Începutul de an înseamnă și planuri noi, iar în majoritatea administrațiilor publice locale deja se pregătește bugetul pentru anul 2020. În comuna Lisa, direcțiile de dezvoltare din acest an sunt clare: continuarea proiectelor importante demarate încă de anul trecut în satele comunei. Asta pentru că localitățile comunei sunt în plin șantier, după ce autoritățile locale au obținut finanțări pentru asfaltarea tuturor străzilor, dar și pentru reabilitarea unor poduri. În plus, un proiect mult așteptat de locuitorii din Lisa este cel privind introducerea gazului metan, proiect care a avansat destul de mult. Despre toate aceste proiecte și stadiul lor de implementare, am discutat cu primarul comunei Lisa, Gheorghe Moga.

Anul 2019 a fost un nou prosper pentru comuna Lisa, ați început multe lucrări în comună!

Da, este vorba de cele patru proiecte, două mai mari- modernizarea drumurilor și două mai mici, reabilitarea podurilor. Podurile sunt 99% finalizate, așteptăm sa se încălzească vremea pentru a continua. La podul de la Breaza mai avem doar parapeții și stratul de uzură la asfalt.

În ce stare era podul de la Breaza, de ce l-ați propus pentru modernizare?

Podul de la Breaza efectiv nu exista! Din 25 de metri de pod cu deschidere mai aveam patru  metri, care în rest era efectiv acoperit cu balast, astupată albia, și trecea printr-un picior de pod care avea deschidere de doar patru metri deși el era de 25 metri.

Era necesară reabilitarea acestui pod de la Breaza?

Da, pentru că singura zonă pe unde se putea ajunge la terenurile agricole ale oamenilor din satul Breaza – mai ales primăvara, când aveau nevoie-și apa era destul de mare – era ocolul pe la Preodești. Doi kilometri dus, doi întors, erau patru kilometri de ocol. Mai ales primăvara, când este nevoie, atunci este apa mare; ulterior, în vară, apa mai scade și se poate trece și prin râu.

Când ați început lucrarea și ce suma de bani ați primit pentru acest proiect?

Lucrarea a fost prin PNDL, a fost 1 milion de lei fără TVA. Contractul s-a semnat în decembrie 2017 și ordinul de începere s-a dat în septembrie 2018 și acum suntem aproape de finalizare.

Am văzut că este un pod trainic acolo!

Da, are 25 metri lungime, cu 21,5 de metri deschidere, saltele cu piatră betonată, în gabioane cu piatră betonată, 45 metri în amonte, 35 metri în aval, deci un pod care are o durată de viață destul de mare.

O altă lucrare, tot la un pod este aici la Lisa, tot cu fonduri de la Ministerul Dezvoltării.

Da, este un proiect tot cu fonduri de la Ministerul Dezvoltării, prin PNDL 2, în valoare de aproximativ 430 de mii lei, un pod de 14 metri lungime.

Exista acolo un pod?

Exista, dar pe proiect era pus ca și reparație pod. Ulterior când ne-am apucat de demolat, bineînțeles că expertul nu știa dacă piciorul podului are fundație sau nu. Când ne-am apucat de demolat, am văzut că fundația nu exista. Am dat de stâlpii la fostul pod din lemn și a trebuit să refacem proiectul, să facem pod nou efectiv, care și acesta un pic ne-a întârziat, dar totuși suntem la 20 metri de gabioane și este terminat. Se lucrează și acum la ora actuală, iar când se va încălzi timpul o să turnăm betonul pe gabioane și am închis și cu acest pod, care s-a început în mai 2019.

La fel și acel pod facilitează accesul sătenilor dintr-o parte în alta a satului!

Da, avem cartierul Peste vale, cum îi spunem noi, și multă lume este obișnuită să circule pe acolo. Într-adevăr, avem și podul mare care este făcut în 2009 de Consiliul Județean, când era drum județean DC75 A.

Lucrări mai importante s-au făcut la asfaltarea drumurilor!

Da, avem DC75A, Lisa-Plaiul Lisei, un drum de 5,5 kilometri. Și acolo suntem la 95%  din lucrare, mai avem doar marcajele.

Nu a fost asfaltat niciodată până acum!

