Disperare pentru mulți locuitori din cartierul Combinat, care se simt izolați și abandonați la marginea orașului. Transportul în comun, pe care se bazau în urmă cu câțiva ani, a devenit pentru ei o loterie. Nu de puține ori s-a întâmplat ca autobuzele sau microbuzele să nu circule sau ca oamenii să ajungă în oraș înghesuiți ca sardelele. Acum, problema este și mai mare, după ce transportatorul a cerut Primăriei Făgăraș să aprobe mărirea prețului unui bilet de la 2 lei la 5 lei. Ce s-a întâmplat cu transportul în comun în ultimii ani s-a discutat ieri în cadrul dezbaterii publice privind majorarea tarifului pentru călătorie. 

Zeci de făgărășeni care locuiesc în cartierul Combinat și care depind de transportul în comun, pentru a-și rezolva problemele în oraș, au fost prezenți ieri, în sala de ședințe a Consiliului Local, la dezbaterea privind majorarea tarifului la călătorie. Firma care asigură transportul în comun în Făgăraș a cerut primăriei majorarea tarifului de la 2 lei la 5 lei, precum și ridicarea plafoanelor pentru subvenționarea biletelor la pensionari din bugetul local.

După cum știți, noi am preluat un contract cu firma AXI.  Contractul este semnat în 2014 și are o valabilitate de 6 ani, până 27.08.2020. Am avut nenumărate probleme cu acest transportator, ați văzut și dumneavoastră: au schimbat autobuzul, șoferii, autobuzul nu a circulat. Am înțeles că ieri, șoferul a plecat la Târgu Mureș că a avut  problemă medicală, fără să ne informeze și pe noi. A fost sunat patronul firmei și nici el nu știa nimic, deci firma din punctul meu de vedere are probleme de a-și îndeplini contractul. Am mai avut o discuție cu ei, în urmă cu o lună, vizavi de cum își îndeplinesc contractul. Au ridicat problema că din 2014, ei nu au ridicat prețul la bilet și au  făcut o solicitare în acest sens, cred că anul trecut, de mărire a prețului. Le-am spus că fără o justificare, noi nu inițiem nici măcar primul punct din  procedură, dezbaterea publică. Au refăcut solicitarea și ne-au făcut o justificare de preț“, a spus Gheorghe Sucaciu, primarul Făgărașului.

Potrivit primarului, firma solicită ca pentru subvenționarea unor categorii de călătorii, plafonul privind venitul să crească. De asemenea, prețul să fie crescut de la 2,03 lei la 5,03 lei, fapt cu care oamenii prezenți nu au fost de acord. Una din soluțiile propuse de primar a fost mărirea prețului biletului cu 47 de bani și ridicarea valorii plafoanelor pentru acordarea subvențiilor de către primărie pensionarilor. Totuși, oamenii nu au fost de acord nici cu acest lucru.

Firma a venit cu o justificare iar domnul Filip a căutat în istoric iar motorina în 5.03.2019 era 5,92 lei iar în 2014, când s-a semnat contractul era 5,93 lei și nu se justifică mărirea de preț. În 2014, salariul era 850 lei, în 2019, 2080 lei, aici e o  justificare. Eu cred că o mărire de preț mai mare de 50 de bani nu se justifică. Doar 50 de bani din cauza impactului salarial. Aici aș propune o mărire de până la 2,5 lei“, a adăugat primarul.

În mijlocul dezbaterii, o făgărășeancă a spus că ceva nu e în regulă și că ea consideră că totul e politic.

De când ați venit dumneavoastră ca primar, nu au mai mers treburile. De ce? Vă spun eu! Ceilalți, primarul și viceprimarul, le-au făcut toate mofturile. E politic. Atâta timp cât a fost Mănduc primar, nu a fost chestia asta. De când ați câștigat dumneavoastră primăria, de atunci ne șicanează pe noi, nu pe dumneavoastră. Să ne pună să venim peste dumneavoastră și să ne certăm cu dumneavoastră.  Ori dumneavoastră nu aveți nicio treabă că ați preluat acest contract nenorocit. “, a spus doamna Tănase, prezentă la dezbaterea publică.

În discuțiile pe care le-am avut cu reprezentații firmei, mi-au spus că au fost chemați și le-am spus că e un lucru foarte grav să îi cheme cineva la o licitație. I-am întrebat cum de în momentul respectiv, domnul Poparad Cosmin era consilier local și toate acele decontări pentru subvenționare, cine le aducea, domnul Filip?, a  întrebat primarul.

Cine? Cosmin Poparad“, a răspuns Andrei Filip, consilier la Compartimentul acorduri, autorizații, liberă inițiativă, comercial, activitate de transport în comun și taxi.

