Patriarhia Română, prima reacție după introducerea educației sexuale în școli: ‘Încadrarea obligatorie a elevilor în aceste programe, atentat asupra inocenţei copiilor’

Patriarhia Română a reacţionat într-un comunicat de presă faţă de intrarea în vigoare a legii care prevede obligativitatea ca în unităţile şcolare să fie organizate, cel puţin o dată pe semestru, programe de educaţie pentru viaţă şi pentru sănătate, inclusiv educaţie sexuală pentru copii. Patriarhia nu este de acord, afirmând că programele de educaţie sexuală reprezintă „un atentat asupra inocenţei copiilor”.
Patriarhia Română mai spune că obligaţia participării la orele de educaţie sexuală ar putea împiedica dezvoltarea firească a copiilor, „marcându-i pe aceştia pentru întreaga viaţă”.
Totodată, reprezentanţii Bisericii Ortodoxe Române mai afirmă că „identitatea şi viaţa persoanei umane nu se epuizează într-o realitate exclusiv biologică sau socio-culturală”, iar viaţa are şi o dimensiune spirituală.
Pentru a-şi susţine poziţia, BOR dă exemplu studii realizate în mai multe ţări, care arată că o astfel de abordare a educaţiei copiilor a avut ca urmare începerea vieţii sexuale mai devreme, cu implicaţiile de rigoare, fără vreo îmbunătăţire în plan social.
„Spre exemplu, analiza intitulată Re-examinarea dovezilor: Educaţia sexuală completă în şcoli în SUA, realizată în anul 2019, de Institutul pentru Cercetare şi Evaluare din SUA, organizaţie independentă cu peste 25 de ani de experienţă în evaluarea programelor de acest tip, arată că programele de educaţie sexuală în şcolile publice nu sunt eficiente, iar unele au dus chiar la creşterea ratei sarcinilor la adolescenţă, la reducerea vârstei debutului sexual, precum şi la comportamente sexuale riscante. Concluzia cercetării este că astfel de programe sunt mai degrabă „de îndoctrinare sexuală” decât „de educaţie””, afirmă Patriarhia Română.
„Considerăm că pregătirea pentru viaţa intimă şi de familie trebuie să fie lăsată în primul rând în sarcina familiei care poate aprecia corect şi obiectiv stadiul de dezvoltare psiho-fizic, intelectual şi emoţional al copilului. (…) Viaţa are şi o dimensiune spirituală, ignorată în societatea contemporană secularizată, care a pierdut sensul sacru al vieţii umane”, spune Patriarhia Română.
De asemenea, subliniază şi că planurile-cadru şi programele şcolare sunt elaborate de către Ministerul Educaţiei, nu prin lege adoptată de Parlamentul României.



„În unele state ale Uniunii Europene, educaţia sexuală este organizată în cadrul altor discipline şcolare, iar în altele, ca disciplină distinctă, neavând caracter obligatoriu. În România, studierea temelor specifice educaţiei pentru viaţă şi sănătate se realizează în cadrul disciplinei şcolare obligatorii Consiliere şi dezvoltare personală, căreia i se alocă deja o oră/săptămână în Planul-cadru pentru învăţământul gimnazial. De asemenea, în sistemul public de învăţământ românesc există deja discipline opţionale, ofertate la nivel naţional, care abordează aspecte privind educaţia pentru viaţă: Educaţie pentru sănătate; Pregătiţi pentru viaţă. Educaţie pentru viaţă şi comunitate; Adolescenţă şi autocunoaştere; Mai întâi caracterul”, explică Patriarhia.
Reacţia instituţie vine ca urmare a publicării în Monitorul Oficial a Legii nr. 45/3 aprilie 2020, care modifică şi completează Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului prevede obligativitatea organizării în şcoli, cel puţin semestrial, a unor programe pentru viaţă şi sănătate, inclusiv educaţie sexuală pentru copii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.