biblBIBLIOTECA MUNICIPALĂ „OCTAVIAN PALER”

EXPOZIŢIE DE CARTE

LECTURA DE VACANŢĂ

Motto: „Citim ca să trecem examene (deci, lectura studiu), ca să omorâm timpul (deci, lectura de loisir) sau citim din profesiune (deci lectura informativă). Lectura ar putea fi un mijloc de alimentare spirituală continuă, nu numai un instrument de informație sau de contemplație”.(Mircea Eliade)

Citatul lui M. Eliade, argumentează de fapt, atributele lecturii ca instrument de formare, instruire continuă.

În volumele „Orizonturile lecturii”, „Lectura – un eveniment al cunoaşterii”, Ion Vlad parcurge etapele hermeneutice, situate „sub semnul protector al lecturii“.

În paginile de lectură regăsim o dinamică a textului literar, ce invită la introspecţie, luciditate sau imaginar. „Elementul distinct şi specific pentru literatură devenind imensa deschidere în planul semnificaţiilor, sfera conotaţiilor îşi păstrează, nealterată, dimensiunile inepuizabile, iar creaţia/opera îşi revelează, de fiecare dată, disponibilităţile deschiderii prin relaţia semnificant-semnificat, relaţia unde posibilităţile lecturii, interpretării asociaţiilor de elemente etc. sunt nelimitate” (Ion Vlad).

„De la Thomas Mann sau de la Heinrich Mann, şi prin Robert Musil şi Hermann Broch, literatura a redescoperit raţiunea de a fi a meditaţiei şi a unei înalte şi profunde intelectualizări a scrisului. Fără acestea, adevărurile n-ar fi putut fi rostite cu o atât de dramatică forţă. Într-o lume atinsă de agenţii răului, în spaţiul şi în timpul unei demonii cuprinse de o frenezie irepresibilă, literatura a avertizat şi a comentat, a statuat regimul lucidităţii reflecţiei pentru ca invarianţii narativi, evenimentul, ipostazele narative, personajele, trama, climaxul acţiunii epice, logica compoziţiei şi instrumentele comentariului (jocul, parodicul, satira, ironia, deriziunea, o inepuizabilă recuzită de semne ale limbajului şi ale artelor non-verbale) să poată atrage atenţia asupra prăbuşirii în neant” (Ion Vlad).

bibli 1„ A citi înseamnă a învăța. E o formă de experiență sau, mai bine zis, un multiplicator pentru experiențele noastre: căci dacă ne-am mărgini la ceea ce putem trăi sau vedea în jurul nostru într-o viață de om, am fi foarte săraci” (Nicolae Manolescu).

Varietatea creațiilor artistice aparținând unor genuri și specii literare diferite, care se integrează în sfera literaturii pentru copii, deschid un câmp larg al receptării lecturii.

Dintre creațiile literare în proză, basmele și poveștile au rămas de-a lungul veacurilor operele cele mai îndrăgite de copii, începând din primii ani ai copilăriei și până aproape de adolescență, cu o valoare instructiv-educativă. Ele au scopul de a dezvolta procesele de cunoaştere, procesele afective, contribuind, astfel, la definirea personalităţii lor.