Municipiul Făgăraș a contribuit cu o reducere a emisiilor de CO2 de 12,4%

De 4 ani, campania Traffic Snake Game (TSG) se desfășoară în România sub denumirea „OSCAR, ȘARPELE HOINAR”. Datorită rezultatelor impresionante pe care le-a avut campania în România și pentru a continua bunele practici, anul acesta 11 municipii din țară au decis să finanțeze din bugetul propriu această acțiune, semnând în acest sens un Acord de parteneriat cu Asociația Orașe Energie în România, coordonatorul național al campaniei: Bistrița, Brașov, Călărași, Deva, Făgăraș, Gheorgheni, Moinești, Odorheiu Secuiesc, Râmnicu Vâlcea, Piatra Neamț și Târgu Mureș.

Campania „Oscar, șarpele hoinar” își propune să combată o serie de percepții negative privind siguranța în trafic și să promoveze modurile de deplasare durabile ca fiind distractive și sănătoase. Un alt beneficiu provine din decongestionarea traficului și reducerea aglomerației, în zonele adiacente școlilor.

Mergând pe jos sau cu bicicleta, copiii devin conștienți de mediul înconjurător și dezvoltă aptitudini privind siguranța în deplasare și capacitatea de a anticipa acțiunile celorlalți participanți la trafic. Mersul pe jos și cu bicicleta contribuie la atingerea necesarului de mișcare fizică recomandată copiilor.

Pe termen lung, campania vizează generarea unei percepții schimbate în rândul elevilor cu privire la înțelesul unei comunități sănătoase, guvernate de libertatea de mișcare, calitatea vieții și independența față de mijloacele de transport motorizat.

Campania “Oscar, șarpele hoinar” la Făgăraș

Municipiul Făgăraș a decis să participe și la a 4-a ediție a campaniei națională “Oscar, șarpele hoinar” și să o finanțeze din bugetul local! Coordonatorul local al campaniei a fost Primăria Municipiului Făgăraș, care a implementat activitățile specifice campaniei în baza unui Acord de parteneriat încheiat cu coordonatorul național al campaniei, Asociația OER.

Anul acesta în Făgăraș campania „OSCAR, ŞARPELE HOINAR” a implicat un număr de 978 elevi din 5 școli din municipiu, după cum urmează:

  • Colegiul “Aurel Vijoli” (6 clase cu 104 elevi)
  • Colegiul Național “Doamna Stanca” ( 3 clase cu 75 de elevi)
  • Colegiul Național “Radu Negru” (13 clase cu 329 de elevi)
  • Liceul Teologic Ortodox “ Constantin Brâncoveanu” (5 clase cu 102 elevi)
  • Școala Gimnazială “Ovid Densușianu” (13 clase cu 368 de elevi)

 Etapele campaniei:

  1. Pre-campania: 15 septembrie 2017
  2. Campania – săptămâna 1 – 18.09.2017 – 22.09.2017
  3. Campania – săptămâna 2 – 25.09.2017 – 29.09.2017
  4. Post-campania: 2 – 20.2017

Grupuri țintă:

Grupul țintă al campaniei sunt elevii din clasele I-IV, părinți lor și cadrele didactice. Grupurile țintă implicate activ sunt școala, elevii, părinții și municipalitatea. Pe lângă jocul efectiv, școlile sunt încurajate să organizeze acțiuni conexe prin care să educe elevii cu privire la aspecte legate de trafic și mobilitate, mediu înconjurător și sănătate.

Prezentarea „jocului”:

  • Cu o săptămână înainte de începerea campaniei, s-a realizat un sondaj în clasă, pentru stabilirea obiceiurilor de deplasare ale elevilor;
  • Ulterior, s-a stabilit ținta de deplasări durabile pe care școala dorea să o atingă în timpul campaniei
  • Campania a inclus și măsurarea efectelor pe termen lung: la 3 săptămâni după finalizarea jocului s-a realizat un nou sondaj în clasă, pentru identificarea procentului elevilor care au continuat să se deplaseze durabil
  • Cadrele didactice au fost instruite pentru a putea implementa campania
  • Părinții elevilor au fost informați în scris despre implicarea școlii în campanie și au fost invitați să sprijine campania și pe copii
  • Fiecare școală a primit materialele necesare pentru derularea campaniei (1 banner, abțibilduri centralizatoare, puncte colorate, broșuri, autocolante pentru penar sau bicicletă, manualul cadrelor didactice, fișe informative)
  • Clasele participante au primit formulare de monitorizare pentru măsurarea efectelor campaniei -> Fiecare școală a monitorizat permanent și a evaluat efectele campaniei
  • Pe perioada a 2 săptămâni, elevii au câștigat câte 1 punct colorat în fiecare zi în care s-au deplasat durabil la școală
  • Fiecare clasă a lipit punctele pe un abțibild centralizator
  • Se considera că abțibildul centralizator era complet atunci când ținta școlii era atinsă
  • Fiecare clasă a lipit abțibildurile centralizatoare pe bannerul TSG atunci când acestea au fost complete

 

 

 

Activități conexe campaniei
La atingerea țintelor colorate de pe banner elevii au primit recompense (de ex. o zi fără teme, 5-10 minute de pauză în plus, alegerea temei de compunere… etc,)

  • La finalul campaniei, când bannerul TSG a fost acoperit complet, ținta școlii a fost atinsă
  • Calculul rezultatelor finale a avut la bază și monitorizarea post-campanie realizată la trei săptămâni de la încheierea acesteia.

Pentru a crește gradul de conștientizare al copiilor cu privire la sănătatea proprie, la importanța protejării mediului și la semnificația deplasărilor durabile, școlile implicate în campanie au derulat o serie de activități conexe, care promovează conceptul de mobilitate durabilă.

