Anul 2016 nu a fost un an tocmai ușor pentru făgărășeni și Făgăraș. A fost un an în care răbdarea oamenilor privind gestionarea șantierului din oraș a ajuns la limită, un an al frământărilor, intrigilor, un an cu alegeri locale și parlamentare. Și ,într-un final, un an al schimbării. Din iunie 2016, la conducerea administrației locale a venit o altă echipă, în frunte cu Gheorghe Sucaciu, omul în care mii de făgărășeni și-au pus speranțele. Cum a fost anul 2016 pentru primarul Făgărașului, ce a reușit să realizeze în primele șapte luni de mandat, dar și care sunt greutățile cu care se confruntă și planurile pentru anul 2017, aflați în interviul ce urmează.

Cum caracterizați anul 2016, din punctul dumneavoastră de vedere, al funcției pe care o dețineți?

Nu e ceva nou pentru mine, dar altceva decât ce am făcut la Drăguș. Din punctul meu de vedere, administrarea unui oraș e mai ușoară decât administrarea unei comune și vă și explic de ce: la oraș ai și resurse umane, ai și resurse financiare și poți să-ți pui ideile în practică mult mai ușor.

Care sunt problemele majore pe care le-ați găsit în primărie când ați ajuns la conducerea orașului? Știm că sunt mai multe, dar am vrea să știm principalele.

Sunt mai multe, dar aș vrea să nu vă spun neapărat problemele pe care le-am găsit, deși se poate deduce din ceea ce am să vă spun. Aș vrea ca aici, în primărie, să fie un colectiv unit, pentru ca fiecare să-și aducă aportul individual, pe specializarea pe care a fost angajat. Normal, din punct de vedere al infrastructurii au fost probleme, din punct de vedere al funcționării defectuoase a instituțiilor subordonate Primărei și Consiliului Local, dar sunt probleme care se pot rezolva, unele în scurt timp, altele într-un timp mai îndelungat.

Ați și precizat, o problemă majoră în orașul nostru sunt drumurile, în urma șantierului. Ce ați reușit să faceți în cele 7 luni ale anului 2016?

Am reușit să corectăm într-un fel lucrările dezastruoase, ca atunci când intrăm în iarnă străzile să fie cât de cât practicabile, să poată fi deszăpezite și am reușit să dăm drumul la câteva proiecte mai mici de infrastructură, de reabilitare-modernizare străzi si trotuare:  de exemplu străzile Morii și Iazul Morii, De asemenea, am reușit să-i convingem și să  găsim pârghiile necesare pentru cei de la Apă Canal Sibiu să-și repare lucrările pe care le-au avut în 2016, iar când va veni primvara și ne va permite și legislația, să începem modernizarea mai multor străzi și cartiere.

Veți aloca și bani din buget pe lângă cei pe care îi aveți prin PNDL pentru drumuri?

Bineînțeles că vom aloca și bani din buget. PNDL-ul încă este în licitație pentru că licitația nu s-a putut ține așa cum a fost conceput proiectul. Am discutat la Ministerul Dezvoltării și nu am avut cum să modificăm proiectul, dar am vorbit cu proiectantul și lucrările vor fi bine definite pentru ca licitația să decurgă normal și fără prea multe solicitări suplimentare, să fie cât mai corect scoase la licitație.

Ați vorbit și de schimbări, s-au făcut schimbări și la vârful mai multor instituții din subordinea Consiliului Local. Era nevoie de aceste schimbări?

S-au făcut schimbări pentru că în decursul acestor 6 luni nu am avut cum să implementăm una din strategii. Vorbim de societatea Salco, care este în subordinea Consiliului Local și în slujba comunității. Aici trebuia să ne preocupăm să facem curățenie, nu să facem profit la această societate. Aici s-a făcut profit și s-au redus anumite lucrări de prestării servicii pentru a le rămâne bani, s-au făcut venituri în defavoarea populației. Viziunea noastră este să fie curățenie în oraș, în rest noi trebuie să ne preocupăm să existe finanțare ca să facem curățenie. Nu am reușit să fac să înțeleagă conducerea Salco că de lucrul acesta avem nevoie și a fost normal să facem schimbarea. Acesta este un exemplu.

Și la spital a fost făcută o schimbare la conducerea instituției?

După cum știți, avem singurul spital de stat între Sibiu și Brașov. Mai este cel la Victoria, privat, dar nu funcționează la capacitate maximă. Este un spital care deservește o populație de aproximativ 100.000 de locuitori. Dacă nu cream un șoc și nu aduceam un om cu o viziune care să modernizeze actul medical, să-l aducă să funcționeze conform zilelor noastre, nu aveam cum să rezolvăm această problemă. Este un om din afară, nu era de preferat să desemnăm pe cineva din colectivul spitalului, pentru că atunci când vii din rândul colegilor nu ai cum să aplici reguli și să le și urmezi. Am preferat să vină cineva din afară, un om competent, pregătit profesional care știe ce are de făcut în actul medical. În rest, ca modernizare a spitalului, avem proiecte de finanțare europeană, vom finanța și de la bugetul local și de la bugetul de stat.

Care vor fi prioritățile pentru anul 2017?

Prioritatea nr.1 pentru anul 2017 ar fi cea de a dezvolta economic orașul, am avut și discuții cu oameni care vor să vină să investească în Făgăraș. Principala preocupare a lor a fost că până acum nu au avut deschidere din partea autorității municipale de a purta discuții, pentru că investitorii depind foarte mult de autoritatea locală și aici vorbim de documente, de autorizații de construcții, de avize. Din discuțiile pe care le-am avut, au apreciat faptul că avem deschiddre de a–i ajuta să facă aceste documente cât mai repede și apoi le-am demonstrat că forța de muncă în Făgăraș este și forță de muncă calificată și numeroasă. În momentul de față, forța de muncă este foarte importantă pentru ei, le-am demonstrat acest lucru, discuțiile se poartă, îi ajutăm, dacă trebuie să le ridicăm o hală, o vom ridica noi, vă dau doar un exemplu și o să-i ajutăm să-și găsească terenurile, construcțiile pentru a-și desfășura o activitate în producție. Ne-am axat foarte mult pe producție pentru că producția atrage foarte multă forță de muncă. Pe partea de prestări servicii, de turism, am înteprins o serie de inițiative pentru a dezvolta sectorul turistic în Țara Făgărașului pentru că este cel mai bun ambasador pentru a atrage investitori în Țara Făgărașului. Prin turism, oamenii vin și cunosc zona, cunosc oamenii și atunci se gândesc să-și deschidă o afacere aici. Vrem să creăm o microregiune a Țării Făgărașului, o structură a turismului, un oraș unde să fie  plăcut să trăiești și să-ți desfășori activitatea economică. Nu sunt de principiu să dezvoltăm orașul în industria chimică pentru că trebuie să îmbinăm aceste două ramuri: turism și producție. Nu trebuie să ne dezvoltăm extraordinar de mult pentru a nu mai fi un mediu prielnic în care să trăiești, doar să avem un nivel de trai decent și plăcut.

La final, vreau să le adresați câteva cuvinte făgărășenilor, la început de an!

Le doresc sănătate și pace în anul 2017. Mă bucur că am cunoscut făgărășeni care vor să se implice în activitatea comunității, vin cu idei noi, oameni cu caracter și oameni care nu se dau înapoi de la o construcție pentru Făgăraș și Țara Făgărașului.

(Mihaela BĂRGĂOANU)

 

Share Share on Facebook0Email this to someonePrint this pageShare on Google+0