Societatea Ecoterm SA se află în insolvență din anul 2012 și este posibil ca în perioadă următoare, potrivit declarațiilor autorităților locale, să intre în faliment. Așadar, se impun măsuri de urgență pentru ca făgărășenii racordați la sistemul centralizat de încălzire( în jur de 1500 de apartamente, dar și instituții din oraș) să nu rămână fără apă caldă și căldură. În acest sens, Primăria Făgăraș a realizat o Strategie de Dezvoltare a Activității  de Termoficare din municipiul Făgăraș, pentru perioada 2019 – 2035, având intenția să se înființeze un serviciu de termoficare propriu al municipalității, pentru a prelua această activitate. 

Această Strategie de Dezvoltare a Activității de Termoficare din Municipiul Făgăraș a fost supusă dezbaterii publice, care s-a desfășurat luni, 5 august, la Casa Municipală de Cultură.

Societatea Ecoterm este într-o situație destul de gravă, de fapt de când a intrat în insolvență din 2012 se zbate ca această societate să iasă din faliment. Soluțiile nu s-au găsit.  Societatea este într-o situație de a declara falimentul, probabil în luna septembrie, luna octombrie, din discuțiile avute cu administratorul judiciar și cu directorul societății Ecoterm. Nu putem să lăsăm acest lucru până când Ecoterm intră în faliment, să intrăm în iarnă fără apă caldă și căldură. Am început procedura de înființare a Serviciului propriu. În principiu, o strategie se face pe termen mediu și pe termen lung. O strategie nu ai cum să o implementezi pe termen scurt, mai ales fiind vorba de o activitate și un serviciu atât de importante. În strategie sunt date tehnice, date preluate de -a lungul anilor și concluzia acestei strategii este de a înființa serviciu propriu cu delegare directă a acestei activități“, a spus Gheorghe Sucaciu, primarul Făgărașului.

Despre oportunitatea înființarea acestui serviciu a vorbit și administratorul special al ECOTERM SA, Ciprian Țețiu, ales în această funcție de Consiliul Local Făgăraș, în primăvara acestui an.

Alături de colegii din comisia nominalizată pentru întocmirea acestei strategii, am menționat în primul rând parcursul acestei societăți, care s-a înființat în 2011 și a intrat în insolvență în 2012. Din acel an până în prezent, s-au încercat diverse variante, planuri de reorganizare, discuții cu diverși investitori, a apărut o oportunitate la un moment dat, printr-o societate, care a asigurat agent termin prin cogenerare, dar din păcate în vara anului 2018 și această societate a intrat în insolvență și în iarna 2018-2019 s-a revenit la varianta de furnizare a energiei termice prin centralele vechi, centrale care sunt proprietatea municipalității și sunt în baza unui contract de delegare de gestiune în cadrul acestei societăți Ecoterm SA, acum în stare de insolvență“, a spus Ciprian Țetiu, administrator special Ecoterm SA.

Dacă în anul 2007, la Ecoterm erau racordate aproape 5000 de apartamente, în anul 2012, anul intrării în insolvență a societății, mai erau puțin peste 2800 de apartamente. Asta pentru ca în momentul de față, doar 1500 de apartamente să beneficieze de apă caldă și căldură prin sistem centralizat.

În primul rând, obiectivul este asigurarea agentului termic atât populației, care mai este racordată în momentul de față la această societate și implicit instituțiilor aflate în subordinea administrației publice locale, care sunt în număr de 16: spitalul, diverse școli, grădinițe, unitatea miliară, pentru care comunitatea are obligația de a asigura acest agent termic. Din păcate, situația a făcut ca în decursul anilor , din 2012 până astăzi, încrederea în această societatea să facă în așa fel încât debranșarea persoanelor fizice să ducă undeva la punct de ineficiență din punct de vedere al costurilor față de încasările pe care această societate le are în urma furnizării agentului termic, astfel încât în momentul de față, sunt undeva în jur de 1500 de apartamente racordate, ceea ce este mult sub pragul de rentabilitate tehnică al acestor centrale și acest număr de apartamente repartizat neuniform față de punctul de producție. Indiferent de aceste condiții, comunitatea locală va trebui să-și asume și are obligația să gestioneze această activitate. Sperăm ca până la începutul sezonului rece să se decidă atât situația juridică, cât și posibilitatea ca activele, proprietatea municipalității să fie exploatate pentru a asigura cel puțin, acest număr de abonați pe care îi avem astăzi“, a mai completat Ciprian Țețiu.

În contextul în care s-ar putea percepe taxe suplimentare pentru cei care folosesc centralele proprii sau chiar interzicerea centralelor în viitor, administrația locală vrea să înființeze un serviciu de termoficare în cadrul Primăriei Făgăraș.

„Noi avem obligativitatea de a asigura acest serviciu. Probabil în viitor și cu modificările legislative pe care le are în vedere Comisia europeană, nu vom mai putea funcționa în zonele aglomerate și aici vorbim de blocuri, cu centrale proprii. Noi vom putea moderniza acest sistem, doar dacă este al nostru. Există bani pentru modernizarea acestui sistem de termoficare la Ministerul Dezvoltării, dar nu se poate face această aplicație, decât atunci când sistemul este proprietatea Municipiului Făgăraș și în administrarea și gestionarea municipalității. În situația aceasta, va trebui să facem transferul bunurilor de la societatea Ecoterm la acest serviciu“, a spus Gheorghe Sucaciu.

„Trebuie să respectăm și obligațiile care o să vină din partea Uniunii Europene. În câțiva ani de zile, probabil că vor fi restricții legate de montarea centralelor proprii sau costuri suplimentare. Noi întotdeauna am fost în urma evoluției celor din vestul Europei unde în momentul de față, încălzirea centralizată este singura care asigură la nivel local, agentul termic.“, a adăugat administratorul special al Ecoterm SA.

Concluziile acestei strategii sunt de înființare a unui serviciu local, care în cazul declarării falimentului societății Ecoterm să fie în măsură să preia aceste active, pe care le are în proprietate și să le poate gestiona corespunzător până la începutul sezonului rece.

După această strategie, urmează dezbaterea publică pentru înființarea serviciului de termoficare.

Reamintim că Ecoterm SA este în insolvență din anul 2012, după ce a acumulat datorii la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală de peste 2,5 milioane de lei. Întrucât aceşti bani nu i-a mai putut plăti, ANAF a cerut societăţii Ecoterm intrarea în faliment. Dar pentru că acest lucru ar fi însemnat prăbuşirea societăţii, acţionarii Ecoterm, întruniţi în şedinţă, au hotărât intrarea în insolvenţă voluntară, asta pentru a pune în aplicare un plan de reorganizare.