Fosta conducere a Primăriei Făgăraș, chemată în judecată pentru recuperarea unor prejudicii

foto: en.publika.md

De-a lungul anilor, banul public nu a fost cheltuit așa cum trebuie și mai mult decât atât, în urma controalelor instituțiilor abilitate ale statului s-au constatat și nereguli. De la acordarea unor sporuri și venituri salariale personalului din primării ilegale, la cheltuieli cu bunuri şi servicii, prin nerespectarea prevederilor legale privind achizițiile publice, sunt doar câteva din abaterile înregistrate în urma controalelor realizate în UAT-uri. Pentru toate aceste prejudicii se dispun măsuri care trebuie duse la bun sfârșit pentru recuperarea sumelor prejudiciate. La distanță de trei ani, Municipiul Făgăraș mai are încă de recuperat sume considerabile din perioada 2014-2016. În acest sens, consilierii locali întruniți în ședință de consiliu săptămâna trecută au aprobat angajarea unui avocat pentru a reprezenta în instanţă Municipiul Făgăraș în procesele deschise împotriva fostei conduceri a Primăriei Făgăraș.

 

Fosta conducere a primăriei, chemată în judecată de actuala conducere

La ultima ședință extraordinară a Consiliului Local, din data de 16 mai, aleșii locali au avut pe ordinea de zi două proiecte de hotărâre privind aprobarea angajării unui avocat, care să reprezinte interesele municipiului, în calitate de reclamant, în două procese împotriva foștilor primar și viceprimar ai Făgărașului.

„Așa este procedura. Toate contractele de asistență juridică cu avocații le semnează doar primarul, dar cu hotărâre de Consiliu Local de acceptare a avocatului și a sumei pe care acesta o cere.Unul din procese se referă la recuperarea sumelor plătite Casei de Avocatură Hutopilă. A fost semnat un contract de fostul primarul Sorin Mănduc, pentru a gestiona dosarele de la Legea nr.10, 57 la număr. Cineva a sesizat, a venit Corpul de control al Prefectului, s-a anulat Hotărârea de Consiliu, iar în 2016 i-am solicitat în nenumărate rânduri să returneze dosarele. A făcut-o în final, după câteva luni, dar din analiză a rezultat că a fost plătit după încheierea contractului. La 10 zile, i s-a plătit toată suma, dar foarte puține dosare au fost soluționate, reiese dintr-un raport făcut de un jurist al Primăriei. Pentru unele am plătit și bani pentru că nu s-au finalizat și ne-au dat în judecată oamenii. I-am solicitat să ne dea banii înapoi, conform Codului Fiscal (57.000 lei). A spus că nu are de ce să îi dea pentru că el a prestat un serviciu, Primăria i-a semnat la momentul respectiv, domnul primar și domnul viceprimar, și că nu are de ce să dea banii înapoi. Am pornit o acțiune în instanță şi i-am mai reproșat că nu s-a dus să facă recurs la această hotărâre“, a  declarat primarul Făgărașului.

 

Așa cum i-am și spus și i-am dat răspuns în scris, consider că nu am de ce să restitui nicio sumă de bani pretins a fi restituită, pentru că la momentul respectiv, din cauza unui impas în rezolvarea dosarelor pe Legea 10, care trena de peste 10 ani de zile, conducerea de atunci a Primăriei a luat decizia ca societatea noastră de avocați  să ajute Comisia pentru aplicarea Legii 10/2001, cu restituirea imobilelor naționalizate, să ajute comisia în procedura administrativă de documentare și soluționare a acestor dosare, parte din ele, pentru că au fost foarte multe, sute. Eu am soluționat doar câteva zeci, pentru că nu îmi permitea nici timpul și nici activitatea, să mă ocup de toate dosarele. Atunci, parte din ele mi-au fost repartizate. Le-am lucrat, am ținut corespondența cu persoanele beneficiare, am avut întâlniri la mine la cabinet, s-au făcut toate demersurile pentru a fi soluționate aceste dosare. Ulterior, documentația a fost predată în totalitate primăriei, pentru că doar primarul putea emite dispozițiile privind soluționarea acestor modificări. În sensul acesta, consider că nu am încasat niște bani necuveniți, iar în instanță o să dovedesc acest lucru“, declara  avocatul Adrian Hutopilă, la sfârșitul lunii martie, referitor la această speță.

 

 

Și fostul viceprimar al Făgărașului, Cătălin Cîrje, a fost trimis în judecată de Municipiul Făgăraș, iar prin acțiunea ce formează obiectul dosarului 4862/226/2018 s-a solicitat obligarea pârâtului Cîrje Cătălin George, la plata sumei de 156.916,38 ei, reprezentând prejudiciu cauzat patrimoniului Municipiului Făgăraș, potrivit procesului verbal de constatare nr.15678/27.06.2014 al Camerei de Conturi a Județului Brașov.

„Al doilea proiect de hotărâre se referă la un raport al Curții de Conturi, la un punct și o măsură lăsate de a recupera un prejudiciu constatat de Curtea de Conturi pe o lucrare pe care a executat-o firma de construcții Fincodrum, iar cel ce a instrumentat și s-a ocupat de acea investiție a fost fostul viceprimar Cătălin Cîrje. Nu s-au recuperat sumele în perioada în care ei erau în funcție și a rămas în sarcina mea să recuperez aceste sume.

Noi, din trei în trei luni dăm raportare la Curtea de Conturi și le transmitem ducerea la îndeplinire a măsurilor lăsate spre îndeplinire de aceasta. Este vorba de rapoartele din 2014, 2015, 2016- începutul anului. Trebuie să ducem la îndeplinire acele măsuri și să recuperăm toate prejudiciile constatate de către Curtea de Conturi. Sunt mai multe procese, sunt prejudicii de aproximativ 3,5 milioane  de lei și pe fiecare măsură noi trebuie să facem toată procedura de  recuperare a acelor sume“, a mai spus Gheorghe Sucaciu.

Pentru aceste două procese în instanță, consilierii locali au aprobat angajarea avocatului Cristian Drăghici, iar suma pe care Municipiul Făgăraș o va achita ca onorariu este de 5.000 de lei fără TVA, pentru fiecare fază procesuală.

Instanța de judecată va stabili dacă foştii edili sunt direct vinovați și vor trebui să plătească sumele constatate ca prejudicii.

 

Prejudiciu de 22.000 lei

Și în 2018, Curtea de Conturi a constatat prejudicii. Numai că suma este cu mult mai mică, respectiv 20.000 lei, pentru plăţile din 2016,2017 şi 2018.

S-au verificat anii 2016,2017 şi 2018, iar prejudiciul a fost de 20.000 lei la o sumă instrumentată de 150 de milioane de lei, adică de 0,0002% din bugetul din 2016 până în prezent.

Două plăți de aproape 7.700 de lei, respectiv de aproape 12.000 de lei, au fost făcute fără vreo bază legală, conform raportului întocmit și publicat pe site-ul primăriei.

Prima sumă a mers către un serviciu de consultanță, dar legea s-a schimbat în timp ce firma își desfășura activitatea, a explicat Gheorghe Sucaciu.

Curtea de Conturi mai consideră că banii din bugetul local trebuie cheltuiți doar pentru difuzarea informațiilor de interes public, nu și pentru serviciile publicitare.

O altă neregulă a fost constatată în privința deplasării edililor la cursuri de calificare profesională a funcționarilor publici, fără să fie luată o hotărâre în Consiliul Local în acest sens.

Toate aceste sume sunt achitate de cei care și-au asumat răspunderea privind aceste achiziții.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.