDL, proiect câștigat încă din 2014, un proiect cu ghinion, pentru că a fost amânat de mai multe ori, din diverse motive. Vreau să ne explicați de ce încep doar acum lucrările.

Contractul de finanțare este semnat în anul 2014, documentația a fost făcută tot în acea perioadă, licitația a fost începută, cred că în 2015. Când am venit eu la conducerea Primăriei Făgăraș, licitația era anulată și am reluat-o. În timpul licitației, clarificările ne-au ridicat un semn de întrebare. Am chemat proiectantul, care a reglementat ceea ce era de reglementat în proiect; am continuat licitația și din nou aceasta s-a anulat, motivul fiind multele neconcordanțe în acel proiect. Am chemat din nou proiectantul, am avut niște divergențe pe această temă și l-am rugat să refacă proiectul în totalitate. A refăcut proiectul, așa cum a crezut de cuviință, și-a pus ștampila de proiectant, ștampila specialiștilor și l-am scos încă o dată la licitație. Am finalizat licitația, dar la predarea amplasamentului, din nou au apărut  probleme și neconcordanțe, atât ale proiectului, cât și între proiect și avizele date de instituțiile avizate.

Acest lucru s-a întâmplat în anul 2018, când ați anunțat că vor începe lucrările?

Da, atunci am semnat contractul și am încercat să predăm amplasamentul. Doar atunci în timpul predării amplasamentului, când s-au făcut identificări ale terenului prin bornare, s-a constatat că proiectul, așa cum bănuiam, a fost făcut din birou. Acesta a fost făcut de o firmă de proiectare care a fost impusă la momentul respectiv de conducerea Primăriei Făgăraș.

Constructorul nu a putut să implementeze acel proiect, iar de comun acord am rupt contractul, având motivul de a schimba și proiectantul.

Până în acel moment nu aveam motiv să schimbăm proiectantul și legea nu ne permitea să facem acest lucru. Văzând care este situația, am avut un motiv, iar fostul proiectant nu ne-a dat în judecată și ne-a lăsat să-l schimbăm, văzând câte probleme are proiectul dânsului. Așadar, am schimbat proiectantul, am refăcut proiectul, am reglementat toate acele minusuri din proiect. De exemplu, dacă vorbim de Șoseaua Combinatului, pe planșă apăreau cele două părți carosabile pentru a fi modernizate, dar în cantități o parte nu era regăsită. La fel, în cartierul Combinat, unde nu există conductă colectoare a apelor pluviale și atunci când plouă, se face lac pe strada Luncii și ca atare am prins în proiect și introducerea  rețelei de colectare a apelor pluviale. Am introdus și trotuarele din cartierul Florilor, care nu erau cuprinse în proiectul inițial și am scos încă o dată la licitație acest proiect.

Când a fost din nou scos la licitație?

După refacerea proiectului, acesta a fost scos la licitație în anul 2019. Am finalizat licitația zilele trecute, am avut termen de contestație 10 zile. Acest termen s-a împlinit în data de 13 iulie și în aceeași zi am semnat contractul cu constructorul pentru execuția lucrării. Acum, va mai fi o perioadă pentru îndeplinirea procedurilor: anunțarea ISC-ului, plata tuturor cotelor la ISC, sunt niște proceduri legale pentru a îndeplini cerințele legii, iar constructorul ne-a spus că în data de 3 august vor începe lucrările.

Cu ce străzi veți începe modernizarea?

Ca prioritizare a lucrărilor, anul acesta vor fi modernizate strada Negoiu, cartierul Combinat, autobanda Combinatului, Șoseaua Combinatului, str. Crinului, pentru că  lucrăm la strada Doamna Stanca, iar strada Crinului se intersectează cu strada Doamna Stanca. Pe urmă se va intra și pe străzile din cartierul Florilor și pe strada  Anton Pann din cartierul Creangă.

Toate proiectele se implementează atât de greu! Sunt 6 ani de când s-a câștigat acest proiect!

