„Sunt foarte mulțumit cu ce am realizat din surse proprii și normal că aș vrea să continui, că de aici încolo se văd tot mai mult rezultatele“

Comuna Voila, deși o comună mare, a rămas în urmă ani la rând față de alte UAT-uri din Țara Făgărașului, proiectele mari fiind blocate sau chiar lipsind cu desăvârșire. Unul din acestea, cel de introducere a gazului metan, a intrat în linie dreaptă, după ce aproape trei decenii, conductele au rămas îngropate fără ca oamenii de beneficieze de această utilitate strict necesară pentru secolul 21. Administrația locală de acum a reluat acest proiect și a făcut lucrările necesare pentru a obține toate aprobările pentru ca instalațiile existente să funcționeze. Spun că nu mai e mult de lucru, însă trebuie să urmeze pas cu pas procedura, pentru că, cităm, „nu e de joacă cu gazul“. Și pentru proiectele de apă-canal se fac eforturi din partea reprezentanților Primăriei Voila, iar una din lucrările care vor începe în cel mai scurt timp este cea de canalizare de la Voivodeni, investiție pentru care autoritățile locale au obținut finanțare prin PNDL. Despre toate aceste lucrări din comună, dar și despre alte proiecte, am discutat cu primarul comunei Voila, Gheorghe Osalciuc.

 Așa cum obișnuim la început de an, am revenit la Voila, pentru a ne prezenta stadiul proiectelor din comună. Pentru început, vreau să ne spuneți dacă bugetul comunei a fost aprobat.

Da, avem un buget aprobat, de o săptămână. Ne descurcăm cu sumele din buget, mă bucur că de la Consiliul Județean am primit banii necesari pentru cofinanțarea canalizării la Voivodeni și sper ca în 3 săptămâni să pot semna autorizația de începere a lucrărilor. Acest proiect este câștigat prin PNDL2. L-am întârziat un pic pentru că nu mi-a convenit proiectul: din Voivodenii Mici trebuia să ducem „tezaurul“ din aval în amonte, să îl trecem pe un pod, iar ca să fie posibil acest lucru, era nevoie de 2 stații de pompare. Știu din experiența altor colegi, când ai stații de pompare, lucrurile nu merg bine pe canalizare, pentru că nu suntem destul de disciplinați și de multe ori se aruncă și alte lucruri decât ceea ce trebuie în canalizare. I-am schimbat soluția, am discutat cu executantul, cu proiectantul, ne-am însușit toate modificările, am făcut și o economie de bani. Mai mult de atât, proiectul era fără instalații de racordare până la limita de proprietate și în situația aceasta fiecare om trebuia să mai dea 1000 de euro ca să fie branșat. Un lucru ce nu era normal, pentru că nu toți localnicii dispun de o astfel de sumă de bani, la orice oră din an. Am schimbat proiectul, am prevăzut și aceste racordări, cu cămine de vizitare, cu capace, după ultimele reglementări în domeniu.

S-a câștigat și licitația?

S-a câștigat licitația, este o firmă serioasă, am discutat și ieri cu ei, o să vină când avem toate avizele. Între timp, multe avize și-au pierdut valabilitatea. Luni o să fie ședință în plen la Mediu și o să îmi dea autorizația de mediu. Cu autorizația de mediu, împreună cu cea de la SEGA, o să mergem la culte și ar mai fi ultimul aviz de ridicat, după care suntem în măsură să semnăm autorizația de construire a acestei canalizări.

Un alt proiect important, despre care am mai vorbit și data trecută, este cel al introducerii gazului metan. Care este situația în comuna Voila?

La data interviului, două sate sunt cu proba de presiune gata. În trei zile o să terminăm și proba de presiune la Sâmbăta de Jos și atunci o să avem trei sate în punctul de a înscrie la licitație și a publica în Monitorul Oficial, concesionarea instalațiilor de gaz.

Despre ce sate este vorba și ce ați lucrat? Știm că instalația a fost realizată cu mulți ani în urmă!

