Raportul primarului Făgărașului. Vezi lista investițiilor finalizate, dar și a proiectelor din Făgăraș

Primarul Făgărașului a prezentat la finalul ședinței de consiliu local de ieri raportul anual privind starea economică, socială și de mediu a UAT Făgăraș. Raportul conține 29 de pagini cu investițiile finalizate, dar și cu proiectele din 2018 care se află în diferite stadii de implementare. Edilul șef spune că în tot acest timp, atragerea de fonduri europene, prin diferitele proiecte depuse pentru finanțare a fost principala preocupare, mai ales că an de an, bugetul Făgărașului a fost sărăcit de Guvernul României. Mai mult, acesta a ținut să sublinieze că accesarea fondurilor europene și implementarea proiectelor cu bani de la UE nu este un proces care se derulează de pe o zi pe alta, ci unul care necesită dosare întregi de acte și un timp mai îndelungat de așteptare. Ceea ce este îmbucurător este faptul că datorită acestor proiecte Făgărașul va cunoaște o dezvoltare în următorii ani, mai ales dacă toate forțele politice vor lucra în interesul cetățeanului.  „In ceea ce priveste starea economica, starea sociala si de mediu, am insistat în primul rand pe realizarea proiectelor cu finanțare europeană, proiecte care vizează modernizarea orașului și îmbunătățirea calității vieții făgărășenilor. O altă prioritate a mea a fost întabularea străzilor și cartierelor din municipiu.  De asemenea  am avut  multe investiții  la nivelul unitatii administrativ- teritoriale pe care o reprezint si coordonez, iar  in decursul anului 2018  am realizat mai multe obiective,conform tabelelor de mai jos“, a spus Gheorghe Sucaciu. 

Lista investițiilor realizate în anul 2018 

Nr.

crt

Denumirea proiectului/investiţiei Valoare

-lei-

Sursa de finanţare

(buget local, fonduri europene, fonduri guvernamentale)

Obiectiv finalizat/

lucrări în derulare

1 Lucrări de reabilitare străzi, drumuri – B-dul Unirii LOT 3 770.434,63 BUGET LOCAL Finalizat
2  

Lucrări de reabilitare străzi, drumuri – Câmpului Nou – LOT 2

 

632.559, 28

 

 

Buget Local

 

Finalizat

3  

Lucrări de reabilitare străzi, drumuri – Câmpului ANL – LOT 1

 

848.203,71

 

 

Buget Local

 

Finalizat

4  

Lucrări de reabilitare străzi, drumuri- Castanului – LOT4

 

 

1764.254,66

 

Buget Local

 

finalizat

5 Lucrări amenajare trotuare  – străzile: V. Alecsandri, N.Bălcescu, M.Eminescu, Republicii, zona Direcției de  Asistența Socială, cartier Ion Creangă 719,875 Buget Local finalizat
6 Documentatii tehnice si consultantă imlementare sistem supraveghere video urban 50000 Buget Local finalizat
7 Achizitie imobile 2 700 250

 

Buget Local finalizat
8 Expertiza tehnică  Scoala Generala Nr.1 Făgăraș 48000 Buget Local finalizat
9 Studii aferente infrastructurii școlare

 

24 000

 

Buget Local finalizat
10 Sistem supraveghere video Șc. Gimnazială ”Ovid Densușeanu” Făgăraș 21 000

 

Buget Local finalizat
11 Elaborare proiect pentru reabilitate tribuna sala de sport a Colegiului National Radu Negru Fagaras

 

19 520

 

Buget Local finalizat
12 Lucrări de amenajare părculeț joacă – zona centrală 48 109 Buget Local finalizat
13 Lucrări amenajare Stație taxi – Romarta și reparații trotuar, înlocuire borduri  

282,450

 

Buget Local

 

Finalizat

14 Spații comerciale Piața Agro- alimentară  

245 359,32

 

Buget Local

 

Finalizat

  15  

Platforme deșeuri autoridicătoare

Strada Vasile Alecsandri

 

 

40 996

 

Buget Local

 

finalizat

16  

Platforme deșeuri autoridicătoare

Strada  Școlii

 

40 996

 

Buget Local

 

Finalizat

17

 

Foraj puț apă Dealul Galațiului 97318, 20 Buget Local Finalizat
 

18

Lucrări amenajare ARHIVĂ UAT Făgăraș 213 356 Buget Local Finalizat
19

 

Lucrări de reparații rețea de canalizare municipiul Făgăraș  31 126 Buget Local Finalizat
20 Lucrări amenajare teren de tenis 40 000 Sponsorizare Finalizat
21 Împădurirea terenurilor agricole degradate  din perimetrul de ameliorare Dealul Galațiului 137 751,96 Buget Local Finalizat
 

 

Investiții Spitalul Municipal Dr. Aurel Tulbure
1 Lucrări instalații termice spital 2 549, 78 Buget local Finalizat
2. Turn laparoscop 66 331 Buget local Finalizat
3. Proiect tehnic rezervor apă potabilă 41 650 Buget local Finalizat
4 Studii tehnice amenajare Secție Pediatrie 8211 Buget local Finalizat
5 SF bloc funcțional nou 157 675 Buget local Finalizat
6 Lucrări de amenajare secție Pediatrie 48 109, 24 Buget local Finalizat
7 Radiologie computerizată 154 700 Buget local Finalizat
8 Sistem IT spital 136 901 Buget local Finalizat
9. Software medical 154 700 Buget local Finalizat
10. Ecograf 195 755 Buget local Finalizat
 

 

Întabulări
1. Cartier Galați Finalizat
2  Străzi : Teiului, I. M. Klein, Stejarului, Macului, C. Brâncoveanu, Târgului, Vasile Alecsandri,Azotului, T. Perția, Uniunii, Cânepii, N. Bălcescu, 1 Decembrie, C. Drăgușanu, Pălărieri, Lacului, G. Barițiu, Oltului, Școlii, Muncii, Salcâmului, Chimistului,  Eprubetei, Oltului, Calea Colhamului, Nicovalei, Forjei, Finalizat
3 Cartier Câmpului blocuri Finalizat
4 Cartier Tudor Vladimirescu Finalizat
5 Cartier Tăbăcari – nord Finalizat
6 B-dul Unirii – nord Finalizat
7 Cartier Titu Perția Finalizat
8 Unitățile de învățământ (grădinițe, școli, licee) Finalizat