Dintre activitățile conexe menționăm:

– educație pe teme de circulație și mobilitate (oferită de profesorii din ciclul gimnazial, profesorii de sport, al asistentelor medicale și a diverși invitați)

– Realizarea (prin desen) a unei hărți a căilor sigure de acces la școală

– activități intitulate “O zi fără mașină” (desen, pictură, poezie)

– lecții de mers pe bicicletă sau concursuri de biciclete, trotinete, patine cu role, skateboard realizate în curtea școlii

– scenete de teatru, concursuri de poezii și compuneri pe teme de mobilitate

– parada bicicletelor / trotinetelor / rolelor etc.

– expoziții de desene ale elevilor pe tema mobilității

 

Rezultate la nivel național

La nivel de țară, în timpul campaniei, Municipiul Făgăraș a contribuit cu o reducere a emisiilor de CO2 de 12,4%, iar împreună cu perioada de post campanie, cu o reducere de 18,5%. De asemenea, schimbarea de comportament observată după perioada campaniei este demnă de luat în seamă:

Rezultatele campaniei la nivel de țară:

TSG a generat schimbări de comportament nu doar în perioada derulării campaniei, ci și pe termen lung:

Activități și costuri

În vederea implementării în Făgăraș a acțiunilor campaniei „OSCAR, ȘARPELE HOINAR”, ediția 2017, coordonatorul național al campaniei, Asociația OER, a semnat un Acord de parteneriat cu Primăria Municipiului Făgăraș, care a devenit astfel coordonatorul local.

Dintre activitățile derulate de coordonatorul național pentru implementarea campaniei în Municipiul Făgăraș enumerăm:

  • înregistrarea fiecărei școli pe platforma TSG cu numărul exact de clase și elevi și datele de identificare ale școlii respective;
  • comunicarea permanentă (prin toate mijloacele) cu coordonatorul local;
  • încărcarea datelor de campanie pe platforma TSG, monitorizarea permanentă;
  • realizarea unei baze de date cu clasele, elevii și cadrele didactice implicate în campanie;
  • instruirea coordonatorilor de școală cu privire la gestionarea paginii școlii pe site-ul trafficsnakegame.eu/romania;
  • calcularea necesarului de materiale de campanie, contactarea a 4 furnizori de servicii tipografice, solicitarea de oferte, producția materialelor, numărarea, decuparea, împachetarea și distribuirea acestora către coordonatorii școlilor;
  • comunicarea de instrucțiuni și clarificări înaintea fiecărei etape a campaniei, solicitarea de date, rezultate, documente, formulare;
  • elaborarea comunicatelor de presă pentru Primărie și a comunicatelor pentru site-ul Traffic Snake Game și OER;
  • interviu pe postul Radio România Actualități pentru informarea publicului larg cu privire la derularea ediției 2017 a campaniei Traffic Snake Game;
  • înregistrarea, gestionarea, verificarea și încărcarea Formularelor de monitorizare ale școlilor în toate cele 4 etape ale campaniei pe site-ul trafficsnakegame.eu/romania;
  • comunicarea permanentă cu coordonatorul rețelei europene Traffic Snake Game și soluționarea oricăror aspecte tehnice legate de platforma online TSG;
  • procesarea tuturor datelor și calcularea rezultatelor campaniei;
  • publicarea rezultatelor.

Dintre activitățile desfășurate de coordonatorul local, enumerăm:

  • transmiterea invitațiilor de înscriere în campanie către 5 școli din Făgăraș
  • comuninicarea permanentă cu coordonatorii școlilor implicate în campanie;
  • instruirea profesorilor coordonatori ai școlilor implicate în campanie;
  • realizarea unei baze de date cu clasele, elevii și cadrele didactice implicate în campanie;
  • comunicarea de instrucțiuni și clarificări înaintea fiecărei etape a campaniei, solicitarea de date, rezultate, documente, formulare;
  • înscrierea Municipiului Făgăraș ca partener pe site-ul European Mobility Week 2017 și înregistrarea campaniei “Oscar, șarpele hoinar” pe același site;
  • gestionarea și verificarea Formularelor de monitorizare ale școlilor în toate cele 4 etape ale campaniei și transmiterea lor către coordonatorul național.

Rezultatele campaniei în Făgăraș

Elementul esențial al campaniei constă în continuarea activităților și la o lună după ce s-a încheiat campania, pentru ca procesul de educare al elevilor să fie de durată. Astfel, campania generează economii importante chiar și după finalizare. Astfel, în anul 2017 cantitatea de emisii de CO2 economisite a crescut de la 1.140 kg în timpul campaniei la 4.890 kg după finalizarea post-campaniei. Numărul de kilometri care nu au mai fost parcurși cu mașina a crescut de la 8.156 km în timpul campaniei, până la 34.912 km după finalizarea post-campaniei.

În perioada derulării campaniei, TSG a dus la o creștere a utilizării modurilor de transport durabil de până la 75%. TSG a generat schimbări de comportament și pe termen lung. Campania demonstrează că preferințele elevilor pentru transportul durabil au crescut cu 11% față de nivelul de referință, ajungând la un procent de 86%.

Rezultatele obținute de fiecare școală pot fi vizualizate pe site-ul oficial al campaniei: http://www.trafficsnakegame.eu/romania

Alte aspecte ale campaniei „Oscar, șarpele hoinar”

Rezultatele campaniei au fost notabile, iar reacțiile elevilor, cadrelor didactice și părinților au fost neașteptat de bune. Reprezentanții școlilor implicate și-au exprimat interesul pentru continuarea acestei campanii și a activităților conexe.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.