arhitecturaFăgărășenii, copii și părinți, sunt inviați, vineri, 27 mai, de la ora 11.00 la Muzeul Cetății Făgărașului pentru a putea vedea o expoziție inedită. Este vorba despre o expoziție de machete ale clădirilor și zonelor din Făgăraș, realizate într-un proiect desfășurat de elevi de la Școala „Ovid Densușianu“ și Școala Gimnazială din Hârseni.

Vineri, 27 mai, de la ora 11.00, elevii clasei a III-a A și a III-a B de la școala „Ovid Densușianu“, dar și câțiva elevi de la Școala Gimnazială Hârseni, înv. Banu Georgeta și Rusu Maria, care au desfășurat și ei activități asemănătoare,vor prezenta expoziția finală a cursului „De-a arhitectura în orașul meu“, la Muzeul Cetății Făgărașului.  Machetele realizate de elevi sunt realizate în urma observării clădirilor Făgărașului, a centrului vechi, mediului peisagistic, în cadrul expedițiilor organizate. Elevii vor prezenta lucrările, descriind ceea ce au învățat, vor răspunde la întrebări, vor fi premiați pentru întreaga activitate. În paralel se vor proiecta imagini din timpul orelor de opțional.

„Povestea cursului opțional „De-a arhitectura în orașul meu” a început în urmă cu doi ani, când am aflat, pe rețeaua Facebook ,d espre activitățile unei colege din Brașov, Carmina Vakulovski, care derula la clasă, cu ajutorul unui arhitect ,ore în acest domeniu. Pentru  anul școlar 2015/2016, am aplicat pe site-ul http://de-a-arhitectura.ro/,solicitând înscrierea pentru cursul opțional „De-a arhitectura în orașul meu”. Am obținut acceptul și am avut marele noroc ca un arhitect  din Făgăraș, Boeriu Iuliana, să fie de acord cu desfășurarea activității de voluntariat cu clasa a III-a B, la care sunt  învățătoare, din școala noastra, Școala Gimnazială „Ovid Densusianu”. Dânsa a atras un alt arhitect  în această acțiune, care, în parteneriat cu colega mea de la clasa a III-a A, Paler Mariana, a derulat cursul opțional“, a spus  prof.înv.primar,Cocan Gabriela.

Ce este însă acest  curs?

Asociația „De-a arhitectura“ își propune dezvoltarea și promovarea educației de arhitectură și mediu construit în vederea conștientizării și a cunoașterii valorilor arhitecturii, design-ului și ale urbanismului. Prin înțelegerea și asumarea acestor valori de către diverse categorii de public, urmărim creșterea calității mediului construit din mediile urbane și rurale.

 

Obiectivele asociației „De-a arhitectura“

“Introducerea în curricula școlară a educației de arhitectură și mediu construit pentru copii, precum și încurajarea și îndrumarea cadrelor didactice în a utiliza mediul construit și arhitectura ca resurse de învățare pentru alte materii.

Promovarea educației de arhitectură și mediu construit pentru copii în cadrul școlilor, a cadrelor didactice și în rândul breslei arhitecților.

Promovarea în mediul școlar a ideii de mediu construit de calitate ca responsabilitate civică, pentru creșterea gradului de implicare a viitorilor cetățeni în procesele de planificare și proiectare care le vor afecta mediul de viață.

Deprinderea copiilor implicați în program cu noțiuni elementare de arhitectură și urbanism prin observarea și analiza directă a mediului construit în care trăiesc, aplicarea acestor noțiuni într-un proces creativ comun, precum și comunicarea și asumarea rezultatelor muncii lor.

Testarea metodelor de învățare experențială care folosesc creativitatea, curiozitatea, abilitățile de comunicare și spiritul de echipă al copiilor.

Creșterea vizibilității breslei arhitecților în societate, începând cu mediul școlar și cu familiile copiilor.

Pregătirea continuă a profesioniștilor în arhitectură și urbanism în vederea unei mai mari disponibilități de comunicare cu publicul larg.

OPȚIONALUL DE-A ARHITECTURA

Cursul „De-a arhitectura în oraşul meu” este aprobat prin Ordin de Ministru.

Un program educațional care pune la lucru creativitatea elevilor, îi face mai atenți la ce se întâmplă în orașul lor și îi ajută să descopere lumea fascinantă a arhitecturii. Orașul/localitatea în care ei trăiesc este materialul didactic de referință. Programul are un suport de curs, o programă, un caiet al elevului și materiale didactice vizuale. Cursul a fost conceput pe metoda de învățare experiențială, pe o structură de tip: observ, analizez, construiesc și prezint.

Prima parte a demersului educațional urmărește achiziționarea de informații prin experiența directă a elevilor: expediții în oraș, experiment, joc și prezentări vizuale, iar cea de-a doua este aplicația practică a celor învățate anterior, elevii lucrând împreună la un proiect comun. Fiecare an școlar se va finaliza la disciplina opțională de educație de arhitectură și mediu construit cu un vernisaj “De-a arhitectura” cu proiectul elevilor. În cadrul programului copiii vor dezvolta aptitudinile de observație, percepție și analiza critică a mediului construit al localității lor. Le va fi stimulată creativitatea și dezvoltate simțul spațial și cultura vizuală. De asemenea, își vor îmbunătăți abilitățile de colaborare, comunicare și lucru în echipă. Programul este și un bun instrument de stimulare a simțului civic. În procesul de predare învățătorii sunt asistați de un arhitect care va coordona proiectul clasei.”