Se ascut cuțitele. Tema aleasă: taxa de salubritate

Se ascut cuțitele iar politicienii se pregătesc sau chiar au început campania electorală. Un  subiect sensibil, care a afectat populația Făgărașului și nu numai, ci și a întregii țări, a fost majorarea taxei de salubritate, în urma modificărilor legislative în vigoare. Această mărire dezbătută de mai multe ori atât cu făgărășenii, cât și în plenul Consiliului Local, a fost votată de aleșii urbei iar cetățenii municipiului, nevoiți să plătească 13 lei de persoană. Se pare că, în contextul atragerii de capital electoral, potențiali candidați sau susținători politici vin acum cu proiecte menite să scadă această taxă. Potrivit primarului Făgărașului, care a susținut astăzi o conferință de presă pe acest subiect, cei care vin cu astfel de proiecte doar pentru imagine, sunt aceiași, cităm „din vechea gașcă“, oameni care nu au făcut nimic pentru dezvoltarea sistemului de salubritate în municipiu zeci de ani și care mai mult  prin diferite mijloace au căpușat bugetul local, lucruri dezvăluite de administrația locală actuală în câteva episoade precum: „Afacerea stadionul“, „Tunsul ierbii“ sau „Și morții aveau abonament la transportul public local“. 

Taxa de salubritate a revenit în atenția făgărășenilor după ce un consilier local a postat vineri după-amiază, pe rețeaua de socializare și a transmis și presei, faptul că a depus la Primăria Făgăraș un proiect de hotărâre privind micșorarea acesteia cu 3 lei. Deși această taxă de salubritate a fost votată de Consiliul Local, consilierul Cosmin Poparad, cel care a depus această solicitare reamintește internauților care îl întreabă dacă nu cumva Consiliul Local a aprobat această taxă, că el nu făcea parte la acea dată din CL.

„ In calitate de Consilier local al Municipiului Fagaras, am depus azi la primaria Fagaras un proiect de hotarare pentru scaderea taxei la salubritate, la pretul de 9,80 lei/luna/persoana.Aceasta taxa a fost intens dezbatuta si votata de catre Consiliul Local, in luna ianuarie 2019. La acel moment eu nu faceam parte din Consiliul Local. Am facut cerere de informatii la compania S.C. SALCO SERV S.A., de unde am constatat ca cele prezentate si fundamentarea tarifului de 13 lei/luna/persoana  nu s-a realizat in decursul anului 2019. Sper ca acest proiect sa intre in dezbaterea comisiilor de specialitate ale Consiliului Local si sa fie un punct pe ordinea de zi a sedinteti ordinare din luna septembrie 2019. Nu vreau sa facem o dezbatere politica pe acest subiect, imi doresc ca discutiile de scadere a tarifului la salubritate sa fie bazate pe real, pe ceea ce s-a realizat pe parcursul anului 2019 si nu pe ce s-a estimat. Sa tinem cont ca firma de salubritate este a Consiliului Local Fagaras si nu pot accepta ca la Fagaras sa fie 13 lei si la Beclean (contract semnat de 2 luni) sa fie un pret de 8,15 lei. “

În cadrul unei conferințe de presă, organizată la Primăria Făgăraș și la care au luat parte pe lângă primarul orașului și Ioana Hârțoagă, șef DAPL și Monica Beleaua, director al ADI ISO Mediu Brașov, primarul spune că în ultima perioadă sunt tot feluri de atacuri, de manipulări, în special pe rețeaua de socializare iar în ceea ce privește taxa de salubritate, aceste postări sunt susținute de oameni din interiorul societății Salco Serv, care au funcția pusă în pericol.

„Astăzi am organizat această conferință de presă, în urma unei adrese făcută de o anumită persoană și așa cum am mai spus și în lunile trecute, trebuie să ne pierdem timpul, să venim să demontăm prostii și minciuni pe care alții le aruncă în spațiul public. Din această adresă făcută de către un consilier local, reies anumite aspecte pe care vrem să le expunem astăzi. Noi, chiar de la începutul anului, după ce am făcut acel regulament de salubrizare, acea echipă care a fost constituită pentru a lucra la Regulament, monitorizează încontinuu indicatorii de performanță pe care trebuie să-i îndeplinească firma de salubritate. Ciudat este faptul că această adresă și această propunere de proiect de hotărâre de Consiliu Local, apar tocmai în perioada când echipa desemnată pentru a lucra la acel regulament, făcând acea monitorizare nu a primit de la firma de salubritate, toate documentele de care avea nevoie, pentru a monitoriza indicatorii și atunci am dat o dispoziție și chiar de astăzi ar fi trebuit să meargă din partea primarului să facă un control și să desemneze exact persoanele care ar fi trebuit să îndeplinească acești indicatori și în raportul pe care trebuie să mi-l aducă la cunoștință, unde să spună cu subiect și predicat, cu nume și prenume pe cei care nu au îndeplinit sau au îndeplinit acei indicatori“, a declarat Gheorghe Sucaciu.

Mai exact, sunt persoane din cadrul societății de salubritate care pun piedici realizării acestei monitorizări, acțiune propusă încă de la începutul anului pentru a colecta date în vederea eficientizări activității societății și implicit de a scădea această taxă. Edilul- șef al municipiului susține că nu este întâmplător faptul că vineri, atunci când s-a aflat că s-a dat dispoziție de control la societatea Salco, pentru a vedea cine nu își face treaba, consilierul local a venit cu această propunere.