Aici, vina este exclusiv a proiectantului și a fostei conduceri; nu vreau să fiu rău, dar atunci când au recepționat proiectul nu și-au dat seama că proiectul este făcut din birou. Doar de când am venit eu, din 2016, am cerut fostului proiectant să refacă de două ori acest proiect și de fiecare dată l-a refăcut, dar nu a mai putut să remedieze în totalitate ceea ce a făcut până la predarea proiectului. Doar refăcând în totalitate proiectul, cu alt proiectant, am ajuns în situația să-l putem să-l putem implementa. Un proiect de asemenea anvergură, de la depunerea cererii de finanțare până la semnarea contractului și implementarea lui, durează în medie cam trei ani de zile. Aici s-a dublat perioada pentru că fostul primar și fostul viceprimar ar fi trebuit să-și facă treaba, nu să impună un proiectant. Am spus și spun și acum că acest proiectant a fost impus la presiunile altor factori politici și s-a dovedit că lucrul acesta a dăunat proiectului și implicit s-a răsfrânt asupra noastră, a populației.

În comentariile  de la articolul privind această modernizare, oamenii au început să întrebe și de alte străzi, care nu sunt cuprinse în acest proiect. Care este situația privind străzile din oraș, ținând cont că infrastructura Făgărașului este una veche, nemodernizată de zeci de ani de zile?

Când am preluat conducerea Primăriei Făgăraș, am evaluat suma necesară pentru a moderniza infrastructura municipiului. Ea a fost evaluată cam la 70 de milioane de euro! Ar fi necesitat timp ca această sumă să fie contractată, găsite finanțările, contractate și ulterior implementate proiectele.

Avem o sumă pentru acest proiect, de 10 milioane de euro. Inițial a fost de 5 milioane de euro, iar 5 milioane de euro au fost adăugate de noi prin refacerea proiectului, fiind multe lipsuri în proiect, așa cum vă spuneam. Banii vor proveni  fie din bugetul local, alocați gradual, fie prin alte proiecte de finanțare. În ceea ce privește celelalte proiecte, sunt sume de bani din surse nerambursabile sau rambursabile.

Știm cu toții că străzile nu au fost modernizate așa cum trebuie de mai bine de 30 de ani. După ce s-au introdus instalațiile de apă-canal, străzile au fost deteriorate complet. Care sunt celelalte proiecte pe care le-ați câștigat și în ce stadiu sunt?

De exemplu, există încă 14 străzi cu o finanțare europeană, pentru a fi modernizate. Este vorba de: Str. Azotului; Str. Campului Nou; Str. Vasile Alecsandri; Str. Sf. C-tin. Brancoveanu; Str. Nicolae Balcescu T2; Str. Nicolae Balcescu T3; Str. Mihai Eminescu; T2 Str. 1 Decembrie 1918; Str. Dr. Titu Pertia; Str. Inochentie Micu Klein; Str. Salcamului T1; Str. Salcamului T2; Str. Uniunii. Mai sunt încă 34 de străzi cuprinse pe altă finanțare  de la Compania Națională de Investiții. Acest proiect este depus și urmează să fie implementat. Este vorba de străzile: Cireșului, Aurel Vlaicu, Ana Ipătescu, Dobrogeanu Gherea, Gheorghe Doja 1 și 2, Podului, Pălărierilor, I.C. Drăgușanu, Lacului, Cetății, Tăbăcarilor, Oltului, Muncii, Nicovalei, Eprobetei, Nouă, Ogăraru, Virgil Fulicea, Cânepii 1,2,3 și 4 , Veteranilor, Fără Nume, Soldat Cristea Vasile, Aleea Livezii 1 și 2, Aron Pumnul, Cerbului 1 și 2, Andrei Mureșanu, Câmpului Vechi, George Coșbuc, Alee 1 și 2 zona Dr. I. Șenchea, Parcului, Ion Creangă, Mircea Eliade, Miron Costin, Mircea Eliade 1.