Nu, nu a fost asfaltat niciodată.

Ce înseamnă pentru zona turistică asfaltarea acestui drum? Ce spun proprietarii de case de vacanțe de acolo?

Eu zic că infrastructura dezvoltă zona, deja unii din cetățeni vor titlu de proprietate pentru zona turistică. Având infrastructură, drum asfaltat, deja se gândesc la construirea unei pensiuni,  a unei case de vacanță.

Lipsa infrastructurii a stopat dezvoltarea acestei zone!

Da, drumul fiind foarte lung, de  5 kilometri jumătate de drum forestier efectiv, normal că turiștii renunțau când vedeau că își strică mașinile.

Și totuși Plaiul Lisei este o zonă de tradiție privind turismul!

Era o zona de tradiție, acum 30 de ani era satul de vacanță, tabăra de copii era foarte căutată, dar ulterior, din cauza drumului, oamenii au renunțat la zona turistică Plaiul Lisei. Sperăm ca odată cu refacerea drumului să se deschidă zona.

Nu este singurul drum modernizat. Ați început și alte lucrări de modernizare,unele le-ați chiar finalizat!

Mai avem în toate satele, încă un proiect, tot așa de aproximativ 5000 de metri de asfalt. Și cu acel proiect am înaintat și mai sunt doar 3 străduțe, două de 150 metri și una de 250 metri, marcajele rutiere și ar fi gata și acesta.

În toate satele au fost prinse lucrări de modernizare a drumurilor?

Da, absolut  toate străduțele din fiecare sat ce sunt drumuri comunale. Mai avem marcajele rutiere și în Lisa, în jur de 500 de metri de asfalt.

În afară de străzile care le aveți în proiect, mai rămân străzi neasfaltate?

Rămân doar trei străduțe care au fost asfaltate în anii anteriori din bugetul primăriei care obligatoriu vor trebui reparate, pentru că au ținut cât a ținut garanția.

Lucrările de asfaltare pe care le-ați executat acum le-ați urmărit? Vor rezista?

Da, eu zic că vor rezista pentru că zilnic am fost pe șantier și cu dirigintele de șantier, care este specialist. După părerea mea, zic că este o lucrare bine făcută, având o garanție de trei ani.

În concluzie, în primăvară, cum se încălzește timpul, lucrările vor fi finalizate!

Da. Cele patru proiecte pe care le-am avut prin PNDL o să fie finalizate până la finalul lunii mai, sută la sută.

Dacă tot am vorbim de asfaltare, mai aveți un proiect câștigat!

Da, mai avem un proiect pe FDI, Fondul de dezvoltare și investiții, de 9 milioane de lei. Acesta este și mai scump, dar și mai aplicat. Este vorba de un drum de la Breaza, de la cămin, până la Mănăstirea Breaza, un drum cu banda de asfalt mai lată cu o jumătate de metru față de cel de la Lisa. Șanțurile vor fi betonate, în  partea de intravilan de 900 de metri vor fi șanțuri betonate poduri, podețe, trotuare, deci absolut tot, de aceea este și mai scump. Suntem la licitație, sper să o terminăm până la jumătatea lui februarie. Cu avizele suntem în faza de a da autorizație de construire. Dacă avem câștigătorul, facem contractual de lucrări, dăm autorizație construire, pentru că după alt aviz nu avem nevoie să așteptăm.

Problema este că se aude că se desființează Fondul de dezvoltare și investiții, cel puțin așa am înțeles din declarațiile din media a noului Guvern.Vom vedea ce va fi. Din punctul meu de vedere, o să ajung să dau Statul Român în judecată, având un contract de finanțare  cu Statul Român, cu Guvernul României, semnat. Cum mă obligă pe mine să  mă țin de un contract cu terță parte, să-l plătesc dacă s-a executat, așa ar trebui și  Statul Român să mă finanțeze odată ce am semnat un contract de finanțare pe o anumită valoare!

Dacă nu vor fi probleme cu acest contract de finanțare, o să fie ambele drumuri asfaltate din zonele turistice ale comunei?

Da, sunt două zone turistice în comună, la Breaza și Lisa. Sper să reușim să dezvoltăm aceste zone după ce finalizăm modernizarea drumurilor.

Dacă nu, încercați în altă parte?

