De astăzi s-a dat startul lucrărilor pentru cea mai mare investiție de infrastructură din Țara Făgărașului: modernizarea drumului de sub munte. La Sâmbăta de sus, acolo unde vor începe lucrările la podul din sat, autoritățile județene, alături primari din Țara Făgărașului, au fost prezente pentru a participa la transmiterea ordinului de începere a lucrărilor de modernizare firmei constructoare.

S-a dat startul investiției mult așteptată de locuitorii Țării Făgărașului, modernizarea drumului de sub munte, investiție realizată cu fonduri europene de către Consiliul Județean Brașov, în valoare de peste 141 de milioane de lei. La Sâmbăta de sus, acolo unde încep lucrările, președintele Consiliului Județean, Adrian Veștea, a transmis astăzi firmei constructoare ordinul de începere a lucrărilor. Acestă etapă a survenit la trei săptămâni după ce amplasamentul a fost predat către antreprenorul SC Diferit SRL din Cluj, firma care a câștigat licitația pentru execuția lucrărilor.

„Este un proiect la care s-a muncit foarte mult. Vreau să mulțumesc colegilor mei care s-au implicat în realizarea acestui proiect pentru au fost foarte multe exproprieri, a fost nevoie de o asociere între toate localitățile pe raza cărora trece acest drum. Am predat în urmă cu trei săptămâni, amplasamentul iar astăzi puteam spune că suntem în linie dreaptă. Începând de astăzi, vor începe lucrările. Am dorit ca acest ordin să fie în momentul în care au organizarea de șantier făcută, au utilajele pregătite, în așa fel încât să înceapă să aibă front de lucru. Vor aborda o reparație capitală la acest pod, avem mai multe poduri unde vor începe aceste reabilitări. De asemenea  vor fi și poduri noi, va fi un traseu de 50 de km care va fi reabilitat și am toată convingerea că acest drum, odată realizat va pune în valoare toate aceste comunități, care sunt traversate de acest drum și va fi o alternativă la DN1, care este de cele mai multe ori extrem de aglomerat“, ne-a declarat Adrian Veștea, președintele Consiliului Județean Brașov.

Din 2016, de când au început să fie demarate ghidurile pentru solicitări de finanțări, noi am început să depunem acest proiect și au apărut pe parcurs foarte multe modificări. S-a muncit foarte mult la acest proiect. S-a depus într-o formă, s-a modificat ghidul, s-a reluat și imaginați-vă că lungimea acestui proiect este de aproximativ 50 de km și a fost foarte mult de muncă. Câteva date tehnice: vor fi în reabilitare 7 poduri și încă 8 poduri vor fi noi. Acest drum este compus din DJ104A, DJ105C, DJ 105P. Ca durată de execuție este vorba de 33 de luni, începând de astăzi, constructorul are la dispoziție 33 de luni să execute acest drum. Noi, ca echipă de implementare, vom superviza, vom urmări acest contract și dorim să se implementeze cu succes“, ne-a declarat Daniel Gligoraș, administrator public CJ Brașov.

După cum am promis, ne-am ținut de cuvânt cu drumul de sub munte, cum îi spunem noi. De astăzi, încep fizic lucrările. Sperăm ca firma constructoare să se țină de cuvânt și în 33 de luni, drumul de sub munte să fie funcțional. Este un  proiect amplu, cea mai mare investiție în acest sens în județul Brașov și una din cele mai mari din Regiunea 7 Centru.Mie îmi place să spun că noua conducerea a Consiliului Județean este campioana administrației în 7 Centru și poate chiar în țară. Sunt mai multe drumuri de care se ocupă Consiliul Județean, multe proiecte mărețe. Acesta este un proiect care deservește în primul rând Țara Făgărașului și noi suntem beneficiari. Odată cu mobilitatea pe acest drum, o să beneficieze operatorii de turism, pensiunile din zonă și va fi o alternativă la DN1“, ne-a spus Ioan Mareș, consilier județean.

Prezenți la Sâmbăta de Sus au fost și primarii din Țara Făgărașului, din comunele străbătute de acest drum.