I-am întrebat dacă nu cred că e anormal ca un consilier local să aibă o relație contractuală cu un operator care are un contract cu primăria și mi-au răspuns că nu au avut o relație contractuală. I-am întrebat dacă i-au dat bani la negru și au zis că nu i-au dat bani. Dar dovezile noastre sunt că fostul consilier local aducea toate decontările pentru subvenționare. Reprezentanții firmei mi-au spus că Primăria Făgăraș i-a asigurat atunci că are un număr de persoane foarte mare care vor fi subvenționate. De când am venit noi, am verificat toate subvenționările și doar cei care folosesc acest transport în comun au fost subvenționați, nu lista care ni se trimitea. Și de atunci au început șicanele de care spuneți dumneavoastră: oprim transportul, nu facem transport. Știți foarte bine că la biroul domnului Cosmin Poparad, acolo dumneavoastră vă duceați să vă luați abonamente și acolo era afișat programul!“, a mai adăugat primarul iar lucrul acesta a fost confirmat de cei prezenți.

Contactat pentru un punct de vedere, fostul consilier local, Cosmin Poparad, spune că tot ceea ce a făcut a fost să fie un interpus între firmă, primărie și cetățeni, după ce în calitate de consilier local a făcut parte din comisia de taxi și transport local.

Vizavi de partea de transport, nu am fost niciodată o persoană angajată la firma de transport. Am fost doar un interpus, în urma experienței pe care am avut-o pe parcursul anilor în transportul comun din oraș, între firma de transport, primărie și cetățeni și am oferit informații. Există între firma de transport și biroul unde am eu asigurările, un contract de comodat pentru cealaltă cameră iar punctul de lucru al firmei de transport este acolo. Pentru asta se ridicau abonamentele subvenționate și partea de informații erau de acolo, din incinta respectivă. Acum, eu purtând o legătură între șofer, șoferul dacă avea o problemă mă suna pe mine și sunam mai departe la Brașov sau la București să rezolvăm problema, normal că informațiile se răsfrângeau asupra mea și eu mai departe  transmiteam informațiile mai departe către cetățeni. Și astăzi, chiar dacă nu mai colaborez din toamnă cu firma de transport, dacă mă sună oamenii să mă întrebe la ce oră ar ajunge mașina, le spun pentru că știu pentru că am lucrat împreună cu domnul Filip să concepem traseul respectiv. Asta a fost toată colaborarea mea. De aici până să-mi aud vorbe că mi-am însușit nu știu ce deconturi sau nu știu ce, nu e normal“ , ne-a declarat Cosmin Poparad.

În cadrul întâlnirii, s-a adus la cunoștința celor prezenți că în cazul în care nu se va aproba mărirea prețului biletului, firma ar putea să oprească transportul în comun.  Primăria caută deja soluții pentru a rezolva această problemă, în cazul în care se ajunge la rezilierea contractului.   Una din ele ar fi ca primăria să achiziționeze sau să închirieze microbuze pentru transportul în comun. Numai că acest lucru va fi de durată.

„Să știți că va exista pericolul ca ei, din răzbunare, să oprească transportul în comun. Noi am înființat serviciu anul trecut, pentru că avem un proiect european și suntem în achiziție a 10 autobuze electrice plus autogară pe strada Libertății, la fostul abator, dar lucrurile aceste sunt de durată. Ei știu că nu ne putem organiza atât de repede și vin să forțeze nota într-un fel sau altul. Am vorbit cu domnul Filip, am vorbit cu domnul viceprimar, la Achiziții și putem face o procedură și să cumpărăm noi două microbuze și pe urmă, când o să avem autobuzele electrice, microbuzele să le folosim la școli. Nu putem să facem acest lucru acum, este de durată, cel puțin 6 luni, pentru că nu avem buget. “, a spus Gheorghe Sucaciu.

Pentru oamenii din Combinat, situația este una disperată. Însă chiar și așa, ei susțin că nu mai permit ca această firmă să-și bată joc de ei.

Nu este corect. Acolo este un contract cu clauze. Transportul pe care ni l-au oferit a fost bătaie de joc. Toți cei din Combinat lucrează în oraș, copiii merg la școală, întârzie la ore. Am un nepoțel și doamna l-a ținut în picioare, pentru  că a intrat la ore, la 8.10, pentru că maică-sa a chemat un taxi să se ducă copilul la școală. O  bătaie de joc, toată vara ne-a băgat într-un microbuz de 19 persoane, ca sacii de cartofi. Nu știu dacă înțelege cineva că noi suntem izolați acolo, mai rău ca la țară. Își bate cineva joc de noi ca să câștige o licitație pe un termen atât de lung de 6 ani și cine e în spatele acestei licitații? Pentru un autobuz vine o firmă din București, gândiți-vă și dumneavoastră, noi aici, nu avem atâția transportatori? Să plece“, a mai  făgărășeanca

Concluziile, în urma dezbaterii de ieri, au fost ca prețul biletului să rămână la același nivel de 2 lei iar plafoanele de subvenționare să nu se mărească. Totuși, până va ajunge această propunere pe masa consilierilor locali, primarul a anunțat că va mai organiza o dezbatere publică pe această temă, la o oră mai târzie. Asta pentru ca și cei care sunt la serviciu să fie prezenți și să-și spună părerea.