Da,toată lumea vorbește de fonduri europene. Fondurile europene pe infrastructură sunt cam la un click distanță. Când se deschide linia de finanțare pe infrastructură, într-o oră după ce se depun proiectele, s-au terminat banii! Cine negociază treaba aceasta, ca pentru infrastructură să fie din bugetul de 3 miliarde de euro pe care ni-l dă Comunitatea Europeană, să fie doar 10%, nu știu! Este foarte greu, lumea spune că proiectele să se facă pe fonduri europene. Nu e ușor. Programele astea pentru comunele mici, PNDL-urile au fost cele mai bune programe, spun toți primarii.

Deci este destul de greu pentru o comună să obțină fonduri europene!

Da, pentru că așteptăm, se vor deschide în 2021 vor apărea măsurile, implementarea în 2022.

Aveți proiecte europene depuse sau câștigate?

Da, avem pe un cămin din Lisa, 540 de mii de euro eligibili, din 2017, nefinanțabil, pentru că s-au terminat banii, bineînțeles! Ce vă spuneam și mai devreme de drumuri și infrastructură. Așteptăm ca pe această măsură să rămână ceva bani după licitații și sper că vom intra și noi.

Care este situația căminelor?S-au făcut investiții de-a lungul anilor? 

Da, s-au făcut, dar întotdeauna există loc de mai bine. În Pojorta, acum încercăm să mai reparăm la instalatia de încălzire, la bucătărie. În Breaza am renovat o bucătărie. În principiu sunt ok. Le-am dotat în 2018 și Breaza și Pojorta cu veselă, pentru că nu aveau. Cam în fiecare mandat de primar în cămine s-a investit cam tot la 2 ani, eu chiar nu am investit nimic, pentru că am considerat că s-a investit suficient, sute de mii de lei. Dar când faci un lucru, trebuie făcut cu simț de răspundere și dacă cheltui niște bani, să nu mai intervii zece ani la el…

Un proiect important de care am mai vorbit și anul trecut este proiectul de gaz. Care mai este situația?

Dacă vorbim de conducta existentă,  este foarte multă alergătură. Sper ca în februarie oamenii să aibă gaz în conductă, adică la branșamentele care s-au executat acum un an. Vorbim de o parte a localității Lisa și satul Pojorta, în întregime. Este mult de muncă, noi am expertizat conducta, branșamentele, am făcut reparații, am licitat concesiunea, Distrigaz a semnat contractul de concesiune a distributei de gaz. Distrigaz  a cerut la Transgaz , având un SRM care era făcut acum 20 de ani. Știam că e al Transgazului, dar nu este al lui. Ulterior, am fost la Bucuresti, am căutat informații și am descoperit ca totuși e al Transgazului; toate astea durează. Au venit, l-au reparat,Transgaz m-a rugat să le asigur energie.Am făcut un proiect și un branșament cu ajutorul celor de la Apa Sibiu, pentru că ei au reteaua electrică acolo, cu un aviz de la Primăria Făgăraș. Am primit, am făcut și  branșamentul, au energie la SRM. Acum Distrigaz a făcut încă o adresa să le dea avizul de racordare, să iși ia licenta ANRE și îi dăm drumul. Este foarte complicat. Am avut pe FDI, un proiect pentru extinderea rețelei pentru Lisa și Breaza. Proiectul a fost eligibil și oricând dacă este finanțare, se poate da drumul la autorizația construire.

Cât costă? Este scumpă lucrarea?

Costă 17 milioane de lei. Primăria nu și-ar permite să facă o asemenea lucrare. Bugetul nostru pe care trebuie să il incasăm este cam 1 milion pe an. În 17 ani am reuși, dar să nu facem nimic altceva!

Pentru anul acesta, ce planuri aveti?

Pentru anul acesta vrem să continuăm proiectele cu gazul, drumul de la Breaza. Lucrările de gaz chiar ne presează, pentru că dacă vrem sa lucram la drumul de la Breaza, trebuie introdusă conducta înainte, ca să nu mai sparg încă o dată. În plus, reabilitarea  DJ104A care trece prin Lisa, din nou mă forțează să introduc conducta, pentru că după aceea, 5 ani de zile nu o să mai pot lucra.