Pe urmă mai sunt alte străzi care sunt incluse pe celelalte proiecte de mobilitate.

Vorbim de  modernizarea bulevardului, în continuarea străzii Doamna Stanca, de la Titu Perția până la Kaufland. Pe urmă, venim în completare pe ceea ce facem noi pe acest proiect de PNDL, pe Octavian Paler și pe 13 Decembrie, Soseaua Combinatului, Soseaua Hurezului, cu piste de biciclete, trotuare, iluminat public, stație de autobuz, parcări.

Aceste proiecte sunt câștigate și sunt semnate contractele de finanțare cu fonduri europene…

Da, sunt semnate contractele de finanțare, iar în momentul de față, lucrăm la implementarea proiectelor: întocmirea tuturor documentațiilor, tuturor achizițiilor. Pe urmă, după ce se realizează proiectul tehnic și se dă autorizația de construcție, se dă ordinul de începere a lucrării.

De ce durează atât de mult implementarea acestor proiecte? Pe oameni îi interesează de ce nu încep mai repede lucrările!

De obicei, durata unui proiect, până se vede în teren, e în medie de trei ani de zile. Unele proiecte durează între 2 și 4 ani până când începe lucrarea, unele, după cum vedem, unde mai sunt probleme, cum este PNDL-ul, durează până la 5-6 ani. O  medie de timp a proiectelor este de 3 ani de zile, de când depui cererea de finanțare până intri efectiv în lucru pe teren. Acestea sunt procedurile și nu avem cum să le ocolim. Sunt bani europeni și chiar dacă nu sunt bani europeni, sunt bani publici care sunt urmăriți și necesită o anumită transparență la cheltuire.

Ați reușit să acoperiți prin proiectele realizate toate străzile din oraș?

Prin ceea ce v-am prezentat, toate străzile din oraș sunt acoperite. Poate au mai rămas câteva străduțe, acolo unde nu puteam convinge finanțatorul să ne dea bani, dar și pentru acelea vom găsi soluții. Am introdus în principal peste 90% din lungimea străzilor din Municipiul Făgăraș, pentru că au mai fost reabilitate după cum știți câteva cartiere și câteva străzi în municipiul Făgăraș. Dar prin ceea ce v-am prezentat, prin finanțările și contractele pe care le avem în momentul de față, cuprindem peste 90% din suprafața sau lungimea străzilor din municipiul Făgăraș, ca infrastructură.

Aș vrea să reamintim aici că Făgărașul a fost dat ca exemplu de bune practici și la nivel de județ și nu numai în ceea ce privește accesarea fondurilor europene. Știm că pe județ, Făgărașul este pe primul loc la accesare fonduri europene pe cap de locuitor.

Suntem primii în ceea ce privește suma accesată pe cap de locuitor pentru că dacă vorbim de fonduri exclusiv nerambursabile, noi am semnat contracte de peste 65 de milioane de euro, ceea ce transpus în lei este vorba de în jur de 312 milioane de lei. Dacă ne raportăm la nivel județean sau la nivel de ADR centru, populația Făgărașului fiind de aproximativ 30.000 de locuitori, împărțind banii pe cap de locuitor, avem cea mai mare sumă atrasă din județ. Județul Brașov, în exercițiul acesta, nu a atras mai mult de 367 de milioane de lei noi, cu toate că ei au pornit proiectele înainte de 2016. Sunt câteva proiecte în valoare de 115 milioane de lei care au pornit ca finanțări înainte de 2016,  iar după 2016 au completat suma. Făgărașul a venit doar din 2016 și a accesat 312 milioane de lei. Implementarea lor se va vedea în următorii ani și schimbarea infrastructurii Municipiului Făgăraș, a aspectului orașului se va vedea în următorii ani.

Era vreo șansă de modernizare completă a acestor străzi fără aceste fonduri europene?