 

Lista proiectelor –  2018

Nr.
crt.
PROIECT Valoare
proiect
Valuta Finantare Stadiu
1 Afaceristi in centru 13,358,916.37 lei POCU 3.7. Implementare
2 Investeste in tara ta 12,091,559.54 lei POCU 3.7. Implementare
3 Construire Sala Sport la Scoala Generala „Ovid Densusianu” Fagaras 2,653,700.00 lei CNI Se asteapta ordinul de incepere  al Ministrului
4 Bazin de Înot Acoperit 21,166,277.74 lei CNI S-a predate documentatia catre CNI
5 Administartie publica impreuna cu cetatenii 2,951,000.00 lei POCA 2.1. Implementare
6 Ziua 1 Decembrie 60,000.00 lei Ministerul Culturii Realizat
7 IMPACT – Inovatie si Management Performant in Activitatea Primariei Municipiului Fagaras 433,667.00 lei POCA 2.1. In curs de depunere
8 Reabilitarea, Conservarea si Restaurarea Sinagogii din Fagaras prin Reconversie in Centrul Cultural International POR Elaborare
Documentatie
9 Programul municipal pentru finanţarea nerambursabilă din bugetul propriu al U.A.T Făgăraș a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, pentru sport de masă, educație-sănătate și tineret pe anul 2018, alocate pentru activități nonprofit de interes local 225,000.00 lei Bugetul local Implementare
( 103.060 -contractat)
10 Cresterea eficientei energetice cladiri rezidentiale din Municipiul Fagaras, Judetul Brasov 6,471,262.81 lei POR 3.1.A. Contract semnat
11 Dezvoltare antreprenoriala prin infiintare incubator de afaceri Fagaras 4,899,704.94 lei POR 2.1B Admis ETF
12 Modernizarea Şcolii Gimnaziale nr.7 şi a Reţelei de străzi urbane, în vederea creşterii calităţii vieţii în municipiul Făgăraş 19,221,707.09 lei POR 13.1 Contractare
13 Integrare sociala prin dezvoltarea activitatilor cultural-educative si recreative in Municipiul Fagaras 23,040,584.56 lei POR 13.1 Inregistrat
14 „CONSTRUCȚII GRĂDINIȚE REGIUNEA CENTRU” (Gradinita Cetatii Nr. 45) 332.849,69 lei POR 10.1 Implementare
15 Reabilitare si amenajare sediu primarie in municipiul Fagaras 15,876,100.00 lei PNDL Faza de
receptie DALI
16 Reabilitare imobil locuinta N.Balcescu, nr. 53 456,461.52 lei Bugetul local Faza de
receptie PT
17 Cinematograf Transilvania Municipiul Fagaras C.N.I. Receptie DALI
18 Reabilitare, modernizare, extindere, dotare cantina de ajutor social si infiintare si dotare centru de zi pentru persoane varstnice in Municipiul Fagaras 3,121,865.67 lei POR 8.3.A Inregistrat
19 ”Prosperity – Prosperity through innovation and promotion of Sustainable Urban Mobility Plans” 26,155.00 euro HORIZON-2020 Implementare
20 Studii tehnice de amenajare Drum forestier ramificație Calea Cohalmului, municipiul Făgăraş PNDR 4.3. Receptionat SF
21 Asigurarea accesului la servicii de sanatate in regim ambulatoriu pentru populatia judetului Brasov 414,573.34 lei POR   8.1.A Nefinalizate Implementare
22 Imbunatatirea accesului populatiei din judetul Brasov la servicii medicale de urgenta 315,880.74 lei POR 8.2.B Nefinalizate Implementare
23 Reabilitarea, modernizarea şi dotarea ambulatoriului din cadrul Spitalului Municipal «Dr. Aurel Tulbure” 11,085,583.13 lei POR 8.1.A – Ambulatorii Evaluare
24 Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona industrială a municipiului Făgăraş 43,857,976.90 lei POR 3.2. Evaluare
25 Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona centrală a municipiului Făgăraş 45,743,990.64 lei POR 3.2. Evaluare
26 Modernizarea şi pietonizarea zonei centrale Făgăraş 45,737,226.73 lei POR 3.2. Evaluare
27 Construire “Bloc functional in cadrul Spitalului Municipal «Dr. A. Tulbure» Fagaras” CNI Pregatire documentatii
28 „Reabilitarea, modernizarea si dotarea Spitalului Municipal «Dr. A. Tulbure» Făgăraș – etapa I: corp central (CF 105759) si maternitate (CF 104991-C1)” CNI Pregatire documentatii
29 „Reabilitarea, modernizarea si dotarea Spitalului Municipal «Dr. A. Tulbure» Făgăraș – etapa II: corp boli infectioase (CF 104991-C15) si bloc alimentar+spalatorie (CF 104991-C7)” CNI Pregatire documentatii
30 SOLIDAR in Regiunea Centru 6,150,635.01 lei POCU 4.16. Evaluare
 31 RESTAURAREA SI VALORIFICAREA DURABILA A PATRIMONIULUI CULTURAL AL MUNICIPIULUI FAGARAS – CETATEA FAGARASULUI 21,805,731.57 lei POR 5.1. Implementare
32 REABILITARE SI EXTINDERE SISTEM DE ILUMINAT PUBLIC IN MUNICIPIUL FAGARAS 8,764,866.45 lei POR 3.1.C Evaluare
33 Asfaltare și modernizare drumuri de interes local în municipiul Făgăraș 51 036 256 lei PNDL Actualizare proiect
34 Extindere canalizare în municipiul Făgăraș 4 616 481 lei PNDL 2 Procedură de atribuire
35 Delegarea gestiunii de iluminat public din municipiul Făgăraș 18 401 920,50 lei Buget local Procedură de atribuire și proiectare
36 Reabilitare strada Doamna Stanca 1 932 208,65 lei Buget Local Implementare

 

VENITURI

Veniturile bugetului local la 31.12.2018, din care:

