foto: arhiva- economica.net

Trăim într-o lume în care securitatea e prezentă în fiecare domeniu. Încet, încet facem trecerea de la banii lichizi la cei electronici și aproape fiecare tranzacție se face acum electronic. Însă, pe cât de sigură pare că ar fi varianta unui card și a unui cont, lucrurile nu stau întotdeauna așa. Unei femei din Făgăraș i-au dispărut 17.000 RON dintr-un cont. În urmă cu o zi, femeia s-a dus la bancomat să-și scoată niște bani pentru a efectua niște plăți. Însă, nu mică i-a fost mirarea când pe ecranul bancomatului i-a apărut mesajul cu „Sold indisponibil”. După mai multe încercări nereușite de a extrage suma dorită, femeia s-a adresat băncii emitente a cardului. Aici, stupoare. Reprezentanții băncii i-au spus că mai are în cont  suma de doar  2,85 lei. Șocată,  femeia a cerut ulterior  un extras de cont și așa a realizat că suma de 17.000 de RON fusese folosită pentru a plăti aplicații și jocuri din platforma Google Play. Femeia spune că nimeni din familie nu ar fi făcut așa ceva, mai ales că pe extrasul de cont apar tranzacții zilnice, unele cu sume și de 1400 RON. Reprezentanții băncii fac cercetări pentru a afla circumstanțele prin care această sumă a dispărut. Pe rol au intrat și polițiștii făgărășeni care au deschis un dosar penal.

„Lucrători din cadrul Poliției Municipiului Făgăraș au întocmit dosar penal în care efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de ” efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos” și “accesul ilegal la un sistem informatic”, instrumentat sub coordonarea Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov.” a declarat agentul de poliție, Nadia Olaru.

Cazul femeii nu e singular, din ce în ce mai multe astfel de practici continuă să facă victime. În unele situații, clienți ai băncilor posesori de carduri sunt sunați de către persoane care pretind a fi de la diverse instituții (Brigada Antifraudă, ANAF, DIICOT, DNA). Clienților le sunt solicitate informații despre carduri: numărul de card, data expirării, codul de securitate, etc. Ulterior sunt efectuate tranzacții pe Internet, utilizând informațiile obținute prin telefon.

Pentru a evita pe cât se poate astfel de situații, reprezentanții băncilor și poliștii recomandă să nu se ofere informații despre carduri, precum numărul cardului, data expirării, codul din 3 cifre de securitate aflat pe spatele cardului – CVV2/CVC2 prin intermediul telefonului. Banca , Poliția și Procuratura nu cer niciodată astfel de informații prin telefon. Să ia toate măsurile necesare şi suficiente pentru a menţine confidentialitatea PIN-ului, codului CVV2/CVC2 şi a parolei 3D-Secure şi să protejeze integritatea acestora prin:

  • să nu dezvăluie, direct sau indirect, PIN-ul, codul CVV2/CVC2 şi parola 3D-Secure altor persoane;
  • să nu împrumute cardul altor persoane;
  • să se asigure că în timpul tranzacţiilor bancare cardul rămâne sub atenta sa supraveghere;
  • să distrugă plicul cu codul PIN primit de la banca emitentă a cardului, după ce a memorat PIN-ul;
  • să nu înscrie niciodată PIN-ul pe card;
  • să nu dezvăluie niciodată PIN-ul altor persoane, chiar dacă acestea sunt sau se prezintă drept angajaţi ai băncii;
  • să nu tasteze PIN-ul pe site-uri de Internet;
  • să se asigure că în timpul tranzacţiilor bancare efectuate cu folosirea PIN-ului, acesta nu este dezvăluit (voluntar sau involuntar) altor persoane.                                                                     tranzacţiilor prin Internet.

Dacă există clienți care au fost victime ale unui astfel de fraude, aceștia trebuie să raporteze evenimentul imediat la 112, precum și la banca emitentă a cardului.