Ca să scazi un tarif sau o taxă de salubritate, ai nevoie ca din bugetul de cheltuieli de la trei capitole să reduci cheltuielile și de la capitolul de cheltuieli administrative și de reparații, de exemplu sau cheltuielile pentru mașini, ai nevoie să scazi cheltuielile de personal și prin acel regulament pe care noi l-am aprobat trebuie să scădem cantitatea depozitată la groapa conformă. Cantitatea poate fi scăzută doar colectând selectiv. Solicitările și datele, cifrele din această adresă făcută de consilierul local sunt total ireale. Este ciudat că această solicitare a apărut vineri pentru că astăzi urma ca această comisie să meargă să facă control și să și nominalizeze persoanele  care ar fi trebuit să îndeplinească acele condiții pentru indicatorii de performanță.“, a mai spus primarul.

De asemenea, supărarea edilului- șef este și mai mare cu cât, spune el, aceste jocuri se fac de către oameni care au administrat prost orașul  anii trecuți.

Mai mult, văd că această expunere de motive nu este a consiliului local. În spatele acestui consilier local de fapt este o mică gașcă din Făgăraș care s-a adunat la un anumit partid, condusă de fostul viceprimar Cătălin Cîrje. Fostul viceprimar, așa cum a promis în nenumărate rânduri va face în așa fel încât ca firma de salubritate din Făgăraș, care este a Consiliului Local să nu mai funcționeze în Făgăraș. Eu sper că nu vor adopta aceeași  strategie ca și în anii precedenți, când ei erau la conducere, și în  loc să facă Serviciu de Transport în Comun, au adus o firmă privată, tot consilierul local Cosmin Poparad fiind reprezentantul firmei private în Făgăraș și știți foarte bine cum a funcționat acel contract și acel transport în comun până când am înființat acest serviciu. Sper că nu vor adopta aceeași strategie ca prin diferite minciuni aruncate în spațiul public, firma de salubritate să fie îndepărtată și să vină o firmă privată. Aș vrea să transmit acestui grup de oameni, în care se află persoane și de sex feminin și masculin, persoanele de sex feminin sunt în special cele de la firma Salco și care cred că își dau seama de ceea ce au făcut pe parcursul anilor și au postul pus în pericol și aruncă în spațiul public tot felul de lucruri ca să ducă opinia publică într-o anumită direcție, că noi în perioada, când am stabilit acel tarif am avut cantități care nu erau corecte, pentru că ei știu ce urmează. Urmează o reorganizare și știu că urmează ca ei să lucreze efectiv pentru cetățean. Mai mult decât atât, am văzut că în perioada trecută, din 2016 până acum, ei au fost puși la treabă, ceea ce nu le convine.  Acum această grupare vine să încerce să schimbe opinia publică sau să o aducă într-o anumită direcție, pentru că bineînțeles este un subiect sensibil, dar o prestare de serviciu trebuie făcută corect iar determinarea plății acestui serviciu, la fel trebuie făcută corect.“, a mai adăugat primarul.

Cu probleme privind salubritatea se confruntă foarte multe localități. De la faptul că se aruncă încă gunoiul pe câmp și până la gestionarea eficientă și corespunzătoare  a deșeurilor, astfel de știri apar aproape zilnic în presa națională.

„Noi am adoptat acest regulament pentru a avea curățenie în oraș. După cum probabil știți, zilele trecute, la Ploiești s-a întâmplat ca firma de salubritate să ridice gunoaiele de pe platformele de colectare cu buldo-excavatorul. La Primăria Părău, dacă vreți să întrebați ce se întâmplă acolo, pentru că firma privată ridică foarte greu gunoiul menajer. Mai mult decât atât, au scos de două ori la licitație și nu participă nimeni cu un preț per persoană de 11 lei iar firma privată a spus că nu vine fără 15 lei. Noi am avut discuții, în decursul timpului de a gestiona și de a face în așa fel încât această taxă specială să scadă, am avut discuții punctuale, pe reducerea cheltuielilor și am făcut estimarea, la jumătatea anului, că s-ar putea ca noi s avem o scădere de preț cu 3 lei. Nu vreau ca altcineva să ne fure munca și să iasă în spațiul public că datorită acestei solicitări, noi vom iniția un proiect de hotărâre la sfârșitul anului, undeva la sfârșitul lui noiembrie, începutul lui decembrie, pentru că nu ai cum să stabilești un preț, un tarif sau o taxă fără să ai toate elementele de pe parcursul unui an. Nu poți să iei cantitățile din primele trei luni, luni de iarnă, să le iei ca reper pentru tot anul. Și atunci, noi monitorizând toate aceste aspecte, la sfârșitul anului, avem perspectiva de a reduce aceste cheltuieli.Și dacă vorbim de cheltuielile de personal, reducerile de personal nu constă în reducerea posturilor a celor care lucrează în producție, ci a celor care lucrează în birouri. În următoarea perioadă, o s vină conducerea Salco în Adunarea Generală, să propună o reorganizare, dar eu le transmit și pe această cale că reorganizarea nu trebuie să fie doar pentru cei care lucrează în producție, ci doar în cazul în care nu își fac treaba.“, a mai adăugat Gheorghe Sucaciu.

Așadar, sunt șanse ca această taxă să scadă doar dacă va crește cantitatea de deșeuri colectate selectiv. În plus, la aceasta se adaugă economiile societății, prin reorganizare, respectiv prin reducerea de personal de la birouri și prin achizițiile de utilaje care se vor face în acest an. Dar aceste lucruri, potrivit șefei DAPL și dir. ISO Mediu se vor putea concluziona la sfârșitul anului, când va exista o situație clară pentru tot anul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.