foto: arhiva
foto: arhiva

Lista persoanelor din municipiu care figurează cu datorii în evidenţele Biroului de Venituri Bugetare din cadrul Primăriei Făgăraş urmează să fie publicată în cel mai scurt timp posibil. Până în prezent au fost identificate peste 70 de firme şi 1.400 de persoane fizice ale căror nume vor fi făcute publice. Conducerea primăriei speră ca în acest fel să îi determine pe cei care nu au mai trecut de  mulţi ani pe la ghişeul de taxe şi impozite să îşi achite din datorii.

Astfel, numele celor care nu şi-au plătit de ani buni impozitul pentru clădiri, terenuri şi autoturisme, dar şi amenzile, vor fi făcute publice. În acest sens există unele prevederi din legea 207/ 2015, cu modificări ulterioare, dar pentru ca să se întocmească o listă a datornicilor, care să fie făcută publică, era nevoie ca propunerea să treacă de Consiliul Local, fapt ce s-a realizat în  ultima şedinţă a CL, din iulie.

„Referitor la hotărârea de consiliu, ea s-a aprobat, dar încă nu am primit documentaţia. Prevederea de a se afişa lista se găseşte în Legea 207/2015, prin care se impune obligativitatea afişării listei debitorilor, după ce sunt notificaţi în prealabil. Întâi primesc acasă o notificare prin care li se aduce la cunoştinţă că figurează in evidente cu restanţe de un anumit cuantum şi au un termen în care să vină să plătească. Dacă nu o fac, după ce terminăm procedura de notificare, se va face o nouă listă şi se va afişa pe internet, pe pagina primăriei. Pe modelul standard prevăzut în codul de procedură fiscală nu e stabilit un termen, urmează să discutăm asta. În urma notificării, dacă dumnealor ştiu că sunt contestaţii sau modificări ale sumelor datorate trebuie să facă dovada. Oricum o să treacă o perioadă de timp de la data comunicării propriu-zise a notificării până sunt primite şi până când o să avem confirmarea de primire sau plicurile înapoi, 15-20 zile sau chiar mai mult. Când va fi publicată şi hotărârea, cei în cauză, care au astfel de datorii, vor afla şi poate se vor mobiliza să mai achite din sumele restante”, explică Maria Boeriu, şef Serviciu Venituri Bugetare.

Firmele cu restanţe peste 10.000 lei, pe listă

În cazul persoanelor fizice care înregistrează datorii la bugetul local s-a stabilit plafonul de 1.000 lei, iar în cazul celor juridice de 10.000 lei.

Pentru datoriile înregistrate la bugetul de stat nu vor fi făcute publice numele marilor contribuabili, dacă aceştia au obligaţii fiscale restante mai mici de 100.000 lei. Nici numele contribuabililor mijlocii, cu datorii sub 50.000 lei. De asemenea, vor scăpa de la publicare numele celorlalte categorii de datornici, cu debite restante sub 10.000 lei, inclusiv persoanele fizice care înregistrează obligaţii fiscale restante şi din desfăşurarea de activităţi economice în mod independent sau care exercită profesii liberale. În acelaşi timp, scapă de publicare şi persoanele fizice cu datorii sub 1.500 lei, altele decât cele menţionate anterior.

Persoanele care au datorii mai mari decât cele precizate urmează să fie anunţate despre debitul restant şi despre faptul că numele lor va fi făcut public pe lista datornicilor, dacă nu îşi achită obligaţiile fiscale. Dacă în termenul stabilit în notificare, datornicii nu se prezintă să plătească sau să conteste decizia de impunere sau suma datorată, în cazul în care s-au produs modificări în situaţia actuală, numele acestora vor fi publicate pe site-ul Primăriei Făgăraş.