–     impozite si taxe pe proprietate =6.889.616 lei

  • impozit pe mijloacele de transport =2.011.342 lei
  • venituri din inchirieri si concesiuni =1.226.742 lei
  • venituri din prestari servicii =1.268.842 lei
  • amenzi, penalitati si confiscari =1.201.097 lei
  • cote si sume defalcate din impozite = 20.079.729 lei
  • alte venituri = 254.001 lei
  • sume defalcate din TVA =14.084.408 lei
  • subventii de la bugetul de stat =174.068 lei
  • subventii de la alte administratii =137.495 lei
  • subventii primite de la UE/alti donatori =130.432 lei
  • alte sume primite de la UE =335.184 lei
  • Fondul Social European(FSE) =130.432 lei

 

CHELTUIELI SECTIUNEA DE FUNCTIONARE ȘI DEZVOLTARE

 

-autoritati publice  – 14 989 019

-alte servicii publice generale  – 707 489

-invatamant  – 4 084 287

-sanatate  – 3 131 124

-cultura,recreere si religie – 6 504 813

-asigurari si asistenta sociala  – 10 011 068

-locuinte,servicii  si dezvoltare – 5 771

-protectia mediului  – 3 143 925

-transporturi  – 4 050 210

– combustibil și energie  – 250 008

– ordine publică și siguranță națională –  2 957 497

– agricultură, silvicultură și vânătoare –  158 476

– tranzacții privind datoria publică – 262 580

 

STAREA SOCIALA

Ajutor social – 151 dosare
Alocatii sustinerea familiei – 193 dosare
Anchete  sociale – 1029
Indemnizatie crestere copil – 202 dosare
Alocatie de stat – 185 dosare
Stimulent de insertie – 111 dosare
Ajutor deces – 2 dosare
Ajutor de urgență – 3 dosare
Ajutor pentru incalzirea locuintei – 617
–    gaz – 412
–    ecoterm – 123
–    electrica – 53
–    lemne – 29
–    lemne ajutor social – 82

STAREA DE MEDIU

 

Mediul înconjurător a devenit în zilele noastre o noțiune frecvent întrebuințată, față de care opinia publică este tot mai sensibilă iar un rol important în realizarea și păstrarea unor condiții optime pentru protecția mediului îi revine administrației publice locale.

Protecția mediului reprezintă ansamblul reglementărilor, măsurilor și acțiunilor care au ca scop menținerea, protejarea și îmbunătățirea condițiilor naturale de mediu, ca și reducerea sau eliminarea, acolo unde este posibil, a poluării mediului înconjurător și a surselor de poluare.

Protecţia mediului presupune:

– Gospodărirea rațională a apelor

– Recostrucția ecologică a mediului

– Evitarea poluării mediului

– Evitarea dezechilibrului prin conservarea naturii

– Descoperirea cauzelor care afectează mediul

Este nevoie de mai multă atenţie şi de mai multă responsabilitate din partea fiecărui cetățean pentru a trăi într-un mediu curat, pentru a respira aer curat, pentru a bea apă curată, și pentru a putea folosi condițiile de viață pe care ni le oferă natura.

STAREA DE MEDIU SECTOR APĂ

Alimentarea cu apă potabilă

Municipiul Făgăraș este alimentat cu apă prin intermediul a 30 puțuri de la cele 3 fronturi de captare Hurez-Iași-Pojorta, restul puţurilor în număr de 33 fiind în conservare.

Alimentarea cu apă a municipiului Făgăraş se realizează prin intermediul a 2 reţele de aducţiune.

Prin POS MEDIU 2007-2013: prin CL10 “Reabilitarea captarii si a aductiunilor pentru municipiul Fagaras” s-a reabilitat reteaua de aducțiune de apă potabilă Iași – Făgăraș cu conducte din PE Dn400mm pe un tronson de 10,648 km, iar în cadrul POIM este prinsă spre reabilitare reţeaua de aducţiune apă potabilă Pojorta-Făgăraş, tronson de cca.15km, care în prezent este din tuburi de PREMO, Azbociment şi Oţel.

Prin CL11 “Extinderea si reabilitarea retelelor de alimentare cu apa si  canalizare din localitatea Fagaras” au fost reabilitate si extinse rețelele de apă și canalizare în municipiul Făgăraș, s-au reabilitat 28,355km şi s-au extins 3,7km reţea apă din totalul de reţea de apă existentă de cca.81,7km din municipiul Făgăraş.

Monitorizarea calităţii apei potabile

Gospodăriilor de apă de la Iaşi, Hurez şi Pojorta sunt prevăzute cu staţii de clorinare cu dozare automată a clorului gazos.

– monitorizarea calităţii apei potabile se realizează de către DSP, laboratorul din cadrul APA CANAL SIBIU SA şi laboratorul  din cadrul APA CANAL SIBIU SA Sucursala Făgăraş, iar punctele de control sunt: rezervoarele din cadrul celor 3 gospodării, punctele de intrare în municipiul Făgăraş şi de la consumatorii localităţii.

Rețele de canalizare

În momentul de față 98,7 % din locuitori sunt racordați la rețeaua de canalizare. De asemenea, prin intermediul proiectului au fost reabilitați 25,712 km rețea canalizare şi reţeaua de canalizare a fost extinsă cu 8,863 km.

În municipiul Făgăraș există trei colectoare principale pentru evacuarea apelor uzate, după cum urmează:

Colectorul I – realizat în sistem unitar cu Dn 500 mm și L=2.6 km, cu traseul str. Parcului, G.Coșbuc și Livezii cu descărcare în stația de epurare

Colectorul II – realizat din beton, în sistem divizor cu secțiuni cuprinse între DN 500-700 mm și L=1.5 km ( str.T.Vladimirescu, V.Alecsandri și M.Viteazu) cu racordare la colectorul I

Colectorul III – realizat din PVC, în sistem divizor, cu diametre cuprinse între DN 250 – 400 mm și L=3,35 km (str.Câmpului, Azotului, Cetății și Oltului).

Colectorul III s-a reabilitat prin contractul “CL11- Reabilitarea si extinderea retelelor de apa si canalizare in municipiul Fagaras”, tronson intersectie str. Muncii – str.Azotului – Oltului – Cetatii – M.Viteazu – Podului – DE 675 – Libertatii – SPAU III – cu refulare in statia de epurare, DE 646.