„Este cel mai important drum județean din Țara Făgărașului. Are o dublă importanță, în primul rând leagă satele de munte din Țara Făgărașului și în al doilea rând este foarte important pentru dezvoltarea turismului din Țara Făgărașului. Vorbim cu asociațiile de profil care fac turism, ciclism și alte tipuri de turism la noi în zonă și spun că este printre cele mai spectaculoase drumuri din țară, deoarece este retras, pune în valoare munții în ansamblu și mai mult decât atât, pune în valoare satele din Țara Făgărașului, cu potențialul lor. Mai mult decât atât, este o alternativă a Drumului Național 1, cu toții știm că avem probleme, prin drumurile pe care el avem la instituțiile județene, cu greu ajungeam la Brașov, așa cu alternativa aceasta, ne scurtăm timpul necesar pentru realizarea obiectivelor pe care noi le avem. Este cea mai mare investiție derulată în zona noastră, ne bucurăm că se întâmplă în Țara Făgărașului și cu siguranță acest drum va avea și un impact în ceea ce privește dezvoltarea durabilă și va aduce numai beneficii zonei“,ne-a declarat Florin Ioani, primarul comunei Viștea.

Astăzi s-a drumul unei investiții importante, o investiție ai cărei beneficiari sunt toate localitățile din zonă, începând de la Șinca și până al Ucea de Jos. Această investiție deschide perspectiva UAT-urilor respective, din punct de vedere turistic și chiar și din punct de vedere al posibilităților de a veni investitori și de a deschide afaceri în zonele respective. Desigur că în același timp, o să fie pentru cetățenii din UAT-urile respective un drum foarte bun, pentru că pot circula fără probleme, pot circula la normele europene, drumul o să fie mai lat, o să fie făcut în standardele din comunitatea europeană. După cum ați observat, o să fie reabilitate și podurile și este un lucru bun pentru că în același timp o să asigure și râurile respective și comunitățile o să fie ferite de inundații. La Victoria și la Ucea ne bucurăm pentru drumul și investiția făcute pentru că face o legătură între DN1 și orașul Victoria, deschide perspectiva orașului Victoria și nu numai, pentru că orașul Victoria este un punct de plecare turistic“, ne-a spus Gheorghe Cristian, primarul orașului Victoria.

În prima fază, firma constructoare va începe cu modernizarea și realizarea celor 15 poduri aflate pe traseului drumului. La partea de carosabil, lucrările vor începe doar anul viitor. Constructorul are la dispoziție 33 de luni , pentru finalizarea proiectului.

„În prima fază vom începe  cu 1-2 poduri care sunt în reabilitare, organizări de șantier, baze de producție, stație de betoane, stații de asfalt iar la partea de carosabil o să se înceapă de anul viitor, având în vedere că vine iarna, am ales să începem la partea de carosabil doar în primăvara lui 2020. De atunci o să începem cu casete, podețe, poduri dalate și scurgerea apelor, plus consolidări. În cadrul proiectului o să fie cel puțin 150 de oameni din cadrul firmei. pe parcurs o să mai găsim și din zonă, pe care o să-i angajăm în cadrul firmei, astfel încât durata de execuție să o realizăm“, ne-a spus Radu Emil, manager de proiect.

Lucrările vizează refacerea totală a carosabilului pe o lungime totală de 49,039 km şi a trotuarelor aferente, amenajarea de staţii pentru transportul public, realizarea scurgerii apelor pluviale (rigole, şanţuri, drenuri, puţuri absorbante), realizarea de podeţe transversale, podeţe la drumurile laterale şi podeţe de acces, reabilitarea unui număr de opt poduri şi construirea a şapte poduri noi, construirea unui zid de sprijin din beton armat, reparaţii la zidurile de sprijin existente, realizarea canalizării pluviale, asigurarea măsurilor pentru siguranţa circulaţiei şi amenajarea trecerilor la nivel cu calea ferată.
Proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 – Axa prioritară 6 „Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională”.