Da, instalația a fost realizată cu 27 ani în urmă, cu bani de la stat și cu contribuția oamenilor. Nu știu din ce motive a fost abandonată. Proiectul meu, de când am ieșit primar, a fost să reiau această lucrare. Oamenii din comună nu aveau gaz, doar cei din Voivodeni, restul aveau doar instalații. Am reușit în trei ani, în trei sate să fie instalația sub probă de presiune, una dintre condițiile care trebuie să stea la baza încheierii caietelor de sarcini în vederea scoaterii la concesionare a instalațiilor. S-au luat la verificat toate instalațiile, am găsit defecte, am umblat și o zi întreagă pentru un defect. Sunt reparate de profesioniști, de firme autorizare. Au ieșit fel și fel de discuții în spațiul public, că firmele sunt în faliment, că primarul îngroapă bani aiurea, sunt doar minciuni.

Deci nu se putea introduce gazul pur și simplu pe o rețea realizată în urmă cu 27 de ani?

Nu, norocul este că sunt foarte bune conductele. Am dus și la analiză și rezistă, sunt sub presiune. Este vorba de Sâmbăta de Jos, Ludișor și Dridif. O să urmeze Voila și pe urmă un proiect nou la Cincșor, care este cu totul altceva. Am luat legătura cu Armax, firma care a adus cele 3 stații de reglare presiune; după ce sunt probate la presiune, ele trebuie predate la Transgaz. Discutăm de două tipuri de firme, Distrigaz și Transgaz. Transgazul răspunde de conducta din magistrală până la ieșire din stație, iar Distrigazul, de la ieșire din stație până la ultimul consumator.  Distrigaz va fi și firma care va face contract individual cu fiecare persoană fizică. După ce cele două instalații, instalația de distribuție din localitate și cea care reprezintă stația de reglare, sunt sub presiune, putem face adresă către ANRE și dosar, pentru a obține cota de gaz. Așa este procedura și trebuie să o urmăm  pas cu pas. De exemplu, am deschis acum contul pentru publicare în Monitorul Oficial. Luni, cel târziu, o să o publicăm și în Monitorul Oficial, că suntem dispuși să scoatem la concesionare, deocamdată instalația de pe Dridif și cea de pe Ludișor, iar pe urmă o să reluăm procedura și pentru Sâmbăta de Jos. La Monitorul Oficial trebuie să stea 45 de zile și pe urmă va veni o comisie în teren, să verifice cele scrise în caietele de sarcini, să verifice că sunt și pe teren și că instalațiile sunt corespunzătoare: că sunt sub presiune, avem manometre. O să meargă și la stațiile de reglare și o să vadă dacă avem curent. Deja am întocmit dosare și așteptăm să ne dea drumul la curent. Trebuie făcute mici reparații, ce înseamnă gardurile de împrejmuire, ca să fie tehnic corespunzător. După control, delegații vor exprima un punct de vedere și vor informa, conform caietelor de sarcini, conform PT, SF, că lucrurile din teren corespund cu ceea ce e în caietului de sarcini. Atunci totul va fi în regulă, ne vom înscrie pentru a încheia actele de concesionare cu Distrigaz, cu concurența Transgazului. Distrigazul nu ia instalația fără stațiile de reglare.

Deci nu este un proiect ușor!

Nu este deloc ușor, dar să nu creadă cineva că împreună cu Primăria, cu Consiliul local, ne-am chinuit, am bugetat bani 3 ani de zile, pentru ca banii să fie aruncați! O să aibă o finalitate și sperăm cât de repede să avem gaz.

La Voila care este situația?