SPAU

Prin reabilitarea reţelelor de canalizare s-au executat 3 straţii de pompare, respectiv SPAU 1 – amplasată pe str.Livezii în cadrul SEAU prevăzută cu conductă de refulare Dn630mm, pe un tronson de 30m, SPAU 2 – amplasată pe str.Libertăţii prevăzută cu conductă de refulare Dn250mm, pe un tronson de 1120m şi SPAU III – amplasată pe str.Noua  prevăzută cu conductă de refulare Dn90mm, pe un tronson de 347,5m

Prin reabilitarea reţelelor de canalizare s-a eliminat evacuarea directă a apelor uzate din colectorul III, prin deversor “Libertății”.

Lungimea conductelor de canalizare menajeră este de cca.73,5 km şi lungimea conductelor de canalizare pluvială este de cca. 28km.

Evacuarea apelor uzate menajere epurate ( cca 75 % din total ape uzate din municipiul Fagaras ) din statia de epurare in contracanal se face prin intermediul unei conducte din beton cu diametrul Dn = 2000 mm si lungime de  L = 100 m.

Evacuarea apelor uzate colectate si neepurate, cca 10%, evacuate prin o gura de varsare in Contracanal Acumulare Voila prin punct str. Iazu Morii.

Evacuarea apelor uzate colectate si neepurate, circa 3% deversate din zona cartier Combinat prin intermediul decantoarelor Imhoff in parau Racovita.

Stații și instalații de epurare:

Epurarea apelor uzate se realizeaza prin intermediul unei statii de epurare de epurare mecano – biologica ( 30322 L.E. ) cu capacitatea de Quz max = 270 litri/s, amplasata intr-o zona neinundabila, pe malul drept al contracanalului Ac. Voila

Statia de epurare este compusa din :

– gratar cu curatire mecanica de 1,1 m x 0,7 m, 2 gratare cu curatire manuala de 1,0 x 0,6 m,

– doua desnisipatoare bicompartimentate cu capacitatea de 10 x 1 x1,2 m3,

– decantor primar compus din 2 baterii a 4 decantoare din beton, cu un timp de trecere a apei de 0,6 h

– statie pompare ape uzate (pompa tip ACV 200 cu Q = 500 m3/h H = 15 mCA, P = 37 kw,

– doua bazine de aerare cu cate patru aeratoare cu o capacitate de (3 x 3,5 x 11) m3,

– doua decantoare secundare gravitationale radiale avand Dn = 20 m, volum de V = 822 m3,

– bazin de contact de (20 x 10 x 1,5) m3.

Statia de epurare este prevazuta cu deversor pentru debite foarte mari, amplasat amonte de grebla mecanica. Inainte de deversor se afla caminul principal de intrare a colectoarelor I si II si by-passul general al statiei de epurare.

Linia namolului

Statie pompare namol-pompa tip ACV 200 cu Q = 500 m3/h, H = 15 mCA, P =37 kW, camine de vane pentru distributia namolului spre bazinul de aerare si platforma de uscare cu capacitate de 30x10x1 m3

Evacuarea apelor uzate menajere

Evacuarea apelor uzate menajere epurate ( cca 75 % din total ape uzate din municipiul Fagaras ) din statia de epurare in contracanal se face prin intermediul unei conducte din beton cu diametrul Dn = 2000 mm si lungime de  L = 100 m.

Evacuarea apelor uzate colectate si neepurate, cca 10%, evacuate prin o gura de varsare in Contracanal Acumulare Voila prin punct str. Iazu Morii.

Evacuarea apelor uzate colectate si neepurate, circa 3% deversate din zona cartier Combinat prin intermediul decantoarelor Imhoff in parau Racovita.

Instalatii de masurare a debitelor si volumelor de apa uzata menajera

Canal de masura + mira

Frecventa de monitorizare a calitatii apelor uzate menajere epurate evacuate – LUNAR

Sursa:  APA CANAL SIBIU SA

SECTOR AER

Calitatea aerului la nivelul municipiului Făgăraș

Starea mediului înconjurător afectează în mod direct viaţa şi sănătatea populaţiei. Impactul poluanţilor atmosferici este clar – dăunează sănătăţii pe termen lung şi scurt, de cele mai multe ori afectează ecosistemele şi duce la corodarea şi impurificarea materialelor, inclusiv a celor care fac obiectul unei comori culturale.

În prezent, particulele în suspensie şi NO2 sunt principalii poluanţi care pun probleme din punct de vedere al sănătăţii.

Conform prevederilor art.21, alin.(2) lit a) din Legea nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător și având în vedere încadrarea județului Brașov în regim de gestionare II pentru indicatorii pulberi în suspensie (PM10 și PM2,5), benzen (C6H6), dioxid de sulf (SO2), monoxid de carbon (CO), plumb (Pb), arsen (As), cadmiu (Cd), dioxid de sulf (SO2), nichel (Ni) și dioxid de azot și oxizi de azot (NO2/Nox), consiliul județean asigură elaborarea Planului de menținere a calității aerului pentru județul Brașov, conform prevederilor HG nr. 257/2015. Pentru atingerea obiectivului de mai sus s-a constituit Comisia tehnică pentru întocmirea Planului de menținere a calității aerului pentru județul Brașov, la care municipiul Făgăraș este membru.

În anul 2018, în perioada 16 – 22 septembrie, s-a desfășurat Săptămâna Mobilității Europene (SME), o campanie anuală privind mobilitatea urbană durabilă, organizată la inițiativa Comisiei Europene. SME încurajează municipalitățile din Europa să introducă și să promoveze măsuri privind transportul durabil și să invite cetățenii să testeze alternative la utilizarea autoturismelor.

Fiecare ediție a Săptămânii Mobilității Europene pune accentul pe o anumită temă legată de mobilitatea durabilă. Tema din anul 2018 a fost „Combină și deplasează-te !”.

Autoritatea locală, încurajează anual, organizarea de activități destinate creșterii gradului de conștientizare cu privire la multimodalitate, respectiv utilizarea unor moduri de transport diferite pentru deplasări diferite în cadrul rutinei săptămânale, precum și lansează măsuri permanente destinate îmbunătățirii situației transportului durabil în Municipiul Făgăraș.

Din anul 2000, a fost lansată „Ziua fără autoturisme” în data de 22 septembrie, sub forma unei inițiative europene. Aceasta constituie o oportunitate și pentru orașul nostru să demonstrăm cât de interesați suntem de aspectele legate de mediu.