„Pentru persoanele juridice active la 31.12.2015 aveam o rămăşiţă de 1.951.459 lei, majorări 1.335.409 lei. La persoanele juridice în reorganizare sau faliment, debitele în sold la 31 decembrie 2015, aveam creanţe principale de 22.114.643 lei, şi majorări de 4.954.055 lei.

Pentru societăţile în faliment sunt dosare publice cu insolvenţa. La sumele datorate de acestea se adaugă datorii atâta timp cât societăţile figurează cu bunuri în evidenţa fiscală, bunuri care nu sunt valorificate. În momentul în care bunurile sunt valorificate, încetează impunerea. Când societatea va fi radiată de la Registrul Comerţului, când va fi încheiată toată procedura de faliment se va da o sentinţă de radiere de la RC şi atunci societatea va dispărea din evidenţa fiscală cu debite cu tot. Când persoana juridică va înceta să mai existe – adică se va da sentinţa de radiere – şi întreg patrimoniul va fi valorificat, atunci debitele nerecuperate se vor da la scădere”, declară Maria Boeriu.

Amenzile, piatră de moară pentru cetăţeni

La finalul anului trecut, suma datorată de cetăţeni, atât ca impozit pentru clădiri, terenuri şi autoturisme, dar mai ales amenzi, se  ridica la aproape 5 milioane lei. Din aceasta, mai bine de jumătate o reprezintă amenzile de circulaţie, dar şi amenzile pentru alte contravenţii. Cei care nu au avut de gând să le achite sau nu au avut posibilitatea s-ar putea să presteze muncă în folosul comunităţii. „La persoanele fizice, la 31.12.2015, soldul era de 4.958.352 lei, din care sold amenzi de circulaţie şi alte amenzi 3.129.105 lei. Pentru amenzile neachitate este şi procedura de acţionare în instanţă pentru munca în folosul comunităţii”, mai spune Maria Boeriu.

Peste 1.000 de făgărăşeni datornici

73 de firme din municipiu înregistrează datorii de peste 32 milioane lei, sumă apropiată de cea datorată de societăţile în faliment. Şi aproape 1.400 de făgărăşeni au de plată puţin peste 5 milioane de lei.

„La persoane juridice care urmează să fie publicate în listă am identificat 73 de societăţi, cu debite de 25.054.792 lei şi majorări de 7.582.009 lei.

La societăţile aflate în faliment avem câteva cu sume foarte mari: Nitramonia, cu debite peste 5 milioane, UPS, peste 8 milioane, UPRUC TAP peste 1,6 milioane, UPRUC RAMA, Roclip, UTCH, SC Refract, etc. Sunt societăţi foarte mari multe existente dinainte de 1989, împotriva cărora s-a declanşat falimentul, şi sunt sume pe care nu le vom mai recupera.

La persoane fizice cu debite peste 1.000 lei am identificat 1386 persoane, cu creanţe principale de 4.334.059 lei şi majorări de 819.395 lei. Dintre acestea, sunt 10-15 persoane fizice care au de plată sume între 10.000 şi 15.000 lei. Aceste valori erau înregistrate la data de 30.06.2016”, precizează Maria Boeriu.

Pentru anul în curs, compartimentul de taxe şi impozite locale a reuşit să colecteze peste 60% din obligaţiile fiscale ale cetăţenilor şi o treime din sumele datorate de agenţii economici. Este vorba de 4,9 milioane de lei din cele aproape 11 milioane.

„Până la 30 iunie, gradul de colectare pe anul curent, la persoanele fizice este de 62,5%, iar la juridice 33,67%, în ceea ce priveşte taxa de folosinţă pentru clădiri, teren şi autoturisme. La persoane fizice, debitul pe anul acesta este de 4.378.631 lei, şi încasările sunt de 2.737.373 lei. Şi la juridice, debitul pe 2016 este de 6.361.145 lei, iar încasările sunt 2.141.939 lei”, a încheiat Maria Boeriu, şeful Serviciului Venituri Bugetare.                                       (Alina POPESCU)