După ce terminăm la Sâmbăta de Jos și repet, în 2-3 zile o să fie și pe Sâmbăta proba de presiune în regulă, o să facem contract prin act adițional să începem lucrarea la Voila. Aici, este o problemă mai dificilă, pentru că pe partea dreaptă, pe direcția de Făgăraș-Sibiu, este conductă de metal. Ea trebuie înlocuită; conducta de plastic are rezistență mult mai mare, conducta de metal s-a corodat. Mulți cetățeni au tăiat bucăți din conductă, a intrat apă. Conductele de metal trebuie schimbate toate, cu bani din bugetul local. Pe direcția Făgăraș-Sibiu trebuie schimbată toată conducta. Pe partea cealaltă este în regulă. Probabil vor fi câteva defecte, dar este mult mai ușor să dăm drumul la partea stângă spre Sibiu, iar pe urmă să facem și partea dreaptă. Instalațiile de gaz nu sunt o glumă, dacă faci o instalație de apă și curge undeva nu este atât de periculos ca o conductă de gaz, când nu este făcută corespunzător.

Vorbeați și de un proiect la Cincșor?

La Cincșor nu sunt introduse țevi. Acolo, avem un studiu de fezabilitate și un proiect tehnic pentru introducere de instalație nouă, inclusiv stație de reglare. După cum s-a auzit în presă, o să fie bani de la Uniunea Europeană și vom fi printre primii care suntem în măsură să accesăm acele fonduri, când se vor aloca. Acum se strâng dosare, se face o centralizare la nivel de țară, pentru a vedea câte sunt. Noi suntem pregătiți cu documentația pentru Cinșor, inclusiv Hotărâre de Consiliu, pentru  aprobare de indicatori economici. Avem tot ce trebuie, când se va da  drumul, suntem printre primii, să intrăm în prima linie de finanțare.

Un lucru pe care vi l-ați propus și era necesar a fost renovarea sediului  Primăriei Voila. Era una din cele mai degradate sedii din Țara Făgărașului!

Lucrările la reabilitare sediului primăriei s-au întins pe 3 ani. Nu a fost un lucru confortabil, dar altă variantă nu am avut, pentru că am vrut să ne ajungă bani și pentru alte proiecte. De exemplu, am făcut reparații în toate căminele culturale, le-am dotat cu mese, scaune, fețe de masă. La școli am montat 5 centrale, am igienizat toate școlile; nu am vrut să merg doar pe o cheltuială și alte lucrări să rămână în urmă. Mai mult de atât, am mers foarte bine și cu Legea 18, care nici ea  (Legea de retrocedare a pământului) nu este simplă și este foarte costisitoare  financiar.

Care este stadiul acordării titlurilor de proprietate?

În ceea ce privește titlurile de proprietate, din 2016, am împărțit 3700 de hectare, vin titluri în valuri. La Voivodenii Mari și Mici procesul este încheiat. Mai avem ceva la Sâmbăta, terminăm în câteva luni și acolo. O să meargă echipa de topometriști la Voila, iar alta la Dridif. Vom extinde echipa de la Voila și la Cincșor, pentru ca încet-încet, să închidem ceea ce înseamnă Legea 18. Sunt mulțumit de stadiu, pentru că am implicat cel puțin 7 persoane din primărie, pentru a putea obține rezultatele acestea. Am pornit de la corectarea anexelor, care erau greșite și în ceea ce privește nume, adunări pe coloane, erau greșite. Am înaintat toată documentația la Prefectură, ne-a aprobat modificările și am plecat cu dreptul să putem împărți. Dacă dai un titlu de proprietate și pe un cetățean îl cheamă Ion și în buletin e Ioan, titlul acela e greșit.

Sunt multe așteptări de la oameni, am văzut că în general așteaptă, de la o zi la alta, să se vadă rezultatele!

Nu am emoții, sunt oameni care înțeleg, sunt și oameni care chiar nu vor să înțeleagă. Nu vreau să arunc cu noroi în nimeni, dar atâta timp când noi am venit în primărie, nu aveam nici drumuri intabulate, nici cămine, nici școli, nici sediul primăriei. Nu ai cum să depui proiecte dacă nu ai CF. Dacă nu ai drumurile intabulate, nu poți depune un proiect de asfaltare drumuri, pentru că ți-l acceptă nimeni. Prima piesă într-un proiect, pentru o investiție, pleacă de la CF și nu aveam așa ceva. Și acum suntem în litigiu, pentru că am angajat cheltuieli cu o firmă de avocatură, ca să reglementăm situația la căminul din Voila și Ludișor, cu bază sportivă. De exemplu, căminul din Voila este pe Școala grăniceri, iar căminul din Ludișor este pe Cooperația Voila. Trebuie să mergem în instanță să eliminăm ceea ce nu e bine și să le intabulăm, că de fapt sunt ale primăriei.