Săptămâna Mobilităţii Europeană oferă totodată ocazia de a iniția o serie largă de activități și pune la dispoziție o platformă destinată autorităților, organizațiilor și asociațiilor de pe plan local pentru:

  1. Promovarea inițiativelor proprii în materie de mobilitate urbană durabilă.
  2. Creșterea gradului de conștientizare cu privire la efectele negative asupra mediului și calității vieții ale tendințelor actuale în materie de mobilitate.
  3. Instituirea de parteneriate cu părțile interesate de la nivel local.
  4. Participarea într-o campanie desfășurată la nivel european, partajând un obiectiv și o identitate cu alte centre urbane.
  5. Evidențierea angajamentului local față de politicile privind transportul urban durabil.
  6. Lansarea de noi politici și măsuri cu caracter permanent.

Alături de Asociația OER, ca și în anii precedenți și în acest an campania “Oscar, șarpele hoinar” ediția 2018, va debuta în cadrul SME.

Alături de CIVINET ROMANIA promovăm utilizarea bicicletei ca mijloc de transport în oraș.

 

SECTOR DEȘEURI

România în calitate de stat membru al Organizației Națiunilor Unite și Uniunii Europene și-a exprimat adeziunea la cele 17 obiective de dezvoltare durabilă ale Agendei 2030, adoptată prin Rezoluția Adunării Generale a ONU A/RES/70/1, în cadrul Summit-ului ONU pentru Dezvoltare Durabilă din septembrie 2015.

Urmare a pașilor menționați, România a stabilit la nivel național cadrul pentru susținerea Agendei 2030 și implementarea celor 17 obiective de dezvoltare durabilă. Strategia Națională pentru Dezvoltarea Durabilă a României 2030 susține trei piloni principali respectiv economic, social și de mediu.

În încercarea de transpunere a obligațiilor asumate de România la nivel internațional în planul micro al Municipiului Făgăraș, s-au constatat și identificat neajunsuri în domeniul specific al managementului deșeurilor. În consecință, s-a stabilit a fi necesară luarea unor măsuri radicale astfel încât sănătatea populației generale a localității  și mediul înconjurător să fie protejat, să existe acoperire cu serviciul de salubritate în procent de 100% și să se poată înregistra forme de progres cu privire la gestionarea deșeurilor raportate la țintele impuse de legislația în vigoare.

Deşeurile reprezintă o problemă presantă de mediu, socială şi economică. Dacă în trecut deşeurile nu erau refolosite sau reciclate, în prezent ele sunt recunoscute drept resurse.

Dezvoltarea durabilă a Municipiului Făgăraș din perspectivă gestiunii deşeurilor trebuie să se concentreze pe reducerea cantităţilor de deşeuri produse şi creşterea gradului de reciclare al deşeurilor, astfel încât, cantitatea deşeurilor supuse depozitării finale să se reducă de la an la an. În acest sens, Municipiului Făgăraș s-a asociat cu Consiliul Judeţean Brașov şi cu Consiliile Locale ale municipiilor, oraşelor şi comunelor judeţului Brașov, în cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară ISO MEDIU în domeniul salubrizării localităților din județul Brașov în vederea facilitării procedurii de accesare de fonduri în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, pentru crearea unui „Sistem de management integrat al deșeurilor în judeţul Brașov”.

Procedura de licitație pentru contractarea serviciului de consultanță și asistență tehnică în vederea întocmirii Master Planului de gestionare a deșeurilor în județul Brașov și a Aplicației de finanțare a fost demarată de Consiliul Județean Brașov încă din anul 2017, însă la sfârșitul anului 2018 încă nu era contractul semnat.

Având în vedere că procedurile în domeniul achizițiilor publice sunt îndelungate și greoaie, Municipiul Făgăraș nu poate stagna în ceea ce privește protecția mediului și siguranța cetățenilor.

Au fost evaluate riscurile și s-a stabilit următoarea listă de priorități pentru administrația publică locală a Municipiului Făgăraș:

  • Închiderea depozitului neconform de deșeuri municipale, clasa b de pe raza localității Făgăraș.
  • Actualizarea documentației cadru în baza căreia funcționează serviciul de salubrizare a localității.
  • Organizarea, susținerea și implicarea în implementarea cât mai multor campanii de conștientizare a populației pe tema importanței protecției mediului și a colectării separate a deșeurilor de la sursă.

În gestiunea deşeurilor, un moment important l-a constituit sistarea depunerii de deşeuri menajere la rampa de deşeuri neconformă Dealul Galațiului şi intrarea acesteia în procedura de închidere.

Astfel s-au obținut în anul 2018 cele mai importante avize în vederea închiderii și anume:

  • Decizia etapei de încadrare eliberată de Agenția pentru Protecția Mediului – valabilă pe toată durata punerii în aplicare a proiectului
  • Aviz de gospodărire a apelor – emis de Sistemul de Gospodărire a Apelor Brașov – valabil pe toată durata de realizare a lucrărilor

În vederea reducerii cantităţilor de deşeuri municipale şi asimilabile supuse eliminării finale şi maximizarea cantităţii de deşeuri reciclabile, în municipiul Făgăraș a fost implementat, începând cu anul 2007, sistemul de colectare selectivă pe trei fracții (hârtie/carton, plastic/metal, sticlă) a deşeurilor. Acest sistem presupune colectarea prin separarea deşeurilor direct la sursă, cuprinzând deşeurile reciclabile, respectiv deşeurile menajere. Sistemul a fost implementat la utilizatorii serviciului de colectare a deşeurilor menajere şi asimilabile de pe raza municipiului, respectiv: gospodării individuale, asociaţii de proprietari, agenţi economici şi instituţii publice. Pentru crearea cadrului reglementativ local pentru gestionarea deşeurilor, Municipiul Făgăraș a depus o serie de eforturi susţinute pentru  crearea cadrului reglementativ local privind gestionarea deşeurilor: Planul Local de Gestionare a Deşeurilor (PLGD) – care constituie strategia locală în domeniu.

 

  1. Închiderea depozitului neconform de deșeuri municipale, clasa b de pe raza localității Făgăraș

 

Problema depozitului neconform de deșeuri municipale clasa b de pe raza municipiului Făgăraș este extrem de importantă, în primul rând datorită faptului că acesta trebuia să fie închis încă din anul 2010.