Nu aveam nicio șansă ca din bugetul local să investim atâția bani în infrastructura rutieră, pentru că noi nu avem un buget atât de mare și problemele sunt foarte mari în Municipiul Făgăraș, atât din punct de vedere social, al spațiilor locative, dar și alte probleme pe care noi trebuie să le gestionăm. Banii care trebuie alocați pentru modernizarea infrastructurii și vorbim atât de infrastructură rutieră, sanitară, educațională, nu ne-ar fi ajuns indiferent cum i-am fi programat nici în 20 de ani de zile, ceea ce putem facem noi în încă patru ani de zile cu aceste contracte de finanțare. Banii pe care îi avem noi alocați pentru investiții o să ne ajungă să întreținem aceste investiții pe care îi facem cu bani nerambursabili sau cu bani rambursabili, dacă vorbim de credit sau de alte surse de finanțare.

Pe străzile care vor fi modernizate se vor mai face săpături? Avem exemplu anilor trecuți când după ce au fost modernizate câteva cartiere, s-a intervenit pentru introducerea rețelei de apă-canal.

Aveți un exemplu în modernizarea străzii Doamna Stanca. Acolo se implementează cel puțin 7 proiecte. Până la finalizarea modernizării carosabilului sau a trotuarului, spațiului verde, tot ce înseamnă rețele subterane trebuie reabilitate. Dacă ulterior, după ce modernizăm acea stradă, cineva vrea să-și modernizeze rețeaua, va trebui să preia garanția lucrării și va trebui să refacă totul așa cum a fost făcut înainte să înceapă ei. Și vă dau un exemplu: dacă cei de la gaze vor să-și modernizeze rețeaua, ei au în avizul de săpătură sau în autorizația de modernizare refacerea infrastructurii în totalitate. Acest regulament l-am impus după ce am venit eu la Primărie, în 2016. A fost supus aprobării Consiliului Local, nu a fost contestat de nicio instituție, iar el este în vigoare și toți cei care vin să facă lucrări în municipiul Făgăraș, acolo unde strada este modernizată, și nu-i putem opri să facă lucrări, trebuie să se angajeze și să prindă în proiectul lor modernizarea acelei străzi în totalitate.

Dacă tot suntem la capitolul infrastructură rutieră, vreau să ne spuneți ce se mai întâmplă cu proiectul „varianta ocolitoarea a orașului“, un proiect așteptat de făgărășeni tot de 30 de ani!

Mă repet, modernizarea variantei ocolitoare trebuie făcută și noi suntem obligați să o facem. Celelalte proiecte de care v-am vorbit mai devreme, cu finanțări nerambursabile, nu le putem implementa, dacă această variantă ocolitoare nu va fi realizată. A ajuns în curtea noastră doar la sfârșitul lunii februarie 2020. Am primit prin acea Hotărâre de Guvern această variantă ocolitoare, am solicitat și documentația aferentă și avizele necesare pentru acest proiect. Am început actualizarea acestei documentații și a acestor avize, pentru că reamintesc faptul că această documentație a fost făcută în anul 2015, iar o documentație mai veche de 2 ani de zile trebuie actualizată, pentru a o putea pune în practică și a o finanța. Programul de implementare a acestui proiect și de modernizare a acestei variante  ocolitoare este următorul: în momentul de față se lucrează la actualizare, s-au depus documentațiile pentru actualizarea tuturor avizelor necesare acestui proiect, iar la sfârșitul lunii august această documentație va fi încărcată pe SICAP, pentru a evalua și desemna proiectantul și constructorul acestei modernizări.

Practic, mai trebuie parcurși câțiva pași legali și necesari, până a începe lucrul!

Trebuie să înțelegem clar: fiind vorba de bani publici, legislația prevede o transparență a cheltuirii acestor bani. Dacă noi nu respectăm această transparență, proiectul se blochează și punem în pericol implementarea unor proiecte. Respectând aceste proceduri impuse de lege putem să implementăm proiectele și să realizăm ceea ce ne dorim. E un ritm mai lent, ce-i drept, care nouă nu ne convine.  Dar legea ne impune acest ritm și altfel nu se poate.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.