Ne-ați spus că mai aveți 3 mari proiecte pregătite în cazul în care se vor deschide alte linii de finanțare.

Am înțeles că nu o să se mai meargă pe PNDL3, o să fie o altă axă de finanțare cu o altă denumire. Ar fi foarte bine, pentru că mai avem un proiect pe apă-canalizare la Sâmbăta, o canalizare la Cincșor și un proiect mare de asfaltare drumuri comunale. Dacă se deschide, suntem pregătiți să fim printre primii, să intrăm în prima linie de finanțare.

Cu apa și canalul care este situația în comună?

Avem apă în Voila, Dridif și Cincșor. O să introducem și la Sâmbăta de Jos și este normal pentru că apa din puțurile de la Sâmbăta nu este potabilă. Mult ne-au încurcat cei de la Apă Canal Sibiu, pentru că am fost prinși într-un Master Plan de modernizare instalație apă, tot cu bani europeni. În 2018, la sfârșit, mi-au spus că Sâmbăta și Ludișorul nu mai sunt eligibile în proiect pentru că nu au densitate de oameni. Poate, între timp aveam vreo șansă, dar am stat în nădejdea lor, ca la finele lui 2018 să ne zică că nu sunt localități eligibile în proiect. Noi am pregătit acum un proiect, dacă nu se poate pe alți bani, m-am gândit că acel proiect să îl dezmembrăm. Să mergem doar pe apă potabilă cu cișmele stradale. In nicio localitate din țară nu se mai aprobă proiecte, mai ales pe fonduri europene, dacă nu au la pachet, apă și canal. Dar ca să pot ieși din impas, iar oamenii e normal să fie nemulțumiți că nu au apă, mă gândesc ca pe fondurile locale să fac măcar o aducție de apă, cu cișmele stradale, ca să fie apă potabilă la Sâmbăta. Cu contoare cu cartele, plătești cartela, te duci și iei apă, fiindcă altfel nu ai control, pentru că o persoană care vrea să îți facă rău, îți apasă clapeta și îți pune o piatră. Contorul la intrare în localitate este în sarcina primăriei și dacă curge apă o noapte întreagă, este o pierdere. Așa dacă punem contoare cu cartele, plătești cartela și când ți se termină banii de pe cartelă, mai plătești și atunci ai control la consum. Va fi o lucrare în folosul comunității, dar în defavoarea unității, din punct de vedere financiar.

Ați făcut un proiect și pentru asfaltare de drumuri?

Da, în Voila sunt asfaltate, așa le-am găsit. În Dridif, am reparat de când am venit eu, din 2016, toate lamelele de când s-a introdus apa și canalul. De la jumătatea satului până la ieșire din sat, am făcut un tratament asfaltic, care a ținut, dar mai mult de 2 ani nu îți dă nimeni garanție. Dacă ar fi să existe o linie de finanțare, ar fi perfect, pentru că în satele în care sunt toate utilitățile ar fi benefică o asfaltare și pe urmă să ne gândim la pavare și să amenajăm toate șanțurile pentru colectare apă pluvială.

Sunteți mulțumit de ce ați realizat până acum?

Da, sunt foarte mulțumit de ce am făcut. Este clar, am fost foarte mult timp în opoziție. Toată lumea știe că dacă ești în opoziție, nu prea ești iubit pe sus, ca să obții fonduri. Sunt foarte mulțumit cu ceea ce am realizat din surse proprii și normal că aș vrea să continui, că de aici încolo se văd tot mai mult rezultatele.

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.