Comisia Europeană a deschis acțiune împotriva României, în constatarea neîndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 14, lit. b coroborat cu art.13 din Directiva 1999/31/CE privind depozitele de deșeuri, iar Municipiul Făgăraș este menționat în aceste acte cu depozitul neconform.

În fața evidențelor, s-a demarat procedura de pregătire a documentațiilor premergătoare lucrărilor de închidere a depozitului neconform, iar în anul 2018 s-a finalizat procedura de avizare a Studiului de Fezabilitate până la obținerea Deciziei Etapei de încadrare nr.168/28.03.2018 pentru proiectul actualizare SF emis de Agenția de Protecție a Mediului Brașov.

Singura opțiune de finanțare a lucrărilor de închidere a depozitului a fost în prima parte a anului 2018, Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 la care solicitant eligibil este Consiliul Județean.

În data de 18.10.2018 Curtea de Justiție a Uniunii Europene s-a pronunțat luând hotărârea de condamnare a României în cauza C-301/17 (Comisia Europeană împotriva României, acțiune în constatarea neîndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 14, lit. b coroborat cu art.13 din Directiva 1999/31/CE privind depozitele de deșeuri), astfel la sfârșitul anului 2018 s-au purtat discuții cu reprezentanții Administrației Fondului pentru Mediu pentru identificarea unor soluții alternative în vederea evitării sancțiunilor de la Comisia Europeană.

S-a reușit elaborarea unui ghid de finanțare în cadrul Administrației Fondului pentru Mediu – Ghid al programului AFM privind închiderea depozitelor de deșeuri municipale neconforme-, care a fost în dezbatere publică și se va lua în considerare accesarea acestei linii astfel încât să se finanțeze lucrările de închidere.

Pe tot parcursul anului 2018 Administrația publică locală a Municipiului Făgăraș a asigurat paza obiectivului.

 

  1. Actualizarea documentației cadru în baza căreia funcționează serviciul public de salubrizare a localității Făgăraș.

 

În data de 17 iulie 2018 a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanța de Urgență nr. 74 pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, a Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje și a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu. Prin acest act normative sunt stabilite reglementări care aduc schimbări majore în modul de gestionare al deșeurilor și managementul sectorului deșeuri în ansamblu, în anul 2019. Actul prevedea totodată și termene limită (31 dec. 2018) până la care administrațiile publice locale erau obligate să ia măsuri și să actualizeze Regulamentul serviciului de salubrizare a localității ,  Caietul de sarcini și contractul de delegare.

Având în vedere aceste prevederi s-a realizat o evaluare de ansamblu a serviciului de salubrizare pentru:

  • Identificarea problemelor existente în managementul deșeurilor local atât cu privire la prestarea operatorului cât și cu privire la practicile locale de gestionare a deșeurilor.
  • Identificarea soluțiilor optime la problemele constatate
  • Stabilirea unui necesar investițional minim pentru ameliorarea modului de gestionare a deșeurilor până la momentul înființării Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor în județul Brașov.

S-a identificat faptul că mare parte din locuitorii Făgărașului nu aveau contracte încheiate cu operatorul de salubritate. Serviciul de salubrizare a fost oferit în mod egal tuturor cetățenilor, însă nu s-a putut atinge gradul de 100% de contractare, conform prevederilor și țintelor impuse de Planul Național de Gestionare a Deșeurilor. Din acest motiv s-a stabilit că măsura optimă ar fi de trecere de la sistemul de plată prin tarifarea făcută de operator, la aplicarea taxei speciale de salubritate începând cu luna ianuarie a anului 2019.

Sistemul de colectare separată a deșeurilor la nivelul Municipiului Făgăraș s-a realizat prin existența pe domeniul public al UAT-ului a unor containere tip clopot, pe culori, respectiv prin punerea la dispoziția cetățenilor a unor saci colorați, pentru categoriile de deșeuri de hârtie/carton, plastic, metal și sticlă. Cu toate acestea, cantitățile colectate separat, în vederea reciclării și reutilizării nu au fost suficient de mari pentru a se putea atinge țintele reprezentând obligații ale administrației publice locale de deviere de la depozitare.

Pentru neatingerea țintelor de deviere, Primăria Făgăraș plătește în fiecare an contribuții la Administrația Fondului pentru Mediu. Acestea sunt de la an la altul tot mai mari, conform procedurilor de calcul impuse legislativ.

Totodată, având în vedere obligația legislativă de creare a unui centru  pe raza UAT-ului (conf. Art.59, alin.1, lit. f- din Legea 211/2011 a regimul deșeurilor) unde cetățenii să se poată debarasa cu titlu gratuit de deșeurile de ambalaje, respectiv de deșeurile textile, din lemn, voluminoase etc. – la nivelul Municipiului Făgăraș se va înființa în prima parte a anului 2019 un centru la sediul operatorului de salubritate, având ca parte integrantă un număr de 12 puncte suplimentare de precolectare, cu cântărire, unde cetățenii care colectează separat fluxurile de deșeuri de ambalaje să poată să primească o bonusare.

Au fost introduși în Regulamentului serviciului de salubrizare a localității Făgăraș indicatori de performanță pentru fiecare activitate delegată din cadrul serviciului de salubrizare a localității și penalități aplicabile operatorului în condițiile neîndeplinirii acestora.

De asemenea, Instrumentul economic ”plăteste pentru cat arunci” a fost introdus în documentația cadru cu aplicabilitate pe criteriul frecvenței de colectare minim impusă de legislația in vigoare.

Tarifele au fost fundamentate de operatorul de salubritate conform prevederilor Ordinului ANRSC 109 din 2007 la care s-a suplimentat procentual – taxa pentru economia circulară.

Este necesar a se menționa că în proximitatea localității Făgăraș nu există instalații de procesare a deșeurilor și cel mai apropiat depozit conform de deșeuri este în Săcele.  Acest fapt aduce dificultăți suplimentare și determină costuri mai mari pentru serviciul de salubrizare.

A fost stabilit în sarcina operatorului acoperirea costurilor reprezentand contribuția pentru economia circulară, pentru acele cantități care depășesc cotele stabilite prin aplicarea indicatorilor de performanță.

Ținta de reducere a cantității de deșeuri municipale depozitate de UAT Făgăraș nu a fost atinsă în anul 2018. A fost depusa declarația la Fondul pentru Mediu, însă constatăndu-se că sunt necesare măsuri suplimentare se încearcă în prezent Proiectul pilot de bonusare a cetățenilor. Acesta are menirea de a stimula creșterea cantităților de deșeuri de ambalaje, astfel încât ele să intre pe fluxul de valorificare și să nu mai fie depozitate.

În anul 2018 se poate estima că începând cu anul 2020 Administrația publică locală a Municipiului Făgăraș va fi parte din listele județului Brașov cu localitățile care nu au atins țintele de reciclare impuse de Uniunea Europeană și se va demara o nouă procedură de infringement.

Tot în această idee s-au amenajat 2 platforme de colectare selectivă subterane

– platformă subterană pentru colectarea selectivă a deșeurilor, str. V.Alecsandri

– platformă subterană pentru colectarea selectivă a deșeurilor, str. Școlii

De asemenea, operatorul de salubritate, în colaborare cu UAT Făgăraș a desfășurat campanii de conștientizare a cetățenilor cu privire la importanța colectării selective a deșeurilor.

  • Organizarea, susținerea și implicarea în implementarea cât mai multor campanii de conștientizare a populației pe tema importanței protecției mediului și a colectării separate a deșeurilor de la sursă.

 

Până la crearea unui Sistem de Management Integrat al Deșeurilor la nivelul județului Brașov este imperativ ca spiritul și responsabilitatea civică să fie stimulate astfel încât viitorul sistem să fie unul funcțional. Astfel, administrația public locală a Municipiului Făgăraș s-a implicat în anul 2018 în următoarele acțiuni :

  • Proiectul ECOATITUDINE
  • Campania „Let’s Do It, România!”
  • 2* Campanii – Luna curățeniei (primăvară și toamnă)

= PROIECTUL ECOATITUDINE 2018 =

Proiectul Ecoatitudine s-a implementat în Parteneriat cu MINISTERUL MEDIULUI, Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC), ASOCIAȚII DE DEZVOLTARE INTERCOMUNITARA (ADI), UNITATI ADMINISTRATIV TERITORIALE (UAT), OPERATORI DE COLECTARE SI TRANSPORT, ORGANIZATII DE TRANSFER DE RESPONSABILITATE (OTR), RECICLATORI.

Scop:

EcoAtitudine, alături de cele mai importante instituţii ale statului care activează în domeniul protecţiei mediului, îşi propune schimbarea unor mentalităţi care să determine atitudini eco. În cadrul proiectului s-a pus accent pe selectarea deșeurilor astfel încât generațiile tinere să conștientizeze că reutilizarea, reducerea și reciclarea sunt acțiuni ce stau la îndemâna fiecăruia dintre noi pentru protecția mediului înconjurător. S-a promovat selectarea deșeurilor încă din gospodarie, la școală, la serviciu și gestionarea corectă a acestora. Cu sprijinul copiilor, tinerilor, ecovoluntarilor au fost angrenate instituţiile publice și private pentru a construi împreună temelia unei societăți responsabile în spiritul celor 3R: reducere, reutilizare, reciclare.

Obiectiv principal:

Implicarea institutiilor publice responsabile si a comunităților locale (ADI- uri, Primării, Școli, Operatori Economici, Cetățeni, Elevi, Profesori) în activitati menite să protejeze mediul înconjurător, pornind de la informarea cetățenilor până la acțiuni concrete de selectare a deșeurilor, de transport si reciclare, asigurand trasabilitatea acestora, cu obiectiv principal atingerea tintelor de deviere de la depozitare.

Obiective secundare:

Implicarea activă a elevilor, profesorilor și locuitorilor din localitățile înscrise în proiect, în activități de voluntariat privind protecția mediului. Dezvoltarea unor atitudini și comportamente de responsabilitate civică. Promovarea selectării deșeurilor la sursă (de acasă, la școală, la locul de muncă), depunerea lor în spațiile special amenajate în funcție de natura lor, a devierii deșeurilor biodegradabile în gospodăria proprie, în compostoarele individuale, a reducerii consumului de energie și a diminuării folosirii substanțelor dăunătoare mediului.

 

PERIOADA DE DESFĂŞURARE

Campania „EcoAtitudine” Făgăraș – ediția 2018 s-a desfăşurat în perioada 01 septembrie – 30 decembrie 2018

Ecoatitudine Făgăraș –  implementarea proiectului s-a făcut la nivelul Municipiului Făgăraș cu operatorul partener SC SALCOSERV SA.

 

În cadrul Proiectului Ecoatitudine Făgăraș au fost înscrise următoarele școli:

– Colegiul Național Radu Negru;

– Liceul Tehnologic dr. Ioan Șenchea;

– Liceul Teologic Ortodox Sfântul Constantin Brâncoveanu;

– Școala Gimnazială Ovidiu Densușianu;

– Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Făgăraș

 

,,LET’S DO IT ROMANIA”:

 

Let’s Do It, Romania este cel mai amplu proiect de ecologizare realizat în România şi totodată unicul de acest fel până acum. Acest proiect are ca misiune convingerea şi mobilizarea cetăţenilor şi autorităţilor de a lua parte la cea mai mare iniţiativă de curăţare a României de gunoaie fiind un proiect de responsabilitate socială si de constientizare la care și Primăria Municipiului Făgăraș a participat.

Partenerii instituționali în România sunt Ministerul Mediului, Ministerul Educației Naționale, Ministerul Apelor și Pădurilor, Ministerul Turismului, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apărării Naționale, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert și Antreprenoriat, Jandarmeria Română, Administrația Națională a Penitenciarelor, Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România și Asociația Municipiilor din România.

Obiective:

  1. curăţarea deşeurilor din arealele naturale;
  2. conştientizarea cetăţenilor cu privire la importanţa conservării mediului şi a adoptării unui comportament responsabil în ceea ce priveşte protecţia mediului;
  3. crearea un obiectiv comun care sa uneasca si sa implice cetăţenii, indiferent de etnie, religie, stautut profesional.

 

Zonele de interes în această acțiune au fost următoarele:

–     zona Combinat

–     zona Galați

–     Parcul Regina Maria

–     Str. Vlad Țepes – malurile Râului Berivoi

–     Digul Oltului pe perimetrul Municipiului Făgăraș

Astfel de campanii ecologice sunt un bun exemplu pentru colectivitățile locale și pot atrage, pe lângă voluntarii asociațiilor partenere, participarea membrilor comunității generale.

In baza Conventiei de Participare la implementarea proiectului LET’S DO IT ROMANIA! in data de 15 septembrie 2018, a fost  ziua oficiala de curatenie.

SPAŢIILE VERZI ŞI ZONELE DE AGREMENT

Pentru întreţinerea spaţiilor verzi existente şi amenajarea unor spaţii verzi noi pe raza municipiului, anual se alocă fonduri în bugetul local, dedicate lucrărilor de amenajare, reamenajare şi întreţinere de zone verzi (plantări de arbori, arbuşti, conifere, garduri vii şi plante floricole). Lucrările de întreţinere a spaţiilor verzi şi a locurilor de agrement au caracter de permanenţă, fiind prevăzute în programele lunare de lucrări ale prestatorilor de lucrări în spaţiile verzi ale municipiului Făgăraș. La nivelul anului 2018, întreţinerea Parcurilor, scuarurilor, spaţiilor verzi şi sistemelor de irigare, a locurilor de joacă pentru copii, precum şi lucrările de tăieri de corecţie, defrişare şi elagare a arborilor de pe domeniul public al municipiului a fost prestată de serviciul Horticol astfel:

Refacere zone verzi :

  1. Zona Promanadă,
  2. Zona Tudor Vladimirescu – Penny Market
  3. Incinta Spitalului Municipal ”Aurel Tulbure”
  4. Cvartal Aleea Unirii
  5. Cvartal Câmpului Nou
  6. Zona Centru – Republicii, Mihai Eminescu

Corecții arbori în zonele:

  1. Cvartal Câmpului Nou
  2. Cvartal 13 Decembrie
  3. Cvartal Tudor Vladimirescu
  4. Cvartal Vasile Alecsandri
  5. Strada Teiului
  6. Școlii
  7. Doamna Stanca
  8. Incinta Spitalului Municipal ”Aurel Tulbure”

Plantare arbori în zonele:

  1. Parculețe copii
  2. Aliniament DN 1 format din Tudor Vladimirescu – Str. Tăbăcari – Bulevardul Unirii – Doamna Stanca
  3. Strada Câmpului Nou
  4. Strada Stejarului
  5. Strada Garii

Plantare arbuști

  1. Cvartale blocuri la cerere
  2. Sens giratoriu central
  3. Câmpului

Întreținere și refacere sau reparații în următoarele părculețe pentru copii

  1. Parc de joaca 13 Decembrie – non stop
  2. Parc de joaca 13 Decembrie – colt 1 decembrie
  3. Parc de joaca 13 Decembrie – din barne
  4. Parc de joaca Campului (furnica)
  5. Parc de joaca Campului (anl)
  6. Parc de joaca Campului (spate blocuri)
  7. Parc de joaca 1 Decembrie (langa gradinita pinochio)
  8. Parc de joaca Canepii (langa vile)
  9. Parc de joaca Titu Pertia (spate politie)
  10. Parc de joaca Stejarului (spate blocuri)
  11. Parc de joaca Tabacari (spate casa de cultura)
  12. Parc de joaca Aleea Unirii (in fata magazinului)
  13. Parc de joaca Narciselor (in spatele blocurilor)
  14. Parc de joaca Corso
  15. Parc de joaca Zona Gării (spate bloc turn)
  16. Parc de joaca V.Alecsandri (langa centrala)
  17. Parc de joaca V. Alecsandri (lângă școală)
  18. Parc de joaca Ion Creangă
  19. Parc de joaca cartier Galați
  20. Parc de joaca Tudor Vladimirescu 1
  21. Parc de joaca Tudor Vladimirescu 2
  22. Parc de joaca Tudor Vladimirescu – Asistențu Sociala
  23. Parc de joaca 13 decembrie
  24. Parc de joaca cartie Combinat – Luncii
  25. Parc de joaca str. Doamna Stanca
  26. Parc de joaca Bd. Unirii
  27. Parc de joaca –Cetatea Făgăraș
  28. Parc de joaca – centru
  29. Parc de joaca Aleea Negoiu

Locurile de joacă au fost întreţinute şi modernizate prin înlocuirea şi suplimentarea echipamentelor de joacă uzate, care nu mai corespundeau cerinţelor esenţiale de securitate, cu echipamente moderne şi mult mai  fiabile şi prin înlocuirea mobilierului urban uzat (coşuri de gunoi şi bănci). Cu caracter de permanenţă s-au executat lucrări de reparaţii, planificate şi neplanificate, ca urmare a vandalizărilor, furturilor sau sesizărilor cetăţenilor.

Obiectivul major al municipalităţii în domeniul spaţiilor verzi îl reprezintă mărirea suprafeţelor de spaţii verzi şi îmbunătăţirea calităţii acestora, în vederea asigurării balanţei ecologice, asigurarea unui mediu urban echilibrat şi armonios pentru locuitorii ei.

În anul 2018 şi în anii care urmează, printre acţiunile municipalității care vor contribui la îndeplinirea obiectivelor mai sus menționate, enumerăm următoarele:

  1. Amenajarea terenurilor neamenajate/degradate sau achiziţia/ identificarea de teren disponibil, dedicat unor astfel de amenajări;
  2. Îmbunătăţirea cadrului reglementativ local privind protecţia, conservarea şi îmbunătăţirea spaţiilor verzi publice şi private;
  3. Îmbunătăţirea calităţii spaţiilor verzi urbane din cvartalele de locuinţe, prin realizarea de minim 5 spaţii verzi şi amenajări peisagistice şi spaţii de recreere, în special în zonele din perimetrul blocurilor cu locuinţe colective;
  4. Plantarea pe domeniul public al municipiului de arbori si arbusti ornamentali din specii specifice zonei, asigurarea unor spaţii verzi prin amenajări peisagistice urbane cu o calitate deosebită;
  5. Umbrirea spaţiilor de Parcare existente, prin plantarea de arbori cu anumite caracteristici ale tulpinii şi coroanei, precum şi din specii a căror coroană să asigure un grad de umbrire cât mai mare
  6. Monitorizarea dinamicii spaţiilor verzi: plantări, extrageri, corecţii de arbori şi arbuşti şi alte lucrări în domeniul horticol/dendrologic ;

 

PRIMAR

Gheorghe Sucaciu

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *